Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-07-21, 13:54
Medlem
TheMentalitas avatar
90-talet levererar!

En scen som verkligen fick mig att börja garva helt från ingenstans är under mötet på skolan, när biträdande rektorn eller vad han nu var, han som runkade, säger "Du håll käft på dig din jävla horunge!"
Haha, alltså det är så otroligt icke trovärdigt att en i skolans ledning skulle säga en sån grej inför ungens föräldrar
Citera
2013-07-22, 22:01
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Klassisk scen som väl alla sett och skrattat åt men i alla fall:
Skådespeleriet i denna scen måste vara något av det sämsta som gjorts.
Någonsin. http://www.youtube.com/watch?v=tVSnbuArFaE

Jag tycker inte att denna scen är dålig. Tvärtom är den mycket bra, dialogen är klockren. Klart de spelar över (vilket inte är en dålig sak i sig, överspelande skådespelare är alltid kul att kolla på), de är ju överspända kokainister med machokomplex! Alla som någon gång varit på Spy Bar kan se att de flackande blickarna, det frenetiska tuggandet och det allmänna intrycket är väldigt träffande. Sant karaktärsskådespeleri från herrar Norbergs och Flincks sida
Sökarna är onekligen en speciell film, men att kalla den dålig tycker jag är helt fel. Stiliserad, överdriven, spekulativ, visst, men knappast dålig. Många bra skådespelare, alla dialoger är bra och tragikomiska, fotot, kulisserna och kostymen är snygga och de små studierna i maktspel är fantastiska (t ex när Jocke förnedrar sin flickväns knarkande nazistbror ekonomiskt).
Citera
2013-07-23, 07:57
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMentalita
90-talet levererar!

En scen som verkligen fick mig att börja garva helt från ingenstans är under mötet på skolan, när biträdande rektorn eller vad han nu var, han som runkade, säger "Du håll käft på dig din jävla horunge!"
Haha, alltså det är så otroligt icke trovärdigt att en i skolans ledning skulle säga en sån grej inför ungens föräldrar

Ja hela den scenen där studierektorn, rektorn och familjerna träffas är oerhört komisk och borde vid det här laget ses som en klassiker!

- På den här skolan har vi en viss moral! säger studierektorn som nyss suttit och runkat.

- Annars använder jag mina kontakter på högre ort. Å då jävlar!!! (Gurras farsa)

Och Jockes morsa som kommer full som en alika och sätter sig och röker det första hon gör.
Citera
2013-07-24, 01:08
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
90-talet levererar!

" Gå hem och föd barn med dig , Din jävla mysproggare"
Filmen är riktigt dålig nu när jag såg om den häromdagen . När man såg den i sin naiva lilla världsbild med gloriferande av gangsters och scarface väggen på 90-talet . Bortsåg man från alla detaljer och idoliserade Liam på något vis . Äldre och klokare ser jag Sökarna som något som på något vänster blev en komedi och väldigt citatvänlig . Dålig film ja , men få filmer som gjort sådant intryck på folk å andra sidan . Lustigt nog!
Citera
2013-07-27, 13:22
Medlem
TheMentalitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
" Gå hem och föd barn med dig , Din jävla mysproggare"
Filmen är riktigt dålig nu när jag såg om den häromdagen . När man såg den i sin naiva lilla världsbild med gloriferande av gangsters och scarface väggen på 90-talet . Bortsåg man från alla detaljer och idoliserade Liam på något vis . Äldre och klokare ser jag Sökarna som något som på något vänster blev en komedi och väldigt citatvänlig . Dålig film ja , men få filmer som gjort sådant intryck på folk å andra sidan . Lustigt nog!

Liam är ju Sveriges Scarface

Uppskattar ändå filmer som denna, Nattbuss, G som i gemenskap osv, kult!
Citera
2013-07-29, 06:55
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Liam är ju Sveriges Scarface

