2011-02-11, 10:56
Medlem
Ezzelinos avatar
Allmänt "lugnande" och i grunden betydelselös bullshit i den här "militärkommunikén", som väntat. Vi får hoppas på att folkrevoltens fredliga kämpar orkar fortsätta manifestera för den nödvändiga regimändringen. 1919 års revolt var historisk, men vad vi bevittnar nu har långt mer omfattande och djupgående konsekvenser - som med största sannolikhet kommer att vara till fördel för alla redliga och frihetsförespråkande människor, oavsett nationalitet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_Revolution_of_1919
Citera
2011-02-11, 11:04
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Allmänt "lugnande" och i grunden betydelselös bullshit i den här "militärkommunikén", som väntat. Vi får hoppas på att folkrevoltens fredliga kämpar orkar fortsätta manifestera för den nödvändiga regimändringen. 1919 års revolt var historisk, men vad vi bevittnar nu har långt mer omfattande och djupgående konsekvenser - som med största sannolikhet kommer att vara till fördel för alla redliga och frihetsförespråkande människor, oavsett nationalitet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian_Revolution_of_1919

Bra sagt. Hoppas de hittar hopp och kraft i omvärldens stöd och även hur USA sakta mer och mer börjar vända kappan efter vinden och stödja demonstranterna. Jag vill inte se ett nytt Iran, det skulle vara en katastrof (inte bara för Egypten utan även för hela regionen).
Citera
2011-02-11, 11:15
Medlem
Atlanteans avatar
Smart av Obama att kräva Mubaraks avgång.
Då kan Mubarak säga att han inte ger efter för "Västvärldens krav".

Antagligen planerat mellan de två administrationerna ifrån början.
Citera
2011-02-11, 11:18
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantean

Har Obama gjort det? Det senaste jag hörde från Washington var att Obama ville att övergången mellan nuvarande regim och den nya skulle gå så smidigt och säkert som möjligt, så han var väldigt försiktig i sina uttalanden om situationen. Har han gått ut och krävt Mubaraks avgång så är det ett gigantiskt steg fram i denna konflikt, jag kan inte se hur Mubarak kan sitta kvar till september om USA nu också ställt sig emot honom.
Citera
2011-02-11, 11:38
Medlem
GunnersAreRunnerss avatar
Citat:

Tyckte också att det kändes lite tokigt. Det var väl igår som Obama talade och i och med detta så uppkom just detta uttalande där han krävde Mubaraks avgång.

Lite senare under gårdagen så väljer Mubarak att använda detta som en liten undakflykt, i och med att han säger att han inte kommer aggera efter västvärldens "krav".

Som du säger så känns det hela väldigt uppgjort från båda håll. Dessutom så kan vi ju tillägga i allt detta att det tog en stund innan Obama ens kom med detta uttalande med att kräva Mubaraks avgång.

Det skriker konspiration över hela den här soppan från igår!
Citera
2011-02-11, 11:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djgoebbels
Har Obama gjort det? Det senaste jag hörde från Washington var att Obama ville att övergången mellan nuvarande regim och den nya skulle gå så smidigt och säkert som möjligt, så han var väldigt försiktig i sina uttalanden om situationen. Har han gått ut och krävt Mubaraks avgång så är det ett gigantiskt steg fram i denna konflikt, jag kan inte se hur Mubarak kan sitta kvar till september om USA nu också ställt sig emot honom.

Nej, oika varianter på "orderly transition" bla bla. Sen ska man slå knut på sig själv för att tolka vad det betyder. Jag har tröttnat på att tolka. Det är som Ezzelino säger, USA (och många andra för den delen) har våldtagit själva språket.

Idag "day of martyrs". TS är i princip fullt (förutom gräsmattan framför regeringsvyggnade vid TS).

Dessutom har folk ockuperat TV-huset och parlamentet. Svårt att veta hur många de är men troligen så många så att arbetet som ska utföras där blir kraftigt stört.

Det verkar inte vara så många vid presidentpalatset än. Jag följer med spänning utvecklingen just vid presidentpalatset. Den här AJ-reportern är på plats vid palatset och twittrar frekvent:
http://twitter.com/RawyaRageh
Senast redigerad av Madagascar 2011-02-11 kl. 11:55.
Citera
2011-02-11, 12:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Så är det förstås.
Oavsett om Obama stödjer eller dissar Mubarak så kan vi utgå från att felet är USA:s, vad som än inträffar.
Citera
2011-02-11, 12:13
Medlem
jävla egyptier, slutar bara med att det kommer 30 000 nya muslimska flyktingar till sverige....
Citera
2011-02-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donkeykongo
jävla egyptier, slutar bara med att det kommer 30 000 nya muslimska flyktingar till sverige....
Tippar snarare på att konsekvenserna kan bli att det dyker upp kristna flyktingar...
Citera
2011-02-11, 12:17
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:

Själviska jävla egyptier, kan dom inte bara acceptera förtrycket och korruptionen istället för att kanske komma till Sverige och sno våra jobb och bidrag?

...
Citera
2011-02-11, 12:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Intressant åsikt, fast det här är roligare formulerat
http://www.youtube.com/watch?v=fzVRfUDEM9k&playnext=1&list=PLD423FC1AB7FF B182
Citera
2011-02-11, 12:20
Medlem
Live från Tahrirtorget på SVT Play. Slog på den mitt uppe i bönen. Fick gåshud när jag såg det. Hela torget, smockfullt med människor, ber i unison. Det råder ingen tvivel för mig vem som får den verkliga makten när Mubarak dödas/avgår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in