2010-12-22, 20:17
Medlem
Avantgardistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Frågan man kanske istället bör ställa sig är varför den amerikanska staten lät andra "systemviktiga aktörer" leva vidare.

För att undvika en fullständig kollaps på den finansiella marknaden?

Lehman Brothers fall medförde att den finansiella marknaden frös. En stor anledning till Lehman Brothers konkurs var att tillgångssidan, som så många andra banker och andra finansiella aktörer, bestod av s.k. toxic assets. Dessa tillgångar är såpass väl värdepapperiserade och med god kreditrating att marknadens aktörer stryper sin utlåning med anledning av att ingen vet vem som sitter med "svarte petter". Vad tror du effekten hade blivit om ytterligare ett par systemviktiga aktörer hade kastat in handduken? Vad hade hänt om den amerikanska staten inte hade räddat AIG som hade försäkrat många av dessa assets med kreditswappar(CDS)?
Senast redigerad av Avantgardisten 2010-12-22 kl. 20:22.
Citera
2010-12-23, 08:37
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten

Lehman Brothers fall medförde att den finansiella marknaden frös. En stor anledning till Lehman Brothers konkurs var att tillgångssidan, som så många andra banker och andra finansiella aktörer, bestod av s.k. toxic assets. Dessa tillgångar är såpass väl värdepapperiserade och med god kreditrating att marknadens aktörer stryper sin utlåning med anledning av att ingen vet vem som sitter med "svarte petter". Vad tror du effekten hade blivit om ytterligare ett par systemviktiga aktörer hade kastat in handduken? Vad hade hänt om den amerikanska staten inte hade räddat AIG som hade försäkrat många av dessa assets med kreditswappar(CDS)?

Den amerikanska staten var orsak till den kris som Lehman Brothers konkurs fått gestalta startskott för, sanningen är såklart att krisen tog sin början den dag som Clinton (och senare Bush) valde att fingra på bolånemarknaden.
Att i ett sådant läge tro att staten ska kunna avhjälpa krisen är en smula naivt, lite som att bota en patient med förkylning genom att injecera ytterligare virus.
En kollaps av alla dom företag som staten nu valde att "rädda" hade plottat om den finansiella kartan men knappast blivit världens undergång.
Citera
2010-12-23, 14:08
Medlem
Nyfikeninos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten

Vad tror du hade hänt? (ej polemiskt inlägg)
Citera
2011-01-02, 19:24
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenino
Vad föranledde Lehman Brothers att ansöka om "chapter 11 bankruptcy"?
Direkta, akuta orsaken gissar jag var illikviditet, indirekta orsaken insolvens. Läser på wikipedia:
"Lehman Brothers Holdings announced it would file for Chapter 11 bankruptcy protection[66] citing bank debt of $613 billion, $155 billion in bond debt, and assets worth $639 billion"

Hade de haft pengar i kassan hade de kunnat fortsätta även om de var tillfälligt insolventa.

Idag hade de förmodligen varit solventa med tanke på hur tillgångar stigit i pris.

Bear Sterns hade likviditetsproblem men var solventa.
Citera
2011-01-03, 06:19
Medlem
fast merrill lynch gick ju under ocksa. De blev kopta av BofA efter att paulson tryckte pa bofa ceo'n riktigt hart.

jag vet att lehman forsokte fa bade citi och barclays att kopa dem innan de gjorda chapter 11, men lehman har lange haft svara relationer med andra banker och inte forsokt reparera dem, och nar de val behovde allies sa fanns det inga dar.

Hade inte paulson tvingat pa bankerna reserv kapital efter lehman sa had vi sett ett riktigt blodbad, det var val narmast ett smart drag nu med facit i hand. pengarna blev ju tidigt aterbetalda.

en annan poang for er som ar interesserade. massor med lehman folk som borjar pa citi just nu. Insider joke pa citi "yet another brother joined". det ar sa det brukar funka pa wall st. folket dar ror sej i klickar. Jag spenderade en stor del av 90 talet dar innan jag flyttade till en annan marknad, och det ar riktigt klickigt dar. som ett omoget skolgang typ...
Citera
2011-01-05, 12:16
Medlem
Nyfikeninos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Direkta, akuta orsaken gissar jag var illikviditet, indirekta orsaken insolvens. Läser på wikipedia:
"Lehman Brothers Holdings announced it would file for Chapter 11 bankruptcy protection[66] citing bank debt of $613 billion, $155 billion in bond debt, and assets worth $639 billion"

Hade de haft pengar i kassan hade de kunnat fortsätta även om de var tillfälligt insolventa.

Idag hade de förmodligen varit solventa med tanke på hur tillgångar stigit i pris.

Bear Sterns hade likviditetsproblem men var solventa.

