Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-09-15, 02:19
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
Jag såg den också på bio när det begav sig, och precis som Scarface blev den av någon anledning en kultrulle hos ligisterna. Jag förstår inte hur man kan ta den på allvar!
Sökarna? då, nu.
Det är väl ingen normal människa som tar den på allvar? Däremot är den ju otroligt underhållande för att vara en svensk film i sin genre. Som jag och andra påpekat tidigare är det få svenska filmer med det temat som gett upphov till så mycket diskussioner, skrik på censur och lett till ett evigt citerande som Sökarna gjort. Filmen har dålig dialog, mestadels uselt skådespel även från skickliga skådisar, dålig trovärdighet och utger sig för att spegla det moderna Sverige när det i själva verket är någon sorts korsning av ett fantasi-Sverige, 90-talet och 70-talet med alla grälla färger i skolan, märkliga tapeter, oförstående oskyldiga föräldrar mm och märkliga polisbilar...

När de sitter på kåken blir det direkt löjligt. Varför skulle fångarna i ett svenskt fängelse gå klädda i grå långkalsonger, linnen och boots?

Det är dock något annat där som inte stämmer. När jag såg filmen på bio är jag säker på att man fick se Jocke snacka med våldtäktsmannen innan han blev tillfrågad "ska ru me o spöa våldtäktsmannen, eller du kanske gillar såna?" Därav hans förvånade och lite skärrade ansiktsuttryck efter misshandeln när örngottet eller vad äcklet nu har över skallen åker av. I tv och videoversionen får man inte se att han snackar med våldtäktsäcklet innan misshandeln, vilket blir lite konstigt. Dessutom har jag för mig att det är nån mer scen från skolan som saknas i tv/videoversionen.

Dessutom blir det rätt löjligt när de skildrar Stockholm som en stad där hemlösa människor står och värmer sig kring brinnande oljefat samtidigt som olika sorts gatuartister spelar musik, sprutar eld och beter sig allmänt märkligt i bakgrunden. Gatuartister och hemlösa finns det ju iofs massor utav men jag har då aldrig sett några brinnande oljefat eller hemlösa som står i klungor som man brukar få se i filmer som utspelar sig i 70-talets New York.

Minns jag inte helt fel säger väl dessutom en av tjejerna (Nina) i en intervju med Robert Wåtz att hon går i nionde klass när hon i själva verket ser ut att vara minst 18. Överhuvudtaget är det många märkliga detaljer i Sökarna som skapar en surrealistisk "verklighet" men det gör bara filmen ännu mer underhållande.

Få ungdomsfilmer har haft sån genomslagskraft förutom G som i gemenskap och Stockholmsnatt.
Citera
2008-09-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Va?

Var har du hört det?
Kvalitén på den nuvarande DVD-versionen är för i övrigt sämre än den 700Megabytes-TV-ripp som finns på piratebay Jag hoppas att de har bättrat på det inför nästa release.

http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=68322&lang=se&subsite=movi es&&ref=

eller valfri butik som säljer DVD.

Man kan ju hoppas att rustat upp dne lite
Citera
2008-09-15, 13:13
Bannlyst
http://www.youtube.com/watch?v=3K7jsAQfxbU

Citera
2008-10-05, 17:18
Medlem
Mr.Deagles avatar
nån som vet i vilken förort det utspelar sig i?

edit: också vilket kortspel de kör? låter som han säger kongifu.
Senast redigerad av Mr.Deagle 2008-10-05 kl. 17:30.
Citera
2008-10-05, 18:29
Medlem
blotarns avatar
"HAN È LUUUUUUGN!"

Klassisk rulle, alltid lika rolig att se.
Citera
2008-10-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Deagle
nån som vet i vilken förort det utspelar sig i?

edit: också vilket kortspel de kör? låter som han säger kongifu.

Vet inte vilken förort den utspelas i men skolscenerna är inspelade i Larsbodaskolan i Farsta, skolan är dock nedlagd och ombygd till bostäder numera.
Citera
2008-10-10, 01:39
Medlem
simonvps avatar
vet nån namnet på han som spelar andys pappa? han med blå kavaj och brillor som börjar böla när studierektorn kallar andy för horunge
Citera
2008-10-10, 14:07
Medlem
torrenttobbes avatar
En varning: Den versionen jag köpte på DVD var klippt. Bland annat så var inte den klockrena scenen inne på toaletten där hon är lite smutsig med. Inte heller den oprovocerade misshandeln vid flipperspelet.

EDIT Såg att det redan hade tagits upp
Citera
2008-12-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
En varning: Den versionen jag köpte på DVD var klippt. Bland annat så var inte den klockrena scenen inne på toaletten där hon är lite smutsig med. Inte heller den oprovocerade misshandeln vid flipperspelet.

EDIT Såg att det redan hade tagits upp
Kvalitén i den filmen var inte heller den bästa.

Jag kan dock glädja er som inte visste om det med att en ocensurerad DVD-utgåva i fullgod kvalite går att köpa på DVD nu. Jag har själv köpt den och jag är mycket nöjd. http://cdon.se/film/s%C3%B6karna_-_den_ocensurerade_versionen-940784

Bl.a. tre citat ur filmen finns på baksidan av omslaget:
"ÖÖÖH, HAN E LUUUUUUUUGN"
"JAG GILLAR DINA PARERINGAR MED NÄSBENET"
"TONY VAR NAMNET, LÄGG DET PÅ MINNET"

I texten på baksidan står det också "En mytonspunnen modern klassiker där i princip varje scen innehåller odödliga onliners citerade av en hel generation!"

Edit: Här kan ni se baksideomslaget: http://www.discshop.se/shop/coverview.php?id=68322&side=back
Senast redigerad av Mansig 2008-12-12 kl. 18:13.
Citera
2008-12-12, 21:05
Medlem
BRZMs avatar
Kola-Tony!

Den där MÅSTE man äga!
Citera
2008-12-27, 14:27
Medlem
Mx_1337s avatar
"Hey grabbar kommer ni ihåg när jag knocka Tyson? .. Gurra kommer in.. Gurra kommer in.. Tyson har aldrig sett nån så skraj.. o så fram o så ba kick..."
Citera
2008-12-27, 16:54
Det bästa är när pundaren Gurra ska hämta pengar av en porrfilmsregissör och Thorsten Flinck trycker upp en fisk i näsan på honom:
-Fram med dem din fete fan, annars ska jag plugga dig i Daimkrysset, fattaru? *mördarblick* FRAM, DÅ! FRAM!

När de pundar i Gurras lägenhet så går Thorsten och rakar sig.
"Fan vad äckligt du har här inne. Hur fan kan du bo här"
"Vad ska du med böckerna till du, jävla pundare, torka dig i arslet med eller"
*Gurra får utbrott* "Du rör inte mina böcker fattaru de, du låter dem va du rör inte dem! Ta bort dina jävla fingrar"
*Förvånad Thorsten "Ja javisst vafan ere me dig"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in