2011-01-23, 13:57
Medlem
toby79s avatar
Kombinera ovan tips med dessa efter behag så ska det fixa sig:

Slå bort snön och vattnet från mattorna när du är klar med bilen.

Byt till skålade mattor istället för såna där fjantiga platta mattor som en del biltillverkare lägger in.

Sänk värmen i bilen när du kör, den korta tid du sitter i bilen behöver du inte ha max värme, det räcker att du kör fullt för att få det behagligt, därefter vrider du ner värmen.

Låt bilen vädra ut och bli kall när du kommer hem så slipper du också massa kondens. Du kan vrida ner värmen en bit innan hemmet och öppna fönstren och köra full fläkt så blåser du ut den varma fuktiga luften.

Har du spolarvätska och andra vätskor i skuffen så kan du ha dom i en stängd bag.

Lämna inte blöta vantar och sånt kvar över natten.
Citera
2011-01-23, 18:29
Medlem
hesons avatar
Jag måste demetera torrbollens oändliga förträfflighet. De funkar inte i minusgrader, och på 6km hinner man inte värma upp torrbollen. Kanske om man förvärmer den innomhus och ställer på instrumentbrädan när man lämnar bilen. Bor man längre söder ut än mig är den säkert über, så även höst/vår när det är varmt på dagen men minus när man åker till jobbet.
Citera
2011-01-24, 23:40
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Tricket med tidningar på golvet är bra när det är mycket nyfallen snö. Det är då det verkligen följer med stora mängder vatten in. Och det är bara bra om man byter ut dem ofta.

Sedan är det är inte uteslutet att din bil tar in vatten vid t.ex. höga bromsljuset på kombibilar, vid kanten av vindrutan, eller vatten rinner inne i dörren (på alla bilar) och dräneras inte ut där det ska, utan rinner över tröskeln och in på golvet istället. Ta en noggrann titt överallt, var är det blött. Återkom sedan här, och tala då om vad du kör för märke/modell/årgång/kombi eller sedan.
Citera
2011-01-25, 00:17
Medlem
Roundcubes avatar
VARNING FÖR TORRBOLLEN

Jag hade en sån i min bil, och lyckades givetvis glömma att ta ur den innan färd.

Vattnet som vältes ut var alldeles kletigt och fett. och går inte att få bort över huvudtaget.

Glöm den inte i bilen!
Citera
2011-01-25, 15:50
Medlem
PorreHattyrs avatar
Köpte mig precis en pingi torrpåse på clas ohlson. DEN ÄR TAMEJFAN MAGISK! Testade att sitta en timme i bilen med yttertemperatur på cirka -3 och lyssna på stereon, det enda som blev immigt var bakrutan, men då hade jag påsen framme på instrumentbrädan! När den blir full så är det bara att värma upp den i micron så släpper den av fukten!

50-100kr på clas ohlson beroende på vikt.
Citera
2011-01-25, 17:55
Medlem
Peanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Kolla upp pollen filtret. Har den blivit geggig tenderar det att bli väta inne.

Pollenfiltret sitter i de flesta bilar framför passageraren, där under. Man får krypa på knäna lite...
+1 Pollenfilter bytes iaf lite da och da sa kan inte skada att byta.
Citera
2011-01-25, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roundcube
VARNING FÖR TORRBOLLEN

Jag hade en sån i min bil, och lyckades givetvis glömma att ta ur den innan färd.

Vattnet som vältes ut var alldeles kletigt och fett. och går inte att få bort över huvudtaget.

Glöm den inte i bilen!
Töm den innan avfärd snarare, sen kan man lägga den i en tupperware burk och sen plocka fram den
när man parkerar för natten. Bara en rutinsak.
Citera
2011-01-25, 19:59
Medlem
PorreHattyrs avatar
Fan va omständiga ni är gubbjävlar, köp denna och håll käften http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154188839
Citera
2011-01-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorreHattyr
Köpte mig precis en pingi torrpåse på clas ohlson. När den blir full så är det bara att värma upp den i micron så släpper den av fukten!

Hur länge skall man köra den i micron då?

Blir det inte mycket vattenånga i micron då?

Jag tror jag har sett nåt liknande, ja rentav köpte hem en påse på prov, den blev liggande nånstans. Om jag hittar den skall jag testa.
Jag menar, det finns antagligen även andra märken på torrpåsen än pingi. Antagligen billigare å.
Citera
2011-01-25, 22:19
Medlem
PorreHattyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Hur länge skall man köra den i micron då?

Blir det inte mycket vattenånga i micron då?

Jag tror jag har sett nåt liknande, ja rentav köpte hem en påse på prov, den blev liggande nånstans. Om jag hittar den skall jag testa.
Jag menar, det finns antagligen även andra märken på torrpåsen än pingi. Antagligen billigare å.

5 minuter om man har en micro på 600w. Ja finns antagligen andra märken också, så länge innehållet i påsen är små kiseldioxidkulor så bör de prestera och fungera likadant.

Har aldrig fått imma igen efter att jag hängde upp den i bilen.
Citera
2011-01-26, 01:40
Medlem
Forevos avatar
Det är inte så att du kör fläkten på återcirkulerande?

Brukar bli bögbastu i bilen då
Citera
2011-01-26, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorreHattyr
Fan va omständiga ni är gubbjävlar, köp denna och håll käften http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154188839

Alla har inte micro din lilla ungdomsskit !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in