2011-01-23, 14:01
Medlem
Hallå, det händer cirka 50% av gångerna när jag ska starta datorn från viloläge så startar den sen bli bilden bara helt svart. Varför startar den inte upp helt? Om jag sätter datorn i viloläge igen direkt efter så startar den alltid upp och om datorn är avstängd så har jag aldrig detta problemet heller.

Har haft såhär på flera datorer. Vad kan man göra?
Citera
2011-01-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxze
Hallå, det händer cirka 50% av gångerna när jag ska starta datorn från viloläge så startar den sen bli bilden bara helt svart. Varför startar den inte upp helt? Om jag sätter datorn i viloläge igen direkt efter så startar den alltid upp och om datorn är avstängd så har jag aldrig detta problemet heller.

Har haft såhär på flera datorer. Vad kan man göra?

Är det Windows 7 du kör?
Har själv samma problem, och har aldrig varit med om problemet med tidigare versioner.. (XP, Win95 mfl)
Citera
2011-01-23, 14:11
Medlem
Charles.Bronsons avatar
o.k gör så här
kontrollpanelen>energialternativ sen till vänster där välj>ändra datorinställningar för strömläge
välj där >stäng av skärm>Aldrig
och fortsätt datorn i strömläge>Aldrig
då skall det funka

Lycka Till.!
Senast redigerad av Charles.Bronson 2011-01-23 kl. 14:14.
Citera
2011-01-23, 15:02
Medlem
Kör diskrensning på C://
sedan tar du bort "vilolägsfiler"
Citera
2011-01-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOne
Är det Windows 7 du kör?
Har själv samma problem, och har aldrig varit med om problemet med tidigare versioner.. (XP, Win95 mfl)

ja kör windows 7. Samma problem är de med vista också.
Citera
2011-01-23, 16:14
Medlem
Uppdatera dina drivrutiner. När datorn inte vill starta från viloläge är det oftast eftersom någon drivrutin inte kan hantera S3 Suspend på korrekt sätt.
Citera
2011-01-23, 16:33
Medlem
Charles.Bronsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2k
Uppdatera dina drivrutiner. När datorn inte vill starta från viloläge är det oftast eftersom någon drivrutin inte kan hantera S3 Suspend på korrekt sätt.
windows 7 uppdaterar drivrutiner automatisk,som jag skrev tidigare så skall det funka
Citera
2011-01-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles.Bronson
windows 7 uppdaterar drivrutiner automatisk,som jag skrev tidigare så skall det funka

Win 7's "drivrutinsuppdatering" är inget att hänga i granen direkt eftersom de nya drivrutinerna oftast kommer ut väldigt sent jämfört med när tillverkaren släpper nya drivrutiner. Det kan t.ex. dröja över ett år innan en ny drivrutin kommer ut via Windows Update och då är den redan mycket gammal. Drivrutiner till bla chipset brukar heller inte hitta till Windows Update, utan det är mest nätverkskort och grafikkort som man ser där.

Så igen, kolla upp att dina drivrutiner är fräscha.

Standard att kolla är typ:
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort
Chipset (till moderkortet)

Sen kan det också vara någon bugg i ditt BIOS som gör att datorn inte vill starta från vänteläget. Så kolla på tillverkarens hemsida om det finns en ny BIOS-uppdatering.
Citera
2011-01-25, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2k
Win 7's "drivrutinsuppdatering" är inget att hänga i granen direkt eftersom de nya drivrutinerna oftast kommer ut väldigt sent jämfört med när tillverkaren släpper nya drivrutiner. Det kan t.ex. dröja över ett år innan en ny drivrutin kommer ut via Windows Update och då är den redan mycket gammal. Drivrutiner till bla chipset brukar heller inte hitta till Windows Update, utan det är mest nätverkskort och grafikkort som man ser där.

Så igen, kolla upp att dina drivrutiner är fräscha.

Standard att kolla är typ:
Grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort
Chipset (till moderkortet)

Sen kan det också vara någon bugg i ditt BIOS som gör att datorn inte vill starta från vänteläget. Så kolla på tillverkarens hemsida om det finns en ny BIOS-uppdatering.

Skall göra detta.
Tack för rådet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in