2011-01-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av follador
Du som "kom undan" med 1300 - har detta avgjorts rättsligt?

kom undan och kom undan åkte dit på ett faderskapstest.
F k hörde av sig automatiskt med en skuld för flera år tillbaka för missat underhåll.
Du behöver inte bry dig F K skickar hem papper till dig och en räkning på 1273
Citera
2011-01-21, 18:57
Medlem
svenskasesams avatar
Citat:
Själv tjänar jag ca 40 i månaden.

Citat:
Om jag löser försäkringskassans mycket kryptiska formulär rätt ska jag betala ca 2250 kr i månaden. Det har jag ingen större lust med.

Men hur jävla snål är du? Det är din egen dotter det handlar om.
Citera
2011-01-21, 19:41
Medlem
karlsbergs avatar
Sätter man barn till världen ska man fan försörja dem. Det är inget som vi andra ska behöva stå för! När man nu gör det ska man givetvis se till att pengarna går till barnen och inte till vårdnadshavarens bag-in-a-box på fredagarna.
Citera
2011-01-22, 07:45
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsberg
Sätter man barn till världen ska man fan försörja dem. Det är inget som vi andra ska behöva stå för! När man nu gör det ska man givetvis se till att pengarna går till barnen och inte till vårdnadshavarens bag-in-a-box på fredagarna.
Precis.

Att dottern dessutom är 14 år gör reaktionerna här i tråden ännu konstigare.
Jag har viss förståelse för att män som åker på underhåll efter ett engångsknull med ett krogragg tycker att det är surt, men en 14-årig dotter borde man ju rimligtvis ha en relation till och därmed inte se som en belastning.

Mitt råd är att strunta i försäkringskassan och göra upp privat med mamman. Det kanske är möjligt att inte betala mamman och istället ge dottern 1500 direkt i näven varje månad till kläder och dylikt?
Citera
2011-01-22, 09:05
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Ni som anser att man ska försöka smita undan med lägsta möjliga, alltså 1273 per månad, även om man har god inkomst, inser väl att man som bidragsskyldig kan bli stämd 3 år retroaktivt på underhållsbidrag? Det kan bli dyrt...Varför ska man skita i sina barn bara för att man skiljer sig/separerar från barnets andra förälder?

Ett alternativ till att betala större summor är kanske att erbjuda sig att betala läger, moped, spelkonsoll, skidor, cykel dator osv.
Citera
2011-01-22, 09:49
Medlem
Citat:
Jag har två andra barn med min nya fru. Min ex jobbar i service yrke, tjänar väl ca 20-24 papp. Själv tjänar jag ca 40 i månaden. Hon får hela barnbidraget.

Får din nya fru också barnbidraget?
Din dotter med exet har samma rätt att bli försörjd av dig som dina nya barn, hon har även rätt till den standard som dina nya barn har. Du tjänar ca dubbelt så mycket som din exfru och ni är skyldiga att försörja efter förmåga. Då är det rimligt att du står för din del och betalar ett högre underhåll eftersom du tjänar mer.
Citera
2011-01-22, 12:50
Medlem
0dens avatar
Flytta utomlands, då behöver man inte betala något jävla underhåll.
Citera
2011-01-23, 09:40
Medlem
Deliras avatar
Räkna istället ut hur mycket du betalar för din dotter idag under en månad. Det handlar ju om "dolda" kostnader också som försäkringar, boende, eventuella månadskort, idrottsutövning och andra fritidsaktiviteter, månadspeng. Allt det ska ju du och din dotters mor dela på. Och med tanke på att du har skapligt god lön tycker jag gott att du kan skjuta till någon extra hundring i månaden, antingen direkt till ett sparkonto eller annat.

En bisak bara; det känns som att du sitter och försöker rättfärdiga att betala så lågt underhåll som möjligt för att du inte vill ge ditt ex mer pengar än vad du anser att hon förtjänar. Men det handlar om din egen dotter som fram till dags dato bott hos dig lika mycket som hos modern.

Kukskatt... Vad är det för jävla dumheter. Det verkar som att vissa har gått på den amerikanska varianten av underhåll; det handlar om er egen avkomma. WT-fasoner.

Med tanke på att du tjänar närapå dubbelt mot modern TS så lär du få betala runt 1500:- månaden. Jag har ungefär samma inkomst och betalar 1700:- frivilligt, plus att jag lämnat det öppet för att pitcha in vid större grejer som idrottsläger och liknande.
Citera
2011-01-23, 09:54
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Räkna istället ut hur mycket du betalar för din dotter idag under en månad. Det handlar ju om "dolda" kostnader också som försäkringar, boende, eventuella månadskort, idrottsutövning och andra fritidsaktiviteter, månadspeng. Allt det ska ju du och din dotters mor dela på. Och med tanke på att du har skapligt god lön tycker jag gott att du kan skjuta till någon extra hundring i månaden, antingen direkt till ett sparkonto eller annat.

En bisak bara; det känns som att du sitter och försöker rättfärdiga att betala så lågt underhåll som möjligt för att du inte vill ge ditt ex mer pengar än vad du anser att hon förtjänar. Men det handlar om din egen dotter som fram till dags dato bott hos dig lika mycket som hos modern.

Kukskatt... Vad är det för jävla dumheter. Det verkar som att vissa har gått på den amerikanska varianten av underhåll; det handlar om er egen avkomma. WT-fasoner.

Med tanke på att du tjänar närapå dubbelt mot modern TS så lär du få betala runt 1500:- månaden. Jag har ungefär samma inkomst och betalar 1700:- frivilligt, plus att jag lämnat det öppet för att pitcha in vid större grejer som idrottsläger och liknande.

Håller med i det stora hela. Men ts skulle garanterat åka på att betala mer än så om mamman stämmer honom. Sen ska ts tänka på att han i framtiden kan bli stämd och få betala 3 år retroaktivt, även om han skulle lyckas komma undan just nu med lägsta möjliga summa.

Hur mycket älskar man sitt barn om man vill slippa försörja barnet trots att man har råd? Skiljer man sig från barnen också?
Citera
2011-01-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskasesam
Men hur jävla snål är du? Det är din egen dotter det handlar om.

Morsan hennes är slösaktig och kommer smälla pengarna på resor och festa. Jag går hellre och shoppar med mitt barn själv. Det handlar inte om att snåla mot mitt barn. Mitt ex har tidigare plundrat barnets sparkonto.
Citera
2011-01-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Får din nya fru också barnbidraget?
Din dotter med exet har samma rätt att bli försörjd av dig som dina nya barn, hon har även rätt till den standard som dina nya barn har. Du tjänar ca dubbelt så mycket som din exfru och ni är skyldiga att försörja efter förmåga. Då är det rimligt att du står för din del och betalar ett högre underhåll eftersom du tjänar mer.

Nu undrar jag inte vad DU tycker är rimligt, utan vad som gäller i lagens mening.
Citera
2011-01-24, 14:06
Medlem
Hänger väl lite på hur mycket man tjänar eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in