Uppskattar ändå filmer som denna, Nattbuss, G som i gemenskap osv, kult!
Jo , Liam är ju Sveriges Al Pachino
Problemet är ju att filmerna suger men ändå är bra på något vänster . Och fastnar som superlim i bakhuvudet.
Citera
2013-10-16, 00:58
Medlem
meduzan2013s avatar
cafe bärs parodi på sökarna är ju kunglig, kolla på den om ni inte sett
Citera
2014-03-28, 10:50
Medlem
Uncle Dukes avatar
Jag såg om detta mästerverk igår och kom på något som jag inte riktigt tänkt på förut; är det meningen att Jocke ska framstå som lätt efterbliven?
Till exempel i början av filmen, när Gurra retar tjejerna i tunnelbanan, och Helens kompis svarar lite lekfullt kaxigt "Och var fick du luft ifrån, din jävla svennebög?" De andra killarna skrattar, men Jocke ser först förvirrad ut, och sen galen (som om det tar några sekunder för honom att processera vad tjejen sagt), och nästan skriker något i stil med "Öh, passare din lilla fitta innan jag knäcker skallbenet påre! Vem fan troru att du snackar med?". De andra killarna måste med våld hindra Jocke från att spöa tjejen!
Hans extrema svartsjuka och våldsamhet så fort någon kille tittar på Helen är ju också helt överdriven. Ibland spöar han folk helt utan anledning (affärsmannen i början, killen som spelar flipper). De andra i filmen verkar mycket mer skärpta, särskilt Ray och Tony, och kommer med kreativa förolämpningar och hot, medan Jocke bara kallar folk för fittor och hotar med att sparka in skallar. Dessutom har vi det stående skämtet att Jocke uttalar ord fel ("Patrik Filip", "Eddy Möörsi", "exportbrudarna"). Sammantaget är Jocke en hyperaggressiv version av Forrest Gump.
Senast redigerad av Uncle Duke 2014-03-28 kl. 10:58.
Citera
2014-03-28, 11:04
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag såg om detta mästerverk igår och kom på något som jag inte riktigt tänkt på förut; är det meningen att Jocke ska framstå som lätt efterbliven?
Till exempel i början av filmen, när Gurra retar tjejerna i tunnelbanan, och Helens kompis svarar lite lekfullt kaxigt "Och var fick du luft ifrån, din jävla svennebög?" De andra killarna skrattar, men Jocke ser först förvirrad ut, och sen galen (som om det tar några sekunder för honom att processera vad tjejen sagt), och nästan skriker något i stil med "Öh, passare din lilla fitta innan jag knäcker skallbenet påre! Vem fan troru att du snackar med?". De andra killarna måste med våld hindra Jocke från att spöa tjejen!
Hans extrema svartsjuka och våldsamhet så fort någon kille tittar på Helen är ju också helt överdriven. Ibland spöar han folk helt utan anledning (affärsmannen i början, killen som spelar flipper). De andra i filmen verkar mycket mer skärpta, särskilt Ray och Tony, och kommer med kreativa förolämpningar och hot, medan Jocke bara kallar folk för fittor och hotar med att sparka in skallar. Dessutom har vi det stående skämtet att Jocke uttalar ord fel ("Patrik Filip", "Eddy Möörsi", "exportbrudarna"). Sammantaget är Jocke en hyperaggressiv version av Forrest Gump.

Många kriminella är ju ganska dumma, därför vi har fängelser.
Din jämförelse med Jocke som en annan version av Forrest Gump fick mig att lägga av ett asgarv Behövde jag såhär till kaffet!
Citera
2014-03-28, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Hans extrema svartsjuka och våldsamhet så fort någon kille tittar på Helen är ju också helt överdriven. Ibland spöar han folk helt utan anledning (affärsmannen i början, killen som spelar flipper).

Har alltid funderat över kostymnissen. Ska man tolka det som att han kommer från en snabbis i anslutning till Malmskillnadsgatan eller att han varit på Plattan och handlat? Eller är det att lägga in för mycket i det, det räcker med att de råkar stöta till varandra?
Flipperkillen tittar på honom respektlöst. Det är provokation nog :-)
Citera
2014-03-28, 17:47
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Har alltid funderat över kostymnissen. Ska man tolka det som att han kommer från en snabbis i anslutning till Malmskillnadsgatan eller att han varit på Plattan och handlat? Eller är det att lägga in för mycket i det, det räcker med att de råkar stöta till varandra?
Flipperkillen tittar på honom respektlöst. Det är provokation nog :-)

Ja, du får ju tänka att alla inblandade är tokhöga på ladd eller möjligen affe. Hela tiden. Finns inget annat sätt att förklara alla spännblickar i den filmen.
Citera
2014-03-29, 22:59
Medlem
Citat:
90-talet levererar!

För att inte tala om ungens pappa som är så blöt att han bara sätter sig igen när hans son blir tilltalad på det viset. Pappsen lägger in en lam protest och studierektorn ryter ifrån.
Senast redigerad av Hiitsme 2014-03-29 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in