Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Demokrati. Kristna, brödraskapet och folket är med tillsammans. Men det finns ju en risk att nån av parterna kidnppar hela grejen. Men personligen tvivlar jag på det. Gamal Mubarak är dessutom rätt så populär i jämförelse med sin pappa. Han kanske återvänder och lugnar ner folket tillfälligt.
Det är extremt viktigt att revolutionen förblir om inte sekulär så ivf inte religiös. Det vore extremt beklagligt om Iran-79 upprepade sig, men jag tror inte det kommer ske. Egypten har en stor medelklass och de kommer inte acceptera att Egypten tar ett steg i DEN riktning, ej heller folket tror jag är intresserade av sådant.
Men alla kan ge sig fan på att jihadister världen över med språngsteg tar sig mot Egypten för att påverka det som händer där i jihadistisk riktning. Extremt känsligt läge men jag är hoppfull, en folklig revolution som ropar efter demokrati är den bästa världsnyheten jag hört på mycket länge från mellanöstern. Till skillnad från amerikas pseudovilja att göra Irak till en demokrati är det här någonting som kan fungera.