2011-01-26, 21:39
Medlem
Hej allesammans,

Datorn ska kunna spela dem vanligaste spelen samt kunna utföra bild och videoredigering så bra som möjligt. Vilka är era tips? Datorskärm ska självklart inte ingå i priset. Mina krav är att den är ihopmonterad och grafikminnet är på minst 1024 Mb (1 GB), då jag har hört ifrån en säljare att det ska en speldator ha.

Det bästa jag har hittat hittills är: http://www.webhallen.com/hardvara/113473-hp_pavilion_p6560sc-e7500-4gb-1.5tb-dvdrw-radeon_5450-win_7_hp#overview

Men den fick jag via en enkel sökning på prisjakt, finns det något bättre för min budget?

Tack på förhand!
Citera
2011-01-26, 21:47
Medlem
Lyssna inte på säljare, grafikminnet säger i princip ingenting om ett grafikkorts (eller en dators för den delen) prestanda.
Videoredigering på en dator kan du i princip glömma på en dator för 5k (så länge du inte håller på med väldigt simpel sådan), det lär gå riktigt segt.
4-kärnig processor och 8Gb ram är i princip ett krav för att videoredigering ska flyta på ordentligt (då snackar vi lite mer avancerad sådan, inte bara klippa lite från släktträffar).

Någon speldator får du inte heller och ska OS vara med i priset så får du en surfdator för 5k, spel kommer flyta på riktigt uselt och är det "spelvideo-filer" du tänker redigera så får du nog tänka om och dubbla din budget.

Med den datorn du länkade kommer moderna spel och redigeringsprogram knappt att starta, så ha inte för höga förväntningar.
Citera
2011-01-26, 21:58
Medlem
myrfalts avatar
Lyssna på cynamoon. Och köp för ända in i glödheta inte en dator tillverkad av HP.

Om du inte vet hur man sätter ihop datorkomponenter själv, vilket är billigast, köp i alla fall en speldator från förslagsvis Inet eller Komplett.

Det här är den bästa datorn jag kunde hitta för din budget.
Senast redigerad av myrfalt 2011-01-26 kl. 22:01.
Citera
2011-01-26, 22:24
Medlem
Tack för era svar och jag förstår vad ni åtsyftar på. Jag syftade innan på lättare bild och videoredigering, men självklart är desto bättre prestanda desto bättre.

Nu kollade jag in komplett.se och hittade denna:
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10426

och den är ju direkt bättre än den jag länkade till i trådstarten, det ser jag nu när jag jämför. Finns det någon dator som är bättre än denna i samma prisklass på just spel/, video/bild redigering prestanda?

Kollade även på inet.se men där hittade jag ingen i den prisklassen under speldatorer.

[EDIT]
Såg nu din redigering myrfalt.
Senast redigerad av trellen 2011-01-26 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in