2011-01-23, 02:42
Medlem
Hejsan, jag är väldigt grön när det kommer till datorer och vet inte om detta är rätt ställe på forumet, men min dator dör när den vill utan blå skärm, allt blir bara svart! Det är standard att spendera minst 15 minuter för att få igång datorn. Sen när det väl är igång kan jag inte göra så mkt mer än att sitta på facebook eller msn, filmer fungerar ibland. men om jag ska göra något mer krävande, t.ex nå så patetiskt som att starta spotify samtidigt som msn är igång då dör datorn, och spel kan jag bara drömma om att kunna starta.

Datorn är 2.5 år gammal och började jävlas för runt 2 månader sen. Det "knastrar" i datorn men kan inte lokalisera knastret (Det låter riktigt högt och datorn börjar varva upp rejält). Och den är helt rengjord från damm. Vad kan det vara för fel? Är det nätagget eller är det något annat? Med tanke på hur mkt det knastrar.
Citera
2011-01-23, 02:51
Medlem
luffarsnobbs avatar
Kollat upp så att din processor inte är överhettad? När något blir för varmt/hårdvara är trasig brukar datorn säga ifrån med att göra en reboot.
Citera
2011-01-23, 02:55
Medlem
Hände samma sak med min dator för nån månad sen, det du ska göra är att du ska öppna dator locket och så lägger du en fläkt (där du tagit bort locket) så kommer det funka bra, annars så tar du bort smutset från dator när du öppnar locket så finns det en sån liten fläkt som gör datorn kall stäng datorn och ta nåt papper eller nåt och ta bort allt smuts från den så kommer det funka utmärkt.

MVH.
Citera
2011-01-23, 03:18
Medlem
Culprits avatar
Om det är stationar dator, öppna och kolla CPU. Om det är mkt varmt. Du måste du använda Thermal gease
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_grease

här kan du se en tutorial video om använda thermal grease
http://www.youtube.com/watch?v=o7rPqCvCt0g

När thermal paste slutar på CPU, då det blir lätt varmt.
Citera
2011-01-23, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarsnobb
Kollat upp så att din processor inte är överhettad? När något blir för varmt/hårdvara är trasig brukar datorn säga ifrån med att göra en reboot.

Hmm, okej ska kolla upp det, men det är det att även när datorn varit avstängd i en vecka så måste jsg spendera 15 minuter med att starta om den hela tiden pga reboots

Citat:
Ursprungligen postat av 2Pac016
Hände samma sak med min dator för nån månad sen, det du ska göra är att du ska öppna dator locket och så lägger du en fläkt (där du tagit bort locket) så kommer det funka bra, annars så tar du bort smutset från dator när du öppnar locket så finns det en sån liten fläkt som gör datorn kall stäng datorn och ta nåt papper eller nåt och ta bort allt smuts från den så kommer det funka utmärkt.

MVH.

Okej jag har ingen fläkt tillgänglig just nu, men skall prövas ASAP.

Citat:
Ursprungligen postat av Culprit
Om det är stationar dator, öppna och kolla CPU. Om det är mkt varmt. Du måste du använda Thermal gease
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_grease

här kan du se en tutorial video om använda thermal grease
http://www.youtube.com/watch?v=o7rPqCvCt0g

När thermal paste slutar på CPU, då det blir lätt varmt.

Och sånt kostar ungefär?

Tack för era svar
Citera
2011-01-23, 03:33
Medlem
luffarsnobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonitoo
Och sånt kostar ungefär?

Går på runt en 50-lapp.
http://www.inet.se/artikel/5321317/a...-2-kylpasta-4g
Citera
2011-01-23, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarsnobb
Går på runt en 50-lapp.
http://www.inet.se/artikel/5321317/a...-2-kylpasta-4g

Okej, men enligt Speedfan ligger CPU'n ständigt under 40C medans Remote och Core flyger upp över 50 så fort jag startar något mer ansträngande. t.ex just nu ligger remote på 54C och jag har enbart Flashback uppe.
Senast redigerad av Jonitoo 2011-01-23 kl. 03:45.
Citera
2011-01-23, 15:30
Medlem
Nu har jag prövat att kyla datorn, ingen skillnad alls, börjar bli trött på skite och funderar på att köpa en ny, har någon något tips på en bra billig speldator?
Citera
2011-01-23, 18:06
Medlem
Antingen är din cpu överhettad ordna ny fläkt och ny kylpasta

eller så kan något av dina minnen vara trasiga "om du har fler än 1" att när datorn börjar arbeta med det så blir det felkoder och datorn stänger av sig som "nödavstängning"

Eller så klarar ditt nätagg av helt enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av Jonitoo
Hejsan, jag är väldigt grön när det kommer till datorer och vet inte om detta är rätt ställe på forumet, men min dator dör när den vill utan blå skärm, allt blir bara svart! Det är standard att spendera minst 15 minuter för att få igång datorn. Sen när det väl är igång kan jag inte göra så mkt mer än att sitta på facebook eller msn, filmer fungerar ibland. men om jag ska göra något mer krävande, t.ex nå så patetiskt som att starta spotify samtidigt som msn är igång då dör datorn, och spel kan jag bara drömma om att kunna starta.

Datorn är 2.5 år gammal och började jävlas för runt 2 månader sen. Det "knastrar" i datorn men kan inte lokalisera knastret (Det låter riktigt högt och datorn börjar varva upp rejält). Och den är helt rengjord från damm. Vad kan det vara för fel? Är det nätagget eller är det något annat? Med tanke på hur mkt det knastrar.
Citera
2011-01-23, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson
Antingen är din cpu överhettad ordna ny fläkt och ny kylpasta

eller så kan något av dina minnen vara trasiga "om du har fler än 1" att när datorn börjar arbeta med det så blir det felkoder och datorn stänger av sig som "nödavstängning"

Eller så klarar ditt nätagg av helt enkelt

Har misstänkt nätagget och minnerna är det inget fel på det har jag kollat. Och som sagt datorn dör efter kanske 2 sekunder efter jag tryckt igång den även om den stått i runt en vecka men kanske är sånär CPu är överhettad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in