Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Från Fastcompany.com
Vad tror ni, kommer protesterna att sprida sig i regionen? Diskuterades tidigare i tråden om SA men där verkar det inte hända så mycket just nu (?).
Jag namnde nagonstans i borjan av traden att jag skulle lagga ganska stora summor pa att Syrien ar nasta, pga flera anledningar. Trots att det skrivs mest om demonstrationerna i Jemen. Finns ingenting som tyder pa att det saudiska kungahuset ar hotat for tillfallet. Det har ar min egen bedomning:
1) Regimen i Syrien - ryker 100% om Mubarak blir stortad (vilket han blir). Muslimska Brodraskapet det storsta oppositionella rorelesen i landet.
2) Kungahuset i Jordanien - ryker med all sannolighet. Muslimska brodraskapet och flera olika palestinska organisationer ar de storsta oppositionella rorelser.
3) Blir regimen i Syrien och Jordanien stortade ar det slut med Abbas och PLO pa Vastbanken. Sa med 100% sannolighet ryker aven PLO - Hamas tar over.
Mindre sannolika:
4) Algeriet - utarmade med ett langt och blodigt inbordeskrig. Folk ar trotta pa vald
5) Jemen - oppositionen ar splittrad: politiskt, ideologiskt och religiost (sunni-shia muslimer). Enda landet i MO dar det faktiskt finns en risk att Al Qaida liknande rorelser far nagot att saga till om i fall regimen faller.
6) Libyen - en av de mest slutna lander i varlden. Vet faktiskt inte hur pass mycket folket i Libyen kanner till vad som hander i hande i Egypten och Tunisien. Foga troligt att Khadaffi faller.