Med andra ord klarade inte Lehman Brothers av sina räntebetalningar, även om de hade sålt sina tillgångar?

Om jag förstått dig rätt hade banken överlevt med hjälp av en nyfussion, om man bara hade varit ilikvid men inte insolvent.
Senast redigerad av Nyfikenino 2011-01-05 kl. 12:49.
Citera
2011-01-05, 13:37
Medlem
Nyfikeninos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenino
Med andra ord klarade inte Lehman Brothers av sina räntebetalningar, även om de hade sålt sina tillgångar?

Om jag förstått dig rätt hade banken överlevt med hjälp av en nyfussion*, om man bara hade varit ilikvid men inte insolvent.

* Nyemission
Citera
2013-09-26, 11:45
Medlem
Rois avatar
Bumpar tråden eftersom jag stötte på en intressant "detalj"

Citat:
Ursprungligen postat av Lawrence G. McDonald
[...]the diversity division had a bigger budget and more people than risk management

http://theden.tv/2013/09/23/the-diversity-racket-at-lehman-brothers/
Citera
2013-09-27, 02:26
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Bumpar tråden eftersom jag stötte på en intressant "detalj"

http://theden.tv/2013/09/23/the-diversity-racket-at-lehman-brothers/

Risk managementavdelningen var väl undermålig fram till den tidpunkten, det är den dock nu också bland de flesta investmentbanker. Sedan huvuddelen outsourcats till efterblivna (ja faktiskt) östeuropéer som inte kan tänka utanför lådan över huvud taget. Men innan 2007 var det mer ett sätt att hålla sig i linje med reglerna, nu är det vän lite mer framhävt.
Citera
2013-09-27, 16:59
Medlem
Rois avatar
Det kanske behöver påkekas att "diversity" i det här fallet inte handlar om att sprida risker, utan om att se till så att organisationen är tillräckligt PK.
Citera
2013-09-27, 17:18
Medlem
Till skillnad fran som nan framforde tidigare, sa tror jag faktiskt att det var "a little bit of a run on Lehman's".

Feds radgjorde troligen med de andra giganterna (Goldman Sachs, Chase etc.) om vilka skulle offras for "flockens" basta.

Kolla in filmen "Too Big to Fail" (eller las boken):

http://www.imdb.com/title/tt1742683/

http://www.youtube.com/watch?v=YCVlr36Icxc

http://www.amazon.com/Too-Big-Fail-Washington-FinancialSystem/dp/0143118242

Det ar skrammande hur helvetes nara (minuter?) vi var fran en total kollaps at varldsekonomin.
Citera
2013-09-27, 18:14
Medlem
longbow4ys avatar
Är övertygad är den egentliga utlösande orsaken till Lehmans konkurs och bankkrisen var Kinas agerande i Augusti 2008.
Att Lehmans tvingades kasta in handsken berodde på akut likviditetsbrist.
Den i sin tur tro jag på goda grunder berodde på deras kunders likviditetsbrist.
Som i sin tur berodde på att hela världens fabrik, Kina utan förvarning stängde under hela OS i Augusti 2008.
Det var inte bara en "a little bit of a run on Lehman's" utan mot bankerna i allmänhet när en månads tillverkning i Kina helt plötsligt försvann ur systemet. Världen över. Utan riktig förvarning.
En hel månads produktion och därmed omsättning bara försvann ur systemet i stort sett oannonserat.

Vi satt själva som fågelholkar när i stort våra leverantörer i Kina utan förvarning helt sonika tog en månads semester och firade OS i augusti 2008. Givetvis påverkades företagets likviditet när inga varor längre kom hem och kunde säljas och det ställde till planeringen rejält. Och jag vet att vi inte på något sätt var ensamma om den erfarenheten. Tvärtom. Alla drabbades, direkt eller indirekt. Var det tomt på lagret försvann möjlighet till intäkter.
Vet att det det många företag som blev tvungna att ta riktigt mycket pengar ur kassan eller realisera tillgångar snabbt i September när kundernas pengar skulle kommit in, men man nu istället fick lägga upp ytterligare varor i lager på väg. En månads utebliven fakturering och en månads försäljning till i lager i värsta fall. Givetvis påverkade det ökade likviditetsbehovet bankerna och det finansiella systemet.
Och det svagaste länken i kedjan, Lehman, klarade inte den anstormningen.

Företag i USA som gärna ligger med små marginaler på lager, JIT, och trimmat cashflow drabbades säkerligen mycket tuffare än företag med större lager och mer kontanter i kassan.

Att den grundläggande orsaken är huvudlös utlåning är ensak. Men den utlösande faktorn är jag övertygad om var Kinas agerande i Augusti 2008.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in