Citat:
Ursprungligen postat av tearsneverdry
folk borde sluta fantisera
Kan berätta lite av de jag vet om kulvertsarna på Mariapark...
till att börja med så ja det fans en sjukt lång underjordisk gång men nej den gick inte till nått slott (sofiero eller kullagunnarstorp) utan till berga och det dåvarande Hussar regementet K5.
gången som är 2 st är sedan länge igenbommade men för de som har tillgång till källaren på stora kasernen på berga kan i den norra delen se tydligt vart man murat igen gången efter ca 1m
gången fungera de dels som nöd gång och som och dels som gång för proviant och.
andra delen an gången han aldrig färdigställas men var planerad att gå från mariapark till Djuramossa
Delar av denna gång går att komma åt om man bryter sig in i en av de gamla bunkrarna som finnes mellan beredskapsmuseet och maria park... vart exakt tänker ja inte gå ut med då delar där fortfarande är SO
i dags läget finns inget spänande kvar att se i kulvertsarna på Mariapark....
nästan allt är ombyggt till klassrum eller föråd.....
ni som har gått på internationella skolan och har haft slöjd ska veta att slöjd rummet är de ställe som är närmast till den långa anslutningsgången.
Nja det där stämmer inte alls, först och främst är det mer än 1 våning, sen så går dom både till Kyrkan i stan och mitten av hälsobacken, vid biblioteket, Hittarp, Sofiero osv, de är flera mil långa.
Sen att du säger det inte finns något att se är också ganska konstigt, för ifall man kommer in i där man inte 'får' va så finns det ju både gamla likrum, gamla redskap som isbad, sånna saker man satte på huvudet och gav dom elchockar med.
Dom är mil långa så det finns massor att se, jag tror du endast vatt i början där jag vet det finns förråd och så