2020-10-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
För det var en Coronatrade som surnat. Alla antog att bigpharma skulle öka sin försäljning pga corona men det visade sig vara fel. Personligen köpte jag aldrig det argumentet men folk tokköpte läkemedelsjättarna. Själv tyckte jag att corona var dåligt för bolagen då det dödar av den demografi som de tjänar mest pengar på; nämligen kroniskt sjuka äldre.
Du har en poäng onekligen. Det som händer är dock att vi får bättre läkemedel som genererar en äldre befolkning som kommer att behöva dessa läkemedel. Nu låter jag lite synsk men rent logiskt ser det ut så. Därför kommer Big Pharma alltid att leverera liksom mindre läkemedelsbolag. I det långa loppet kommer vi alla att vara beroende av det om vi drabbas av sjukdom eller våra anhöriga. Vad gäller Astra har de en arsenal av medicinska produkter så de kan ta rätt hårda smällar. Jag äger just nu inga aktier i Astra men det är annars ett fantastiskt bolag som jag ser det. Skål i alla fall!
Senast redigerad av Trxhobit 2020-10-24 kl. 16:15.
Citera
2020-10-24, 18:02
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
För det var en Coronatrade som surnat. Alla antog att bigpharma skulle öka sin försäljning pga corona men det visade sig vara fel. Personligen köpte jag aldrig det argumentet men folk tokköpte läkemedelsjättarna. Själv tyckte jag att corona var dåligt för bolagen då det dödar av den demografi som de tjänar mest pengar på; nämligen kroniskt sjuka äldre.
Astra låg ju på 950 kr innan corona-haussen och nu på 910 kr så nu är det ju ingen hauss kvar i aktien.
Citera
2020-10-24, 18:03
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Du har en poäng onekligen. Det som händer är dock att vi får bättre läkemedel som genererar en äldre befolkning som kommer att behöva dessa läkemedel. Nu låter jag lite synsk men rent logiskt ser det ut så. Därför kommer Big Pharma alltid att leverera liksom mindre läkemedelsbolag. I det långa loppet kommer vi alla att vara beroende av det om vi drabbas av sjukdom eller våra anhöriga. Vad gäller Astra har de en arsenal av medicinska produkter så de kan ta rätt hårda smällar. Jag äger just nu inga aktier i Astra men det är annars ett fantastiskt bolag som jag ser det. Skål i alla fall!
Jag ligger tung med 300 aktier och ett GAV på 915 kr så är ner 1500 kr på positionen atm.
Citera
2020-10-24, 18:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Astra låg ju på 950 kr innan corona-haussen och nu på 910 kr så nu är det ju ingen hauss kvar i aktien.

Yep. Den steg totalt omotiverat från 750 nåt till 1070 på bara två månader. Trots den inte fallit mycket under coronaraset. Att den faller nu är baksmällan från den där haussen och de negativa effekterna av corona på äldre demografier. Dessutom det där vaccinet som de förmodligen aldrig kommer gå med vinst på.
Citera
2020-10-24, 18:17
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit

Kan inte AZNs produktkatalog så kan inte kommentera. Rent generellt gillar jag dock inte bigpharma. Riskprofilen är obehaglig.
Citera
2020-10-24, 18:59
Medlem
Citat:
Kan inte AZNs produktkatalog så kan inte kommentera. Rent generellt gillar jag dock inte bigpharma. Riskprofilen är obehaglig.
Ja det kan vara så men de är bra och trygga bolag i börsdjungeln dessutom bra utdelning. Astra snarast 7,87 aktie.
Citera
2020-10-26, 16:30
Medlem
Så drar man igång vaccinstudien igen. Men detta stoppet gjorde ju att man knappast är i ledning längre.
Citera
2020-11-30, 20:51
Medlem
Luftgevars avatar
Astra är ett fint köp på dessa nivåer!
Citera
2020-11-30, 20:55
Medlem
dengamleDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Astra är ett fint köp på dessa nivåer!
Kan bara hålla med. Köpte på mig ett gäng i morse.

Fundamenta och goda framtidsutsikter åsido:
Bolaget är både Big Pharma OCH Wallenberg-ägt.
Tror ni på allvar de skulle låta kursen gå annat än bra på sikt...
Citera
2020-12-04, 16:55
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengamleD
Kan bara hålla med. Köpte på mig ett gäng i morse.

Fundamenta och goda framtidsutsikter åsido:
Bolaget är både Big Pharma OCH Wallenberg-ägt.
Tror ni på allvar de skulle låta kursen gå annat än bra på sikt...
Helt rätt beslut! Jag köpte mer idag nere på 895 kr
Citera
2020-12-05, 04:47
Medlem
Jag har Astra genom Investor så jag är nöjd! Men kliar i fingrarna att även äga utan rabatt. Då priset ser så fint ut.
Citera
2020-12-13, 18:01
Medlem
Luftgevars avatar
Går Astra upp, ner eller sidledes imorgon pga förvärvet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in