2011-01-29, 12:33
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigO
är det antingen eller?

Nä alternativet är ju fortsatt diktatur, sen om kombinationen demokrati och teokrati funkar vet jag inte, jag tror dock inte på att blanda in religioner i ett styre av ett land.
Citera
2011-01-29, 12:35
Medlem
SteveZissous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Demokrati. Kristna, brödraskapet och folket är med tillsammans. Men det finns ju en risk att nån av parterna kidnppar hela grejen. Men personligen tvivlar jag på det. Gamal Mubarak är dessutom rätt så populär i jämförelse med sin pappa. Han kanske återvänder och lugnar ner folket tillfälligt.

Det är extremt viktigt att revolutionen förblir om inte sekulär så ivf inte religiös. Det vore extremt beklagligt om Iran-79 upprepade sig, men jag tror inte det kommer ske. Egypten har en stor medelklass och de kommer inte acceptera att Egypten tar ett steg i DEN riktning, ej heller folket tror jag är intresserade av sådant.

Men alla kan ge sig fan på att jihadister världen över med språngsteg tar sig mot Egypten för att påverka det som händer där i jihadistisk riktning. Extremt känsligt läge men jag är hoppfull, en folklig revolution som ropar efter demokrati är den bästa världsnyheten jag hört på mycket länge från mellanöstern. Till skillnad från amerikas pseudovilja att göra Irak till en demokrati är det här någonting som kan fungera.
Citera
2011-01-29, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Var väl samma sak igår, motståndet är för stort för att någon skulle bry sig.
Då var det polisen, nu är det militären. Oavsett utgången så kommer de i alla fall behöva bekänna färg.
Citera
2011-01-29, 12:36
Medlem
Borghesias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Var väl samma sak igår, motståndet är för stort för att någon skulle bry sig.
Nej skillnaden mot igår var att det var polisen som utlyste utegångsförbudet och det var från kl 18 lokal tid. Då det verkar som militären och demonstranterna är rätt så lugna mot varandra så blir det spännande att se om folket kommer lyda detta eller inte.

Men jag tror inte folket kommer vara särkilt lydiga idag heller.
Citera
2011-01-29, 12:39
Medlem
Vet inte om denna youtubevideo har postats förut, men men; http://www.youtube.com/watch?v=ThvBJMzmSZI&feature=player_embedded# .
Vilka känslor.
Citera
2011-01-29, 12:40
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Citat:
Jag tvivlar på det. Utöver det folkliga missnöjet så finns det stora motsättningar bland mullorna och även en stor fattigdom

Demokrati. Kristna, brödraskapet och folket är med tillsammans. Men det finns ju en risk att nån av parterna kidnppar hela grejen. Men personligen tvivlar jag på det. Gamal Mubarak är dessutom rätt så populär i jämförelse med sin pappa. Han kanske återvänder och lugnar ner folket tillfälligt.

Och om dom nu får makten tillsammans hur ska dom då fördela den?
Som du själv skriver finns ju risken för att ena parten kipnappar den andra, jag tror folket där nere är så inställda på att fälla Mubarak att dom inte har tänkt ett steg längre, på vad som komma skall vid ev regeringsmakt, det blir ju knappast guld och gröna skogar för folket på en vecka där nere trots ny regering.
Citera
2011-01-29, 12:41
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveZissou
Det är extremt viktigt att revolutionen förblir om inte sekulär så ivf inte religiös. Det vore extremt beklagligt om Iran-79 upprepade sig, men jag tror inte det kommer ske. Egypten har en stor medelklass och de kommer inte acceptera att Egypten tar ett steg i DEN riktning, ej heller folket tror jag är intresserade av sådant.

Men alla kan ge sig fan på att jihadister världen över med språngsteg tar sig mot Egypten för att påverka det som händer där i jihadistisk riktning. Extremt känsligt läge men jag är hoppfull, en folklig revolution som ropar efter demokrati är den bästa världsnyheten jag hört på mycket länge från mellanöstern. Till skillnad från amerikas pseudovilja att göra Irak till en demokrati är det här någonting som kan fungera.

Dessutom är det viktigt att poängtera att folk i Egypten vet precis vad iran står för och vilken utveckling det tog där. Det kommer bli någon form av demokrati där med stort infltyande från brödraskapet Underskatta inte folket i Masr, dom vill inte ha jihadister och inbördeskrigs lik Irak och Iran. Foket i Alexandria skijer sig väldigt mycket från folket Kairo. Det finns många vänsterinfluerade i Alexandria och andra delar av landet. Det största problemet som jag ser det är att Hamas tar sig dit. Palestinska grupper har alltid varit destruktiva för arabstaterna och det kommer definitivt ge Israel ett svepskäl att ge sig å Masr.
Citera
2011-01-29, 12:43
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyMcVeigh
Och om dom nu får makten tillsammans hur ska dom då fördela den?
Som du själv skriver finns ju risken för att ena parten kipnappar den andra, jag tror folket där nere är så inställda på att fälla Mubarak att dom inte har tänkt ett steg längre, på vad som komma skall vid ev regeringsmakt, det blir ju knappast guld och gröna skogar för folket på en vecka där nere trots ny regering.

Det blir det aldrig vid folkliga protester, men ingen vill ha en majoritet som förtrycker minoriteterna vare sig om de är sekulära eller religiösa.
Citera
2011-01-29, 12:43
Medlem
Citat:
Det finns en grupp av soldater, minns inte det arabiska namnet för dom, men dom är brutala, obildade och väldigt fattiga dom har i stor del ställt sig på folkets sida. Masr skall besökas för det här historiskt!

Du menar Amn Markazi det är lågutbildade(typ lågstadiet) eller outbildade som får göra sin militärtjänstgöring som kravallpolis i minst 3 om jag minns rätt ofta väldigt unga.
Citera
2011-01-29, 12:44
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Citat:
Det blir det aldrig vid folkliga protester, men ingen vill ha en majoritet som förtrycker minoriteterna vare sig om de är sekulära eller religiösa.

Självklart inte, därför hoppas jag på att Egypten utvecklas till en riktig demokrati efter det här och ingen skendemokrati det vore beklagligt på alla vis.
Citera
2011-01-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyMcVeigh
Nä alternativet är ju fortsatt diktatur, sen om kombinationen demokrati och teokrati funkar vet jag inte, jag tror dock inte på att blanda in religioner i ett styre av ett land.

Nån vettig kombination tror jag finns, men USA och Israel tjänar på kaos
Citera
2011-01-29, 12:46
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigO
Du menar Amn Markazi det är lågutbildade(typ lågstadiet) eller outbildade som får göra sin militärtjänstgöring som kravallpolis i minst 3 om jag minns rätt ofta väldigt unga.

Precis! Många har ställt sig på folkets sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in