Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-05, 00:39
  #1
Medlem
Hej,

Inom kort kommer jag påbörja ett nytt projekt i evenemangsform där jag varje vecka kommer att bjuda in folk. Jag har en idé om att prägla detta projekt på magisk eller astrologisk väg. Jag kan myclet lite om sådana saker, men jag tänker mig att det kan bli en cool röd tråd och ett "system" för denna serie evenemang, samt ett sätt att stifta bekantskap med magi och eventuellt se om det fungerar. Om det fungerar så är det jätteintressant, om inte så kommer det åtminstone inte skada.

Det som gör mig delvis intresserad av detta är historien om hur Grant Morrison aom ritade serien "The Invisibles" gjorde detta på ett enligt utsago "magiskt sätt" där han plaverade en representation/avatar av sig själv som en av huvudrollerna i serien, varpå senare saker som han skrev in i serien även hände i verkligheten.

Jag har lärt mig att anledningen till att stjärntecknet Jungrun/Virgo var så viktig för Amerikas grundande fäder var bland annat att detta stjärntecken representerar en fruktbar tid att påbörja ett nytt företagande.

Nu undrar jag om ni har några idéer dels på magiska eller astrologiska koncept (t ex livets träd eller annat) som jag kan basera projektets ramverk på, samt om jag borde ta några särskilda astrologiska hänseenden vid val av datum och symbolik? Jag kommer använda mig av grafisk design för att framföra eventuell symbolik.

Varsågoda.
Citera
2011-01-05, 17:29
  #2
Medlem
Du borde absolut ta med månens rörelser, framförallt ny och fullmåne. Vid nymåne sår man ett frö och vid fullmåne skördar man.

Astrologi är absolut ett intressant verktyg men då måste du nog veta lite mera för att kunna använda dig av det. Finns massor i området, pröva att googla.

Du borde definitivt använda dig av ett system som livets träd exempelvis, som du gradvis arbetar dig igenom. Det finns ju änglar för allt så bjud in och arbeta med dessa.

Måste också rekommendera boken "An Ascension Handbook" av Tony Stubbs. Det är kanaliserat material av Serapis och han tar upp flera av de verktyg och verkligheter som vi lever i på jorden.
Citera
2011-01-06, 01:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Hej,

Inom kort kommer jag påbörja ett nytt projekt i evenemangsform där jag varje vecka kommer att bjuda in folk. Jag har en idé om att prägla detta projekt på magisk eller astrologisk väg. Jag kan myclet lite om sådana saker, men jag tänker mig att det kan bli en cool röd tråd och ett "system" för denna serie evenemang, samt ett sätt att stifta bekantskap med magi och eventuellt se om det fungerar. Om det fungerar så är det jätteintressant, om inte så kommer det åtminstone inte skada.
Men hur kommer du veta om det fungerar eller påverkar alls? Om projektet blir bra eller dåligt kan ju bero helt på dig. Du saknar också referens att jämföra mot hur det hade blivit utan magisk inblandning.
Som upplägget är nu så kan du efter projektet skylla/tacka på magiska inblandningen oavsett resultat; blir det bra: då var det magins förtjänst, var det dåligt: hmm, måste ha varit magin som skadade det!
Citera
2011-01-06, 02:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dem2k
Men hur kommer du veta om det fungerar eller påverkar alls? Om projektet blir bra eller dåligt kan ju bero helt på dig. Du saknar också referens att jämföra mot hur det hade blivit utan magisk inblandning.
Som upplägget är nu så kan du efter projektet skylla/tacka på magiska inblandningen oavsett resultat; blir det bra: då var det magins förtjänst, var det dåligt: hmm, måste ha varit magin som skadade det!

Nu menar jag inte att magi ska stå som ett substitut för eget eller hårt arbete. Syftet med detta är inte i sig att bevisa magins förekomst eller inte. Jag ser det mest som en intressant bonus, oavsett om det verkligen fungerar eller ej. Så vitt jag har förstått det så är dessutom magins främsta syfte att åstadkomma förändring i magikerns eget medvetande för att därigenom verka.
Citera
2011-01-06, 14:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Hej,

Det som gör mig delvis intresserad av detta är historien om hur Grant Morrison aom ritade serien "The Invisibles" gjorde detta på ett enligt utsago "magiskt sätt" där han plaverade en representation/avatar av sig själv som en av huvudrollerna i serien, varpå senare saker som han skrev in i serien även hände i verkligheten.

Jag har lärt mig att anledningen till att stjärntecknet Jungrun/Virgo var så viktig för Amerikas grundande fäder var bland annat att detta stjärntecken representerar en fruktbar tid att påbörja ett nytt företagande.


Källa på dessa två påståenden?
Citera
2011-01-06, 15:44
  #6
Medlem
Grant Morrison: http://video.google.com/videoplay?do...9602584070911#

Det om Virgo/jungfrun såg jag i någon dokumentär om frimurarna som gick på SVT för ett tag sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback