Precis Cammo, du hittade felet före jag gjorde det. Det är inte airport express som delar utan en timecapsual, trodde endast den fungerade som en hårddisk (ni kanske förstår att det inte är jag som satt ihop det här). Hursomhelst nu tror jag att jag klarar av det återkommer annars
---
är iofs intresserad av att veta hur jag får tillbaka min airport express i airport utility appen. just nu så syns den inte där och den blinkar orange där den är inkopplat. jag har prövat att dra loss den från strömkällan och stoppa i den igen, funkade inte.
Framme vid nytt problem. Jag försöker portforwarda portarna 21, 80 och 5900 till min statiska lokala ipadress 192.168.0.199. För att göra detta så går jag in på airport utility, väljer min router, Time Capsule version 7.5.2. Hittills funkar allt som folk säger på internet men...
De säger också att jag måste sätta routern så att "Connection sharing: Share a public IP address" och inte bridgemode, därefter aktivera NAT, och sen öppna portarna.
Under internetfliken hittar jag Connection sharing och ändrar från bridgemode till share a public ip address
Då tillkommer fliken NAT och DHCP. Efter att ha tryckt på NAT fliken trycker jag på enable NAR port Mapping protocol (obs jag väljer inte Enable default host)
Därefter så trycker jag på Configure Port Mappings. Lägger därefter till en port map med följande infp
Public UDP port: 80
Public TCP port: 80
Private IP Address: 192.168.0.199
Private UDP port: 80
Private TCP port: 80
Efter detta väljer jag att uppdatera: Då får jag tre felmeddelanden
1. DHCP Beginning Address
-The DHCP range you have entered conflicts with the WAN ip address of your Airport wireless devise
DHCP beginning Address: 192.168.0.2
2. DHCP Ending Address
-The DHCP range you have entered conflicts with the WAN ip address of your Airport wireless devise
DHCP beginning Address: 192.168.0.200
3. Allow setup over WAN
Detta handlar om säkerhet och jag kan bocka i att jag struntar i detta problem så det funkar.
Vad jag har gjort för att försöka lösa detta
Jag har prövat att lägga min statiska ipadress utanför the range 2 till 200. dvs tex 210, Funkar inte får samma fel
Jag har också prövat att istället för att göra de ovanstående tre sakerna samtidigt så prövade jag att endast kryssa i "Share a public IP address" som Connection sharing. Får då samma felmeddelande som tidigare beskrivet.
Jag undrar helt enkelt vad det är jag har missat. Hur ser man till att någon utanför ens nätverk kommer åt ens lokala ipadress givet att den är statisk och att man vet vilken port man ska gå igenom?
Hade varit väldigt bra om någon varit med om detta tidigare och har en lösning, jag har samma problem som TS fast med en airport extreme. Fast jag vill spela minecraft med min bror