2010-12-24, 14:57
Medlem
PiRATAs avatar
Som ni alla vet så ligger snön tjock över landet och för oss uttråkade entusiaster som inte har möjlighet till snösemester så känns närmsta möjliga backe gott nog för att få lite snö under brädan. I mitt fall är detta ett långt golfbanehål med ganska god lutning, dock beläget parallellt med en något trafikerad väg där risken finns för att polisen kör förbi.

Då en golfbana räknas som privat mark så långt som jag förstått det så har de väl allemansrätten till trots rätten att låta väktare köra iväg oss därifrån, men vad jag undrar är ifall det skulle finnas en möjlighet för polisen att ingripa och huruvida detta är straffbart. det är nämligen i mitt intresse att inte få fler anmärkningar i brottsregistret :P

Kan de få det till förstörelse av privat egendom (tänker främst på gräsmattan) trots att snön ligger så tjock? någon som gjort något liknande och har några råd? Någon som avråder ifall jag vill undvika mer skit i belastningsregistret?

Hur som helst önskar jag en riktigt god jul till er allihopa! <3
Citera
2010-12-24, 15:02
Medlem
Det bör inte vara något problem, om ni inte förstör, eller att det urartar så att hela kommunen börjar åka pulka där.

Ägarna av golfbanan kanske inte uppskattar det, men det allvarligaste som kommer hända är att han säger till dig att gå därifrån.
Citera
2010-12-24, 15:03
Medlem
the_c00l_guys avatar
Att det skulle vara straffbart kan jag inte tänka mig.
Du blir nog i värsta fall tillsagd att ge dig av från området.

Glad Påsk.
Citera
2010-12-24, 15:29
Medlem
Tror nog att det kan bli en hel del sura miner. Ett tjockt fint snötäcke är den bästa isoleringen för en matta så golfspelarna vill nog att den skall få förbli orörd.
Citera
2010-12-24, 15:29
Medlem
Muttes avatar
Det är ganska vanligt med skidspår på golfbanor vintertid, så det är nog inga problem att åka snowboard (så länge du inte förstör eventuella skidskår). Men precis som du säger, ber de dig att avlägsna dig så får du lyda.
Citera
2010-12-24, 15:34
Medlem
Dr_Dollars avatar
Försök iaf att hålla dig borta från greenen, eftersom jag själv är golfare så uppskattas det verligen inte att folk förstör för oss.
Citera
2010-12-24, 16:01
Medlem
Om det blir skador på gräset så kan det bli en mycket dyr historia för er om ni blir ertappade. Snön skyddar mot kylan, och när ni pressar ihop snön kan det mycket väl hända att gräset förstörs på den del där ni har åkt. Det är ju inte helt otänkbart med skadro för 5 siffriga belopp upp till 6-siffriga. Givetvis är inte risken så stor, men du frågar vad som kan hända...

Skadegörelse kan det nog bli som straff, utöver själva ersättningen för gräsmattan. Allemansrätten ger inte rätt att åka snowboard överallt heller för den delen, men det är ju lite off-topic.
Citera
2010-12-24, 18:05
Medlem
PiRATAs avatar
Tack för alla svaren! Känns väldigt bra att ha det i ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om det blir skador på gräset så kan det bli en mycket dyr historia för er om ni blir ertappade...
Skadegörelse kan det nog bli som straff, utöver själva ersättningen för gräsmattan...
ja det tål att tänkas på. jag är ju inte på något sätt ute efter att förstöra även om jag själv inte råkar vara golfare (trots min sjuka drive). iom att snön är så tjock och pudrig p.g.a. den extrema kylan tror jag inte att det är någon fara för gräset, någon som vet bättre?
Citera
2010-12-24, 20:35
Medlem
mrboosters avatar
Själklart blir du ansvarig för eventuella skadegörelse- eller åverkansbrott om du förstör på golfbanan.

Dock bör du beakta att överhuvud inträda själva golfbanan kan vara olaga intrång i 4:6 BrB. Området som utgör golfbanan hänför sig till stadgandet "annat dylikt ställe" och skall enligt förarbetena NJA II 1962 s. 133, tolkas som "...inhägnad byggarbetsplats eller annan liknande, för visst ändamål inrättad plats som det är angeläget att kunna freda mot obehöriga." En golfbana kan mycket väl omfattas av denna tolkning. Enligt rättsfallet RH 1995:29 framgår det att området bör vara inhängnat eller att det genom skyltar eller på annat sätt framgår att det är privat mark dit obehöriga inte äger tillträde. Detta är dock endast ett hovrättsavgörande och har därmed inte lika stark prejudicerande verkan som ett avgörande av HD. Av den anledning kan det vid en eventuell prövning vara så att du gör dig skyldig till olaga intrång. Uppsåtet är även uppfyllt eftersom du vet att det är en golfbana och privat mark. Att det sedan finns allmänna vägar och dylikt som går rakt igenom golfbaneområdet som allmänheten har rätt att använda är en annan sak. Allemansrätten som du nämner, framkommer i 2:18 RF och åsyftar bland annat ett fritt strövande i naturen, främst skog och mark som även som även kan vara privatägt. En golfbana bör dock anses vara en sådan inrättning som inte tillhör "den fria naturen" på det sättet som omfattas av allemansrätten.

Rätten att endast promenare över exempelvis en golfbana, bör i allmänhet bedömas i likhet med 12:4 BrB och vara straffbart endast om det med för någon form av skada.

Rättsområdet är dock synnerligen oklart. Det finns ingen direkt regel som beskriver den exakta gränser för allemansrätten. Jämför med http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf.
Citera
2010-12-28, 19:59
Medlem
Som mrbooster säger så är allt jäkligt luddigt och sabbar du något så kan du få problem dock vill inte jag vara den som skall leda i bevis att det är TS åkande som orskat skadan och inte det där töandet med efterföljande köldknäpp som orsakade skadan.

Jag hade gjort så här:
1. Finns det skidspår så åk i närheten av dom och håll dig borta från greener (omtåliga som stryk), kommer någon från golfbanan eller skidklubben som har lagt spåren och säger till dig så be om ursäkt och ta din bräda och gå. Anledningen till att jag tycker att du skall lyssna på skidklubben är deras spårläggande brukar ske på nåder från golfbanan och övriga "skador" i närheten kan påverka deras möjligheter att få fortsätta lägga spår i framtiden.

2. Ring golfklubben och fråga om det är ok att åka just där, du kan inte få mer än nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in