2011-01-17, 21:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious666
Och behöver uppenbarligen reformeras igen.

Det gör den kanske småningom, inte minst om Kronprinsessan får en stor familj, och en arvprins(-essa) efterhand också får representativa uppgifter. På kort sikt är emellertid den enda viktiga förändringen att apanaget räknas upp mot inflationen/KPI.
Citera
2011-01-18, 09:52
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Macahan
Här diskuterar vi kungahuset och apanaget som utgår till detta. Vad tycker ni? Bör vi bevara eller avskaffa företeelsen? Vad har ni för synpunkter på apanaget (de skattepengar kungahuset lever av)?

Personligen tycker jag att vi borde bevara detta, då det har en stor roll kulturellt sett.
Kultur? Kungen är ju i PR-branschen.

Helst ska monarkin avskaffas. Om vi ändå tvingas dras med eländet, så kan de företag som tjänar så enormt mycket på att kungen gör PR för dem i utlandet stå för apanaget.

Nuvarande avgift för att få ingå i en handelsdelegation i samband med kungens statsbesök i något land uppgår till fjuttiga 30 000kr. Vissa konsulter (av rojalistiskt snitt) har beräknat kungens exportvärde till 5 miljarder kr. Nå, drygt en procent av dessa intäkter räcker för att betala apanaget. Detta kunde alltså rimligen företagen själva stå för, som tack för alla exportordrar som kungen höstar in!
Citera
2011-01-18, 20:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asteniker
Kultur? Kungen är ju i PR-branschen.

Helst ska monarkin avskaffas. Om vi ändå tvingas dras med eländet, så kan de företag som tjänar så enormt mycket på att kungen gör PR för dem i utlandet stå för apanaget.

Det är ju det de gör! Du tror väl inta att Dina fattiga korvöre i moms är det som betalar statsbuget? Det gör till stor del våra större exportföretag, och de tycks ha ett intresse av monarkin, så den saken kan vi nog betrakta som avklarad.

Citat:
Nuvarande avgift för att få ingå i en handelsdelegation i samband med kungens statsbesök i något land uppgår till fjuttiga 30 000kr. Vissa konsulter (av rojalistiskt snitt) har beräknat kungens exportvärde till 5 miljarder kr. Nå, drygt en procent av dessa intäkter räcker för att betala apanaget. Detta kunde alltså rimligen företagen själva stå för, som tack för alla exportordrar som kungen höstar in!

Inser Du vilka skatteintäkter det blir av dessa pengar och vad det betyder för sysselsättningen i landet? Väl investerade slantar skulle jag vilja påstå.
Citera
2011-01-19, 15:16
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inser Du vilka skatteintäkter det blir av dessa pengar och vad det betyder för sysselsättningen i landet? Väl investerade slantar skulle jag vilja påstå.
Jag spelade delvis Djävulens advokat. Naturligtvis tror jag inte ett dyft på att kungahuset drar in 5 miljarder åt exportnäringen. Det är en parasit på samhällskroppen helt enkelt.
Citera
2011-01-19, 18:37
Medlem
Nominis avatar
Är för någon form av Absolut Monarki. Dock så är den nurvarande kungahuset varken adligt eller svensk och borde avskaffas. Leta upp den mest kompetenta ättling av Gustav Vasa och gör honom till ledare över Sverige. Det är så våra förfäder och nästan hela Europa styrts i ca 800 år. Vem kan seriöst tro att det nurvarande korrupta demokratiska systemet ska kunna hålla så länge?
Citera
2011-01-20, 23:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag spelade delvis Djävulens advokat. Naturligtvis tror jag inte ett dyft på att kungahuset drar in 5 miljarder åt exportnäringen. Det är en parasit på samhällskroppen helt enkelt.

Förvisso glädjer det mig att Du antagit en organisk samhällssyn, som vi konservativa omhuldar, men det starka intresset från näringslivet antyder att Du har fel.
Citera
2011-01-21, 07:38
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Förvisso glädjer det mig att Du antagit en organisk samhällssyn, som vi konservativa omhuldar, men det starka intresset från näringslivet antyder att Du har fel.
Nej, jag har inte antagit synen på samhället som organism. Det är en metafor, inget annat, som ofta leder tänkandet vilse.

Intresse från näringslivet? Ja, vilket exportföretag vill inte delta i en handelsdelegation till utlandet. Men sådana har alla länder i större eller mindre utsträckning, oavsett statsskick. Snacket om kungen som dörröppnare är överskattat. De republikanska statscheferna öppnar lika många dörrar, om inte fler. Se bara på de lyckosamma handelsdelegationer som följt med Nicolas Sarkozy. I Brasilien övertrumfades den svenska och landet valde det franska Dassault Rafale istället för Gripen.
Citera
2011-01-21, 09:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, jag har inte antagit synen på samhället som organism. Det är en metafor, inget annat, som ofta leder tänkandet vilse.

Intresse från näringslivet? Ja, vilket exportföretag vill inte delta i en handelsdelegation till utlandet. Men sådana har alla länder i större eller mindre utsträckning, oavsett statsskick. Snacket om kungen som dörröppnare är överskattat. De republikanska statscheferna öppnar lika många dörrar, om inte fler. Se bara på de lyckosamma handelsdelegationer som följt med Nicolas Sarkozy. I Brasilien övertrumfades den svenska och landet valde det franska Dassault Rafale istället för Gripen.

Kanske borde Du berätta för exportföretagen att de har satsat på fel häst? Men hittills tycks ju näringslivet vara stora tillskyndare av monarkin, så kanske vet de mer än Du?
Citera
2011-01-21, 13:23
Medlem
Brasilien har inte valt Rafael, vad är det för trams. Gripen står högt i kurs där
Citera
2011-01-24, 01:36
Medlem
Hela kungahuset kostar lika mkt som vad falska 30åriga somaliska flyktingbarn kostar var 10:e dag året runt.

Skäggbarn kostar 30ggr mer än kungahuset och tillför ingenting utom problem och misär för generationer framåt.

Det är med andra ord LÖJLIGT att ens ta upp frågan.
Citera
2011-01-24, 08:30
Medlem
Astenikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Hela kungahuset kostar lika mkt som vad falska 30åriga somaliska flyktingbarn kostar var 10:e dag året runt.

Skäggbarn kostar 30ggr mer än kungahuset och tillför ingenting utom problem och misär för generationer framåt.

Det är med andra ord LÖJLIGT att ens ta upp frågan.
Kungahusets kostnad utgörs inte bara av apanaget. Annat tillkommer, t.ex. den personalintensiva bevakningen i tre slott. Tar man med alla kostnader landar man på runt en kvarts miljard för vårt kungahus. Det är ändå ganska mycket pengar. Sen kan man göra vilka jämförelser som helst. Summan blir inte mindre för det.
Citera
2011-01-24, 10:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Kungahusets kostnad utgörs inte bara av apanaget. Annat tillkommer, t.ex. den personalintensiva bevakningen i tre slott. Tar man med alla kostnader landar man på runt en kvarts miljard för vårt kungahus. Det är ändå ganska mycket pengar. Sen kan man göra vilka jämförelser som helst. Summan blir inte mindre för det.

Det sannolika är att dessa fasta kostnader är knutna till statschefsfunktionen, och inte till det monarkiska systemet. Skulle Sverige, Gud förbjude, bli republik, är det sannolikt att dessa kostnader kvarstår och kanske rent av ökar. Vi kan se hur kostnaderna för personskydd ökat för folkvalda politiker som är demokratiskt tillsatta, och en folkvald president skulle med stor säkerhet dra med sig betydande kostnader. Så vill man bara väga för och nackdelar med monarkin, enbart utifrån de kostnader Du anför, så torde det väga till monarkin fördel.

För min del är det inte en viktig fråga, utan vårt statsskick får kosta det som krävs för att skydda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in