2008-09-15, 02:19
Citat:
Det är väl ingen normal människa som tar den på allvar?
Ursprungligen postat av Matches Malone
Jag såg den också på bio när det begav sig, och precis som Scarface blev den av någon anledning en kultrulle hos ligisterna. Jag förstår inte hur man kan ta den på allvar!
Sökarna?
då,
nu.
Sökarna?
då,
nu.
Däremot är den ju otroligt underhållande för att vara en svensk film i sin genre. Som jag och andra påpekat tidigare är det få svenska filmer med det temat som gett upphov till så mycket diskussioner, skrik på censur och lett till ett evigt citerande som Sökarna gjort. Filmen har dålig dialog, mestadels uselt skådespel även från skickliga skådisar, dålig trovärdighet och utger sig för att spegla det moderna Sverige när det i själva verket är någon sorts korsning av ett fantasi-Sverige, 90-talet och 70-talet med alla grälla färger i skolan, märkliga tapeter, oförstående oskyldiga föräldrar mm och märkliga polisbilar...När de sitter på kåken blir det direkt löjligt. Varför skulle fångarna i ett svenskt fängelse gå klädda i grå långkalsonger, linnen och boots?
Det är dock något annat där som inte stämmer. När jag såg filmen på bio är jag säker på att man fick se Jocke snacka med våldtäktsmannen innan han blev tillfrågad "ska ru me o spöa våldtäktsmannen, eller du kanske gillar såna?" Därav hans förvånade och lite skärrade ansiktsuttryck efter misshandeln när örngottet eller vad äcklet nu har över skallen åker av. I tv och videoversionen får man inte se att han snackar med våldtäktsäcklet innan misshandeln, vilket blir lite konstigt. Dessutom har jag för mig att det är nån mer scen från skolan som saknas i tv/videoversionen.
Dessutom blir det rätt löjligt när de skildrar Stockholm som en stad där hemlösa människor står och värmer sig kring brinnande oljefat samtidigt som olika sorts gatuartister spelar musik, sprutar eld och beter sig allmänt märkligt i bakgrunden. Gatuartister och hemlösa finns det ju iofs massor utav men jag har då aldrig sett några brinnande oljefat eller hemlösa som står i klungor som man brukar få se i filmer som utspelar sig i 70-talets New York.
Minns jag inte helt fel säger väl dessutom en av tjejerna (Nina) i en intervju med Robert Wåtz att hon går i nionde klass när hon i själva verket ser ut att vara minst 18. Överhuvudtaget är det många märkliga detaljer i Sökarna som skapar en surrealistisk "verklighet" men det gör bara filmen ännu mer underhållande.
Få ungdomsfilmer har haft sån genomslagskraft förutom G som i gemenskap och Stockholmsnatt.
Jag hoppas att de har bättrat på det inför nästa release.