2011-01-15, 12:33
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Fysiken blir ju på mycket högre nivå nu. Inledande relativitetsteori i Fysik 1 och sen på riktigt i Fysik 2...
Ja det blir skillnad, som sagt undrar jag hur många fysiklärare kommer att klara av detta.

Citat:
Dessutom inför man metodik och vetenskapsteori. Bra! Enhetsanalys i Fysik 1, regressioner i Fysik 2...

Schrödingerekvationen? Kommer man ha de matematiska verktyg som krävs för att lösa den? Det krävs ju komplexa tal (komplexa exponentialfunktionen) och ett hum om ODE. En dimension var det, så man behöver i alla fall inte PDE...
Bra fråga, ingen aning.

Citat:
Komplexa tal obligatoriskt för natur? Bra!
Ja för både Natur- och Teknikprogrammen.

Citat:
Ja det ser ut som en rejäl höjning av nivån. Det blir intressant att se hur lärare och elever klarar de nya kurserna. Om de tyckte att Fysik B var svår så verkar den nya Fysik 3 vara rejält värre. Men jag tycker inte att matematiken verkar förändras så mycket, i alla fall inte för natur. En liten höjning av nivån kanske.
O ja, nivåhöjningen är klar inom matematiken också. Jämför kursplanerna så de är nu i Matematiken och hur de kommer att bli. Men visst, troligen är höjningen av nivå större i fysik än i matematik.

I vilket fall verkar det bra. Hoppas man låter natur och teknikeleverna mest hålla sig till natur och teknikämnen, lite mer som det är på högskolan alltså. Jag har alltid stört mig på för mycket bredd, men det är ju jag det. Vi får se hur de nationella programmen kommer att se ut, det ser ljusare ut för Sveriges framtid i alla fall. Vilket jag ändå kan tycka är det viktigaste.
Citera
2011-01-15, 12:42
Medlem
pissoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Vilket är i princip tidigast i hela världen. Svenska gymnasieskolan har fokuserat mycket på elementära funktioner och infinitesmalkalkyl. Mest för att gynna ingenjörsutbildningarna, vilket är bra eftersom det är det som bygger upp hela vårat land. Kostnaden för detta är mindre geometri (i princip ingen), mindre mängdlära och nästan ingen linjär algebra i gymnasiet.

Ååhfan, visste inte att det var så tidigt i sverige faktiskt. Då kanske det duger som det är.

Jag är mest lite bitter för att jag som 11-åring var tvungen att trycka in bland annat sju eller nio ordklasser som ingen vettig människa någonsin kommer använda istället för att börja skrapa vidare på matematiken. Med andra ord, en orimlig språkfördjupning(som dessutom byggde på köttig kunskap istället för förståelse, pluskvamperfekt någon?) till kostnad av en bristfällig matematikundervisning.

Citat:

Schrödingerekvationen? Kommer man ha de matematiska verktyg som krävs för att lösa den? Det krävs ju komplexa tal (komplexa exponentialfunktionen) och ett hum om ODE. En dimension var det, så man behöver i alla fall inte PDE...

Jag gissar att det bara är att man skall veta att den används för att beräkna var en partikel kan tänkas befinna sig, och detta genom att uppskatta ytan under grafen. Så fick vi lära oss under mina 1 hp kvantfysik i alla fall
Senast redigerad av pissoar 2011-01-15 kl. 12:46.
Citera
2011-01-15, 12:44
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Ååhfan, visste inte att det var så tidigt i sverige faktiskt. Då kanske det duger som det är.

Jag är mest lite bitter för att jag som 11-åring var tvungen att trycka in bland annat sju eller nio ordklasser som ingen vettig människa någonsin kommer använda istället för att börja skrapa vidare på matematiken. Med andra ord, en orimlig språkfördjupning(som dessutom byggde på köttig kunskap istället för förståelse, pluskvamperfekt någon?) till kostnad av en bristfällig matematikundervisning.
Grammatiska begrepp är jättebra att kunna när man ska lära sig andra språk, men problemet är väl att skolan misslyckas med att lära elever skriva begripligt och korrekt. De/dem, enda/ända, sett/sätt, väll, särskrivningar, korrekt interpunktion och meningsuppbyggnad och så vidare.
Citera
2011-01-15, 12:50
Medlem
Nohs avatar
Staten har sagt att alla invånare i landet ska kunna förstå deras utskick och kunna kritiskt granska dessa, därav all svenska i skolan. Huruvida matematik inte borde vara ett viktigare ämne för att kritiskt granska något går att ifrågasätta.
Citera
2011-01-17, 13:17
Medlem
BengtZzs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto