2011-01-29, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theloin
Det jag finner märkligt är att ingen träder fram som någon slags ledare, lyssnade på Muslimska Brödraskapets talesperson som sa något i stil med: "Nej, vi vill inte ta politiskt ansvar och utnyttja situationen". Nähä, vem finns det som folk kan enas kring eller är det enbart en missnöjesuppvisning som kommer få tiden att stanna i landet?

Många väntar tills allt e klart innan dom går ut tror jag, svinet har 8 liv fan
borde bli tydligare de kommande dagarna
Citera
2011-01-29, 23:12
Medlem
Trapeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viraj
Han som de intervjuar på AJ, vad säger han? Hör mest att han är rädd och att armén hjälper styrkorna vid inrikesministeriet.
Någon som kan fylla i luckorna?
Ja han är rädd för att armen inte hjälper folket mot polisen. Om jag förstog det rätt
Citera
2011-01-29, 23:13
Medlem
Citat:
Det jag finner märkligt är att ingen träder fram som någon slags ledare, lyssnade på Muslimska Brödraskapets talesperson som sa något i stil med: "Nej, vi vill inte ta politiskt ansvar och utnyttja situationen". Nähä, vem finns det som folk kan enas kring eller är det enbart en missnöjesuppvisning som kommer få tiden att stanna i landet?
Det är en nobels fredspristagare som det har talats om, och även en liberal politisk ledare som suttit i fängelse sedan 2005 då han fick oroväckande mycket support av folket. Minns tyvärr inte deras namn. Får hoppas att någon av dom går fram så folk kan enas. Det bästa vore kanske om alla oppositionsledare gick ihop och samarbetade i interimregeringen tills det blir val? Farligt om någon grupp i landet känner sig distanserad från den politiska förändringen...
Citera
2011-01-29, 23:13
Medlem
johnfernstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Asså gud vilken idiot du är. Inte var den tillverkas, utan att USA givit en miljard dollar om året till militären för att diktaturen ska fortsätta, och för att Mubarak ska hjälpa Israel med sin militärdiktatur över palestinierna
Om Bollnäs kommun skänkt en låda dynamit varje år till stockholmsbombaren skulle du kanske tycka att de hade ett finger med i spelet?
OK... Om jag förstår dig rätt...
Om det nu är så att Egypten köpt tårgas av USA (vilket inte belagts vi någon trovärdig källa) och den använts mot den egna befolkningen så är det USAs fel?
Jag är förvånad att du inte fick med Mossad och de tränade hajarna i mixen.
(nää... jag tänker inte kalla dig IDIOT, personangrepp lämnar jag åt muhammedaner och vänsterextremister)
Citera
2011-01-29, 23:14
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfernstrom
och...?
Så om de avsågade järnrören som används av hamas för att skicka raketer in i Israel så betyder det att den sioniststyrda ledningen i Egypten i smyg bombarderar sina Israeliska vänner.

Ledsen.. men jag förstår inte hur ni resonerar?
Muslimer ser "tecken" överallt. Det är så de håller sina konspirationsteorier vid liv. De anar Satan bakom varje hörn.
Citera
2011-01-29, 23:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigO
Den som tror MB kommer tillämpa Sharia vet ingenting om dom
Nej, jag vet inte särskilt mycket om dem. Däremot tror jag dem på deras egna utsagor uttalade på deras egen officiella web-sida. Men det kanske man inte ska göra.
Citera
2011-01-29, 23:18
Medlem
theloins avatar
Citat:
Många väntar tills allt e klart innan dom går ut tror jag, svinet har 8 liv fan
borde bli tydligare de kommande dagarna

Hur menar du "klart", att få bort Mubarak eller tills det att någon institution har fått ordning på, just, ordningen?

Läser detta på reuters: "Banks, junctions and important buildings previously guarded by the police and state security were left abandoned on Saturday and civilians have quickly stepped in to fill the void.

"There is no police to be found anywhere," said Ghadeer, 23, from an upscale neighbourhood. "Doormen and young boys from their neighbourhoods are standing outside holding sticks, razors and other weapons to prevent people from coming in.""

Om det stämmer, och bankerna plundras (tror inte att civila kan hålla emot länge när det gäller banksäkerhet) så gissar jag att sammanhållningen mellan demonstranterna riskeras, om det nu är en folklig revolution där alla samhällsklasser gått samman(?).
Citera
2011-01-29, 23:22
Medlem
Citat:
Hur menar du "klart", att få bort Mubarak eller tills det att någon institution har fått ordning på, just, ordningen?

Läser detta på reuters: "Banks, junctions and important buildings previously guarded by the police and state security were left abandoned on Saturday and civilians have quickly stepped in to fill the void.

"There is no police to be found anywhere," said Ghadeer, 23, from an upscale neighbourhood. "Doormen and young boys from their neighbourhoods are standing outside holding sticks, razors and other weapons to prevent people from coming in.""

Om det stämmer, och bankerna plundras så gissar jag att sammanhållningen mellan demonstranterna riskeras, om det nu är en folklig revolution där alla samhällsklasser gått samman(?).
Som det ser ut nu är armen bara närvarande på "key places" i Kairo. Men det är också massiva förstärkningar på väg, vilket kanske förbättrar situationen till morgonen? Om Mubarak faller så lär armen få det lättare att skydda viktig infrastruktur istället för olika politiska byggnader/områden. Tror att högt uppsatta inom armén stödjer Mubarak men själva soldaterna och mindre uppsatta militärer står mer på folkets sida.
Citera
2011-01-29, 23:24
Medlem
theloins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingon
Det är en nobels fredspristagare som det har talats om, och även en liberal politisk ledare som suttit i fängelse sedan 2005 då han fick oroväckande mycket support av folket. Minns tyvärr inte deras namn. Får hoppas att någon av dom går fram så folk kan enas. Det bästa vore kanske om alla oppositionsledare gick ihop och samarbetade i interimregeringen tills det blir val? Farligt om någon grupp i landet känner sig distanserad från den politiska förändringen...

Är det Mohamed ElBaradei som du menar?
Citera
2011-01-29, 23:25
Medlem
Citat:

Om det stämmer, och bankerna plundras (tror inte att civila kan hålla emot länge när det gäller banksäkerhet) så gissar jag att sammanhållningen mellan demonstranterna riskeras, om det nu är en folklig revolution där alla samhällsklasser gått samman(?).

Jag menar att dom blir säkra att han sticker. Bankerna har militären säkrat.
Citera
2011-01-29, 23:26
Medlem
Citat:
Är det Mohamed ElBaradei som du menar?
Ja, det är riktigt!
Han säger på Al Jazeera nu att han aldrig sa att ville ställa upp som tillfällig ledare. Men jag tycker personligen att han verkar mycket lämplig, kanske speciellt lämplig eftersom han inte VILL vara president
Citera
2011-01-29, 23:28
Medlem
theloins avatar
Citat:
Jag menar att dom blir säkra att han sticker. Bankerna har militären säkrat.

Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Zingon
Ja, det är riktigt!
Han säger på Al Jazeera nu att han aldrig sa att ville ställa upp som tillfällig ledare. Men jag tycker personligen att han verkar mycket lämplig, kanske speciellt lämplig eftersom han inte VILL vara president

Hur pass brett stöd har denne man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in