2011-01-28, 14:07
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Nog för att regimen i Egypten är allt annat än trevlig, men varför är folk så hoppfulla över att den skulle rasa? Den största oppositionen i Egypten är Muslimska Brödraskapet som i princip är lika otrevliga som regimen i Iran. Hamas är dessutom en del av det Brödraskapet.

Om regimen faller och Brödraskapet får makten så flyttas hela Egypten 500 år bakåt i tiden och blir ett lika otäckt land som Iran eller Saudiarabien.

Visst kan man hoppas på att liberala och sekulära partier ska ta makten, men det verkar ju knappast troligt.
Jo det är därför MUbarak är det bästa alternativet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Varför ljuga? Den kuvade och förtryckta oppositionen i Egypten är även de som har planer för mer frihet, reformer etc jämfört med mubarak. Eller gäller bara demokrati så länge den politik du gillar vinner?
Ni kommunister är för allting som skapar problem för Usa även fast det skulle betyda att det blir en regim som I Iran.
Citera
2011-01-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Ni kommunister är för allting som skapar problem för Usa även fast det skulle betyda att det blir en regim som I Iran.
Handlar snarare om att Egypten är en suverän stat, en ledare som inte har folkets röst håller inte länge, det är det vi ser nu. Eller har kanske även Egypten rätt att bestämma hur USA ska styras?
Tror det bättre du sätter dig in i både Iran och nuvarande opposition i Egypten.
Citera
2011-01-28, 14:14
Medlem
cryptomes avatar
jag har försökt ringa ett flertal mobilnummer både 010 (vodafone) ,012 (mobinil) och 018 (mobinil?). Ett av 012-numren gick fram till automatisk röst som meddelade något i stil med att numret rä inte längre i bruk, resten är bara dött i ca 30 sekunder sedan kommer en svensk upptagetton.

Detta är senaste meddelande från ikhanweb

09 :10 "US throws its support behind Mubarak, rejecting calls for him to step down New"

men det är många timamr sedan.
Al Jazeeras reporter i Alexandria var i telefon direkt efter bönen och hon hostade ordentligt av tårgasen och tvingades retirera. Hon lät en aning panikslagen.

Jag har inte någon direkt annan information i nuläget. Gör mitt bästa för att ta reda på mer.

Hoppas folket orkar stå emot barbarerna! Ner med Mubaraksvinet!
Citera
2011-01-28, 14:24
Medlem
cryptomes avatar
här visas live

http://www.livestation.com/channels/43-al-jazeera-arabic

Ser rejält stökigt ut. Kameran är vid 6. Oktober och 6. Oktober-bron över Nilen, sannolikt i Ramses Hilton hotel

Någon bär på en banderoll med Che Guevara och andra ansikten, kunde inte se vilka
Citera
2011-01-28, 14:28
Medlem
cryptomes avatar
Zamalek, ön i Nilen, som ligger på andra sidan bron ser ut vara full med tårgasrök (eller annan rök)
Citera
2011-01-28, 14:37
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Den kuvade och förtryckta oppositionen i Egypten är även de som har planer för mer frihet, reformer etc jämfört med mubarak. Eller gäller bara demokrati så länge den politik du gillar vinner? Har länderna i mellanöstern rätt att kräva hur våran politik sak se ut, tex när de i majoritet bestämmer sig för att föra krig i Irak, Afghanistan, Pakistan etc?

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag förnekar inte att den nuvarande regimen är hemsk och borde avsättas. Det innebär dock inte att jag ser något positivt i att avsätta den, hålla ett demokratiskt val, välja in Brödraskapet och i och med det åter avskaffa demokratin och samtidigt inrätta en regim som är bra mycket värre än den rådande. Vad är det för demokrati?

Visst ska egyptierna själva få välja sitt öde, men varför hoppas på, eller uppmuntra ett så fruktansvärt öde som de riskerar att nu gå till mötes? För att inte snacka om hur förödande det skulle kunna vara för grannländerna. Tunisien som efter sin revolution har hopp om att gå en demokratisk lösning till mötes (mycket tack vare att de islamistiska krafterna i Tunisien är relativt svaga), eller relationen mellan Israel och Palestina som kan grusas helt om Israels bästa allierade i området plötsligt börjar regeras av den grupp Hamas en gång kom från.

Jag tycker inte detta verkar som ett steg mot ett demokratiskt Mellanöstern, tvärtom.

Men vi får väl se. Man kan ju alltid hoppas att jag har fel...
Citera
2011-01-28, 14:39
Medlem
Camoplasts avatar
Mubarak sitter hemma och spelar World: Total war

Han betraktar missnöjt att gov. populationen sjunker

[END TURN]

Ruta dyker upp: REVOLT med bild på arga ungdomar och allmänt folk!
Citera
2011-01-28, 14:40
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Jo det är därför MUbarak är det bästa alternativet.

Ja, magkänslan säger tyvärr att du har rätt.
Citera
2011-01-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag förnekar inte att den nuvarande regimen är hemsk och borde avsättas. Det innebär dock inte att jag ser något positivt i att avsätta den, hålla ett demokratiskt val, välja in Brödraskapet och i och med det åter avskaffa demokratin och samtidigt inrätta en regim som är bra mycket värre än den rådande. Vad är det för demokrati?
Vem har sagt att man ska avsätta något? Vad menar du med demokrati egentligen?
Citera
2011-01-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camoplast
Mubarak sitter hemma och spelar World: Total war

Han betraktar missnöjt att gov. populationen sjunker

[END TURN]

Ruta dyker upp: REVOLT med bild på arga ungdomar och allmänt folk!

Mubarak threatened to set himself on fire to demand a change of...the people
Citera
2011-01-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHungrig
Mubarak threatened to set himself on fire to demand a change of...the people

Dumma araber som precis upptäckt eld.
Citera
2011-01-28, 14:54
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Vem har sagt att man ska avsätta något? Vad menar du med demokrati egentligen?

Grundläggande för att han en demokrati är respekt för individuella rättigheter, religionsfrihet, fria val, öppen debatt, fri press, mötesfrihet etc. Inget som Brödraskapet förespråkar eller eftersträvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in