Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Den kuvade och förtryckta oppositionen i Egypten är även de som har planer för mer frihet, reformer etc jämfört med mubarak. Eller gäller bara demokrati så länge den politik du gillar vinner? Har länderna i mellanöstern rätt att kräva hur våran politik sak se ut, tex när de i majoritet bestämmer sig för att föra krig i Irak, Afghanistan, Pakistan etc?
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag förnekar inte att den nuvarande regimen är hemsk och borde avsättas. Det innebär dock inte att jag ser något positivt i att avsätta den, hålla ett demokratiskt val, välja in Brödraskapet och i och med det åter avskaffa demokratin och samtidigt inrätta en regim som är bra mycket värre än den rådande. Vad är det för demokrati?
Visst ska egyptierna själva få välja sitt öde, men varför hoppas på, eller uppmuntra ett så fruktansvärt öde som de riskerar att nu gå till mötes? För att inte snacka om hur förödande det skulle kunna vara för grannländerna. Tunisien som efter sin revolution har hopp om att gå en demokratisk lösning till mötes (mycket tack vare att de islamistiska krafterna i Tunisien är relativt svaga), eller relationen mellan Israel och Palestina som kan grusas helt om Israels bästa allierade i området plötsligt börjar regeras av den grupp Hamas en gång kom från.
Jag tycker inte detta verkar som ett steg mot ett demokratiskt Mellanöstern, tvärtom.
Men vi får väl se. Man kan ju alltid hoppas att jag har fel...