Citat:
Ja det blir skillnad, som sagt undrar jag hur många fysiklärare kommer att klara av detta.
Ursprungligen postat av sp3tt
Fysiken blir ju på mycket högre nivå nu. Inledande relativitetsteori i Fysik 1 och sen på riktigt i Fysik 2...
Citat:
Bra fråga, ingen aning.
Dessutom inför man metodik och vetenskapsteori. Bra! Enhetsanalys i Fysik 1, regressioner i Fysik 2...
Schrödingerekvationen?
Kommer man ha de matematiska verktyg som krävs för att lösa den? Det krävs ju komplexa tal (komplexa exponentialfunktionen) och ett hum om ODE. En dimension var det, så man behöver i alla fall inte PDE...
Schrödingerekvationen?
Kommer man ha de matematiska verktyg som krävs för att lösa den? Det krävs ju komplexa tal (komplexa exponentialfunktionen) och ett hum om ODE. En dimension var det, så man behöver i alla fall inte PDE...
Citat:
Ja för både Natur- och Teknikprogrammen.
Komplexa tal obligatoriskt för natur? Bra!
Citat:
O ja, nivåhöjningen är klar inom matematiken också. Jämför kursplanerna så de är nu i Matematiken och hur de kommer att bli. Men visst, troligen är höjningen av nivå större i fysik än i matematik.
Ja det ser ut som en rejäl höjning av nivån. Det blir intressant att se hur lärare och elever klarar de nya kurserna. Om de tyckte att Fysik B var svår så verkar den nya Fysik 3 vara rejält värre.
Men jag tycker inte att matematiken verkar förändras så mycket, i alla fall inte för natur. En liten höjning av nivån kanske.
Men jag tycker inte att matematiken verkar förändras så mycket, i alla fall inte för natur. En liten höjning av nivån kanske.I vilket fall verkar det bra. Hoppas man låter natur och teknikeleverna mest hålla sig till natur och teknikämnen, lite mer som det är på högskolan alltså. Jag har alltid stört mig på för mycket bredd, men det är ju jag det.
Vi får se hur de nationella programmen kommer att se ut, det ser ljusare ut för Sveriges framtid i alla fall. Vilket jag ändå kan tycka är det viktigaste.