2011-01-31, 15:57
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shtoopss
För 100 000 gången... Egypten ligger inte i mellanöstern!!!

Men vad ska man förvänta sig av SD anhängarna, IG i geografi som vanligt.
Mellanöstern=MENA. Även om det inte är helt korrekt.

Ungefär som Slavonien och Vojvodina räknas till Balkan fast det egentligen inte ligger på balkan per se.
Citera
2011-01-31, 15:58
Medlem
Citat:

"Mellanöstern eller Mellersta östern kallas ett område i sydvästra Asien och Nordafrika, bestående av länderna på den Arabiska halvön samt Syrien, Libanon, Israel, Egypten, Jordanien, Iran, Irak, Turkiet, ibland även Afghanistan, samt de palestinska områdena på Västbanken och Gazaremsan."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellan%C3%B6stern

Kom inte och läxa upp mig i Geografi. Läs klart sfi först din albanska islamist.
Citera
2011-01-31, 15:59
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:

Även om det kan diskuteras om Egypten ligger i Mellanöstern eller inte så är ändå landet viktigt för stabiliteten i området. Fail på dig.

Hur är det med vattnet, dricker man kranvattnet? Väldigt viktig fråga för uthålligheten i demonstrationerna.
Citera
2011-01-31, 16:00
Avstängd
Citat:

Vad pladdrar du om din infatila kroknäsa? Egypten tillhör mellanöstern i allra högsta grad.
Citera
2011-01-31, 16:00
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jizze
Intressant, tyvärr tror jag det e svårt i Syrien. Baath regimen i Damaskus kommer att slå folk sönder och samman utan att tveka, tyvärr... Men hoppas, det är dags för demokrati i mellanöstern.

Saudiarabien tror jag inte kommer att hända något i. Folk lever alltför bekvämt där.

Vad gäller Assad junior såg jag tidigare i dag den här Haaretzartikeln. Han försöker ingjuta mod i sig själv och sina underhuggare i alla fall.

http://www.haaretz.com/news/international/assad-syria-in-better-position-than-egypt-since-it-has-no-ties-with-israel-1.340321

Vem vet vad Wikileaksdokument kan avslöja om Baathregimens samröre med Tel Aviv? Kanske Hizbollahs stärkta och realpolitiskt legitimerade position i Libanon kan påverka läget i Syrien i någon mån? Och om Al-Jazeera finns närvarande på liknande sätt i Syrien (och Jordanien) som de gör i Egypten, så kan möjligen något hända så småningom.
Senast redigerad av Ezzelino 2011-01-31 kl. 16:03.
Citera
2011-01-31, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Från Fastcompany.com

Vad tror ni, kommer protesterna att sprida sig i regionen? Diskuterades tidigare i tråden om SA men där verkar det inte hända så mycket just nu (?).

Jag namnde nagonstans i borjan av traden att jag skulle lagga ganska stora summor pa att Syrien ar nasta, pga flera anledningar. Trots att det skrivs mest om demonstrationerna i Jemen. Finns ingenting som tyder pa att det saudiska kungahuset ar hotat for tillfallet. Det har ar min egen bedomning:
1) Regimen i Syrien - ryker 100% om Mubarak blir stortad (vilket han blir). Muslimska Brodraskapet det storsta oppositionella rorelesen i landet.
2) Kungahuset i Jordanien - ryker med all sannolighet. Muslimska brodraskapet och flera olika palestinska organisationer ar de storsta oppositionella rorelser.
3) Blir regimen i Syrien och Jordanien stortade ar det slut med Abbas och PLO pa Vastbanken. Sa med 100% sannolighet ryker aven PLO - Hamas tar over.

Mindre sannolika:
4) Algeriet - utarmade med ett langt och blodigt inbordeskrig. Folk ar trotta pa vald
5) Jemen - oppositionen ar splittrad: politiskt, ideologiskt och religiost (sunni-shia muslimer). Enda landet i MO dar det faktiskt finns en risk att Al Qaida liknande rorelser far nagot att saga till om i fall regimen faller.
6) Libyen - en av de mest slutna lander i varlden. Vet faktiskt inte hur pass mycket folket i Libyen kanner till vad som hander i hande i Egypten och Tunisien. Foga troligt att Khadaffi faller.
Citera
2011-01-31, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Profitörskikten i Egypten är i stor utsträckning folkfientliga Mubaraklojalister:

http://www.nytimes.com/2011/01/31/world/africa/31classwar.html?_r=1&hp

Gratulerar, de välbärgade tenderar till att stödja den sittande makten, har du några mer insiktsfulla kommentarer?
Citera
2011-01-31, 16:04
Medlem
Borghesias avatar
http://twitter.com/NicRobertsonCNN
Mood on #Alexandria streets more determined than ever, now calling for #Mubarak execution not just his ouster #egypt #jan25
Citera
2011-01-31, 16:05
Medlem
Det är ju tur att de har pyramiderna i Egypten. Bara en turn med anarki vid en revolution då.
Citera
2011-01-31, 16:07
Medlem
snuptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Även om det kan diskuteras om Egypten ligger i Mellanöstern eller inte så är ändå landet viktigt för stabiliteten i området. Fail på dig.

Hur är det med vattnet, dricker man kranvattnet? Väldigt viktig fråga för uthålligheten i demonstrationerna.

Nar jag var i Kairo avraddes vi att dricka kranvattnet. Men egyptierna ar kanske vana vid det. Demonstranterna sags dock hjalpa varandra solidariskt vad galler mat och vatten. Dom far val vara redo att fylla pa vattenflaskorna sen nar vattenkanonerna drar igang i varsta fall.
Citera
2011-01-31, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Jag namnde nagonstans i borjan av traden att jag skulle lagga ganska stora summor pa att Syrien ar nasta, pga flera anledningar. Trots att det skrivs mest om demonstrationerna i Jemen. Finns ingenting som tyder pa att det saudiska kungahuset ar hotat for tillfallet. Det har ar min egen bedomning:
1) Regimen i Syrien - ryker 100% om Mubarak blir stortad (vilket han blir). Muslimska Brodraskapet det storsta oppositionella rorelesen i landet.
2) Kungahuset i Jordanien - ryker med all sannolighet. Muslimska brodraskapet och flera olika palestinska organisationer ar de storsta oppositionella rorelser.
3) Blir regimen i Syrien och Jordanien stortade ar det slut med Abbas och PLO pa Vastbanken. Sa med 100% sannolighet ryker aven PLO - Hamas tar over.

Om jag inte missminner mig så är det M.B. som vill upprätta ett panarabiskt kalifat. Om Egypten, Jordanien och Syrien kontrolleras av M.B. så finns det väl en liten risk att vi kan få se ett upprättande av ett kalifat om än i ett mer eller mindre federationsliknande styrelseskick?
Citera
2011-01-31, 16:11
Medlem
Borghesias avatar
Citat:
15.58: Plundrare har härjat i flera förråd i Egypten där forntida egyptiska föremål förvaras och stulit och förstört en del av dessa, sade arkeologer och förrådsarbetare på måndagen.

Enligt polisen har bland annat ett förråd vid al-Qantara-museet nära staden Ismailia, med 3.000 föremål från romartiden och den bysantiska perioden, plundrats. Också förråd vid pyramiderna i Sakkara och Abu Sir har drabbats. Plundrarna var, enligt förrådsarbetare, ute efter guld.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/svenskar-och-andra-utlanningar-evakueras

Förbannade jävla svin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in