2011-02-05, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swepoman
Ja bor i helsingborg, därför det känns aktuellt för mig att utforska det ;D
Har du varit där nyligen eller kan berätta hur man kommer ner?

Jadå det har jag och jag vet hur man kommer ner
Citera
2011-02-05, 10:40
Medlem
Gick i skolan där runt 96 och då kunde du gå i kulvertarna till matsalen och gamla maria tvätten! Det fanns också en gång jag misstänker gick till kyrkan men den var igen murad efter ca 20-30 meter eller mindre minns inte riktigt!. Det finns även så du kan köra bil eller truck ner där!.
Citera
2011-02-12, 19:49
Medlem
Marengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Jadå det har jag och jag vet hur man kommer ner
Hur kommer man ner då? Blir nyfiken...
Citera
2011-02-13, 14:39
Medlem
Var nere i gångarna i början av 90talet då jag gjorde min praktik som drifttekniker. Minns inte så mycket av dem mer än att vissa gångar hade räls. Patienterna fick skjuta kolvagnar i gångarna för uppvärmning av det gigantiska sjukhuset.
Med tillgång till alla låsta utrymmen till det gamla sjukhuset var dock vinden häftigast.
Det var hur kul som helst att läsa gamla journaler från 40 och 50 talet.
Stället kan ge vem som helst kalla kårar.
Citera
2011-02-15, 02:42
Medlem
Ett förtydligande. Då jag var nere i kulvertarna och uppe på vinden 92 så hette stället inte Mariapark utan st Maria. Då var det fortfarande en del av Helsingsborgs sjukhus och inte ett bostadsprojekt som jag insett att det blivit i dag.
1992 så var större delen av sjukhuset i malpåse men de hade fortfarande ca 40 vårdplatser.
Då sjukhuset hade sin storhetstid så hyste de minst 1000 vårdplatser förmodligen fler med tanke på den gigantiska infrastrukturen som finns/fanns under jord.
En del var modern.
Citera
2012-03-18, 02:34
Medlem
folk borde sluta fantisera

Kan berätta lite av de jag vet om kulvertsarna på Mariapark...

till att börja med så ja det fans en sjukt lång underjordisk gång men nej den gick inte till nått slott (sofiero eller kullagunnarstorp) utan till berga och det dåvarande Hussar regementet K5.

gången som är 2 st är sedan länge igenbommade men för de som har tillgång till källaren på stora kasernen på berga kan i den norra delen se tydligt vart man murat igen gången efter ca 1m

gången fungera de dels som nöd gång och som och dels som gång för proviant och.

andra delen an gången han aldrig färdigställas men var planerad att gå från mariapark till Djuramossa

Delar av denna gång går att komma åt om man bryter sig in i en av de gamla bunkrarna som finnes mellan beredskapsmuseet och maria park... vart exakt tänker ja inte gå ut med då delar där fortfarande är SO

i dags läget finns inget spänande kvar att se i kulvertsarna på Mariapark....

nästan allt är ombyggt till klassrum eller föråd.....

ni som har gått på internationella skolan och har haft slöjd ska veta att slöjd rummet är de ställe som är närmast till den långa anslutningsgången.
Citera
2012-04-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tearsneverdry
folk borde sluta fantisera

Kan berätta lite av de jag vet om kulvertsarna på Mariapark...

till att börja med så ja det fans en sjukt lång underjordisk gång men nej den gick inte till nått slott (sofiero eller kullagunnarstorp) utan till berga och det dåvarande Hussar regementet K5.

gången som är 2 st är sedan länge igenbommade men för de som har tillgång till källaren på stora kasernen på berga kan i den norra delen se tydligt vart man murat igen gången efter ca 1m

gången fungera de dels som nöd gång och som och dels som gång för proviant och.

andra delen an gången han aldrig färdigställas men var planerad att gå från mariapark till Djuramossa

Delar av denna gång går att komma åt om man bryter sig in i en av de gamla bunkrarna som finnes mellan beredskapsmuseet och maria park... vart exakt tänker ja inte gå ut med då delar där fortfarande är SO

i dags läget finns inget spänande kvar att se i kulvertsarna på Mariapark....

nästan allt är ombyggt till klassrum eller föråd.....

ni som har gått på internationella skolan och har haft slöjd ska veta att slöjd rummet är de ställe som är närmast till den långa anslutningsgången.

Nja det där stämmer inte alls, först och främst är det mer än 1 våning, sen så går dom både till Kyrkan i stan och mitten av hälsobacken, vid biblioteket, Hittarp, Sofiero osv, de är flera mil långa.
Sen att du säger det inte finns något att se är också ganska konstigt, för ifall man kommer in i där man inte 'får' va så finns det ju både gamla likrum, gamla redskap som isbad, sånna saker man satte på huvudet och gav dom elchockar med.

Dom är mil långa så det finns massor att se, jag tror du endast vatt i början där jag vet det finns förråd och så
Citera
2012-05-15, 23:02
Medlem
Citat:
Nja det där stämmer inte alls, först och främst är det mer än 1 våning, sen så går dom både till Kyrkan i stan och mitten av hälsobacken, vid biblioteket, Hittarp, Sofiero osv, de är flera mil långa.
Sen att du säger det inte finns något att se är också ganska konstigt, för ifall man kommer in i där man inte 'får' va så finns det ju både gamla likrum, gamla redskap som isbad, sånna saker man satte på huvudet och gav dom elchockar med.

Dom är mil långa så det finns massor att se, jag tror du endast vatt i början där jag vet det finns förråd och så

blir ju genast nyfiken på detta bor ju helsingborg! Hur kommer man ner till dessa gångar om man befinner sig i HiTTArp? :P
Citera
2012-07-12, 18:40
Medlem
Fofus avatar
Har hittat en extremt intressant privat-hemsida om just detta och om flera andra ställen där man inte får vara :3 Skicka pm så får du veta.. inte kul om ALLA kan ingångar etc -.-
Citera
2012-07-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fofu
Har hittat en extremt intressant privat-hemsida om just detta och om flera andra ställen där man inte får vara :3 Skicka pm så får du veta.. inte kul om ALLA kan ingångar etc -.-

PM är en kul funktion...om det är så att den man skriver till loggar in igen ...
Citera
2026-02-06, 17:17
Medlem
Citat:
Bor du i Helsingborg?

Dom är flera mil långa kan jag säga!
Utveckla gärna? Att de går från maria park mentalsjukhus och in i centrala helsingborg vet vi men det blir inga mil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in