2011-01-15, 21:38
Medlem
tomibollen_2s avatar
Vad händer om Google och Facebook slår ihop sina påsar??

Kommer ihåg början av Internet med Newsservers, BBS:er (Old School), 15 sökmotorer att
välja emellan. Nu känns det som om alla har fastnat i samma mall, Vi sitter och lägger våra
privatliv på en server i USA, utan att tänka på konsekvenserna.
http://www.idg.se/2.1085/1.342557/usa-vill-avlyssna-facebook

Jag har en teori om en möjlighet att ge Facebook och Google på nöten, men för det krävs bra
kodare som kan har lite ideal kvar.
Senast redigerad av tomibollen_2 2011-01-15 kl. 21:43.
Citera
2011-01-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomibollen_2
Vad händer om Google och Facebook slår ihop sina påsar??

Kommer ihåg början av Internet med Newsservers, BBS:er (Old School), 15 sökmotorer att
välja emellan. Nu känns det som om alla har fastnat i samma mall, Vi sitter och lägger våra
privatliv på en server i USA, utan att tänka på konsekvenserna.
http://www.idg.se/2.1085/1.342557/usa-vill-avlyssna-facebook

Jag har en teori om en möjlighet att ge Facebook och Google på nöten, men för det krävs bra
kodare som kan har lite ideal kvar.

Bra att du tar upp det! Folk verkar inte se det som ett problem. Vill du utveckla din teori i tråden? Tror Att det skulle få fart på tråden! I alla fall är jag nyfiken på vad du har att säga!
Senast redigerad av misAAntrop 2011-01-19 kl. 11:08. Anledning: Inte meningen att citera trådstarten!
Citera
2011-01-20, 19:55
Medlem
Är också lite mer intresserad av hur detta skulle gå till
Jag förstår lite grand när jag hör "kodare", men hur tänker du nå ut med meddelandet?
Citera
2011-01-20, 20:12
Medlem
zizacons avatar
Det är inte alls bra med den typen av dominans. I synnerhet när Google lämnat sitt eget motto långt bakom sig för länge sedan och håller på med en hel del tveksamheter.

Google har exempelvis i dagsläget i stort sett monopol på klickannonser. Bryter du deras riktlinjer på något sätt som större sida, exempelvis skriver positivt om fildelning i din egen nättidning som har googleannonser, så riskerar en stor del av din inkomst att ryka hux flux från en dag till en annan, när de kastar ut dig. För större siter som således lever på sina annonser kan Google alltså ha ett reellt inflytande på vad du skriver och vad som framförs.

Google är egentligen ett helvete för nätentreprenörer eftersom de inte tar något som helst ansvar. De går i princip inte att kontakta, annat än deras usla jävla forum. Så hamnar du i kylan så är det i stort sett kört. Hur svårt skulle det exempelvis vara att upprätta någon slags kundtjänst, oerhört många skulle garanterat betala stora summor för att ringa dit och få någon slags kontakt och professionellt bemötande.

I övrigt behöver man knappast nämna dess äventyr i Kina, all information de samlar in, och alla företag de köper för att skaffa sig ännu starkare position. Åtminstone med Google borde man ärligt talat snart kunna argumentera för en styckning likt Standard Oil. Facebook i sin tur borde ha betydligt högre säkerhetskrav, som idag är ett skämt, och ha mycket hårdare regler angående hur de bör sköta sin verksamhet. bara en sådan sak som vem som egentligen äger innehållet och bilderna och vilken rätt man har att ta bort allting fullständigt. Hur det utlämnas till främmande makt, som Twitter gjort med information om medlemmar i Wikileaks, helt utan brottsmisstanke.

Så stora företag som det rör sig om här, kan man kräva ett stort ansvarstagande också. I synnerhet när man har tillgång till så oerhört mycket information om människor. Dock tycks det inte bekymra någon, av någon udda anledning. Ska man ens ha en fri marknad på internet? I så fall blir det ju väldigt konstigt om vissa få företag får växa sig precis hur stora som helst och skaffa sig monopol.
Senast redigerad av zizacon 2011-01-20 kl. 20:17.
Citera
2011-01-25, 19:29
Medlem
Jo, jag stör mig på det här i princip dagligen. Mer och mer av internets kontext flödar in i dessa gigantiska företags maskintriumfer. Var mycket roligare och förmodligen hälsosammare med lite variation på webben. Googles tjänster fungerar för det mesta jävligt bra faktiskt (tycker jag). Men jag gillar inte deras monopol och förutsätter i princip att sextio gigabitlinor går rakt in i CIAs huvudbyggnad.

Facebook.... ja, jag har en hel del känslor utav avsky mot dem. Det allvarligaste är att de inte borde ta så lättvindigt på sina användares sekretess. Sajten har (eller åtminstone hade) ingen konsekvent säkerhetsmodell alls, det är rena sållet, det tycks ungefär som så att om Jenny på programmeringsavdelning C-3 får idén att programmera någon ny glassig funktion, så behöver den inte gå igenom några säkerhetslager eller interna säkerhets-APIer alls, utan helt plötsligt kan känslig information vara utlagd på webben. Det är enklare att tjäna pengar om man är löshänt med sådant antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in