2011-01-28, 20:13
Medlem
Några tips på program för mig som nybörjare att göra korta filmklipp (4-8 minuter) där jag klipper in andra klipp/bilder och om möjligheten finns kan lägga till några snygga effekter. Tänkte börja att göra mina tolkningar av låtar och för att sedan om jag finner det roligt gå vidare till mer avancerade grejjer. Så vad finns det för nybörjarvänliga program med möjlighet att kunna avancera inom? Tips på guider skulle vara nice också. All hjälp uppskattas, MVH Dinler!
Citera
2011-01-28, 20:21
Medlem
Pinnacles serier redigeringsprogram är bra för nybörjare som vill ha lite mer avancerat än vad som följer med Windows. Finns många plug-ins (t.ex. New Blue) som även finns till de mer professionella mjukvarorna.

Vegas är ganska svårt i början men betydligt mer avancerat (vilket troligtvis bara kommer vara en nackdel för en nybörjare).
Citera
2011-01-28, 20:25
Medlem
htebacinoms avatar
Ta valfritt redigeringsprogram (FCP, iMovie, Windows moviemaker, Adobe Premiere Pro/After Effects) och sök om de på youtube så får du fram fina instruktioner. OBS! Final Cut Pro och Premiere Pro/After Effects är långt mer avancerade program än moviemaker och iMovie!

Ps. finns massor av trådar med exakt samma ämne, sök!
Citera
2011-01-30, 01:15
Medlem
Skall prova Pinnacle Studio 14 nu, får se hur det går.

Har en fråga bara, hur är det med att lägga upp delar av videoklipp/musik gjorda av andra är det lugnt så länge man nämner copyrights och inte tjänar pengar på det?
Citera
2011-01-30, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinler
Skall prova Pinnacle Studio 14 nu, får se hur det går.

Har en fråga bara, hur är det med att lägga upp delar av videoklipp/musik gjorda av andra är det lugnt så länge man nämner copyrights och inte tjänar pengar på det?

Om du menar att lägga upp det på youtube så måste man teoretiskt sett ha tillstånd från den som har gjort materialet (oftast film/skivbolag som äger rättigheterna).
Vissa skivbolag tillåter musik på youtube från vilken användare som helst, vissa tillåter från en användare (vevo), medan vissa inte tillåter deras material överhuvud taget.

Att man nämner att man inte äger rättigheterna etc. kan ev. spela roll i vissa fall (kan inte riktigt uttala mig då jag har relativt osäkra källor).

Det värsta som händer är väl att skivbolaget kräver att youtube tar bort materialet.

Om det är en remix på laserturken du ska göra så behöver du nog inte oroa dig för att NRK (eller vilka som nu gjorde original-intervjun) ska kräva att materialet tas bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in