2004-07-23, 23:58
Bannlyst
Använder själv uttryck som "kulturberikare" med en ironisk touch, utan att vara vare sig nazist eller rasist. Tycker det är helt OK inom ramen för ett anständigt språkbruk och indikerande endast ett avståndstagande till rådande immigrationspolitik, snarare än ett nerklankande på enskilda individer på grundval av någon viss kollektiv identitet. Gränsfall dock, skall erkännas.
Citera
2004-07-27, 03:35
Medlem
UrSVensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Och alla du räknade upp kan man kalla rasister.

Visst kan man göra det och folk i allmänhet gör ju också detta,tack vare de PK's konstanta uttalande om det hela....
Du själv skrev att "ni" inte ska använda samma form av diskussion som "oss"...trots detta så ignorerar du vad ruskigbuss skrev ang. ex. vis Nationella (dessa kan vara rasmedvetna,men inte alltid)
Jag har ju knappast på detta forum stuckit under stol med att jag är rasmedveten....men jag anser ingen annan mindre värd än mig enbart p.g.a. hudfärg...så är jag då fortfarande rasist när jag inte nedvärderar en annan ras,men inte beblandar mig med denna av eget val....? (en preferens,precis som jag hellre äter pannkaka än sjömansbiff,även om jag inte har något emot den sistnämnda....)
Citera
2004-07-27, 10:07
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Vill man köra över och måla in varandra i hörn - då kan man använda sina egna definitioner
Det är ju just det som M_A_R gör

Citat:
Men, det finns ärliga och intelligenta människor som har dragit helt annorlunda slutsatser än jag - och då måste jag kunna respektera deras åsikter. Även om jag tycker att de har fel.

Ja? Fast jag anser inte att du behöver respektera deras åsikter. Däremot måste man acceptera att alla inte har samma åsikter som jag själv.

Citat:
trots detta så ignorerar du vad ruskigbuss skrev

Vad har jag ignorerat? Jag har noterat vad Ruskibuss skrev. Men vad säger att Ruskibuss ord är sanningen?

Citat:
så är jag då fortfarande rasist när jag inte nedvärderar en annan ras,men inte beblandar mig med denna av eget val....?

Det beror väl på. Om du inte vill umgås med en människa från en annan kultur just p.g.a att personen är en människa från en annan kultur så anser jag att du är rasist, ja. Är det däremot för att du genom att tala med läst vad personen skrivit eller något liknade och därigenom bildat dig en uppfattning om att personen är t.ex osympatisk eller inte passar in i ditt umgänge då skulle jag inte kalla dig rasistisk. Det jag har tjatat om i mina inlägg är när någon drar ett helt folk, by, stad, land, kontinent över en kam.
Citera
2004-08-01, 03:40
Medlem
UrSVensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Vad har jag ignorerat? Jag har noterat vad Ruskibuss skrev. Men vad säger att Ruskibuss ord är sanningen?

"Att dom HAR åsikter måste man respektera men inte åsikter i sak.
Det är svårt att respektera någon som står för en ideologi som säger att man inte ska respektera vissa människor."
Det ovanstående anser jag påvisar att du ignorerar alla av annan åsikt....där du erkänner att folk kan ha annan åsikt,men att dessa inte är värda att respektera.....(m.a.o. precis det du anser dig stå mot,där ingen ska respekteras för deras åsikter....)
Inget säger att Ruskigbuss är en Gud,men han har ett öppet sinne inför diskussionen,där han vill kunna framlägga sina åsikter utan att anse att motparten med andra åsikter automatiskt är mindre mänsklig....(om du inte uppvisar respekt så är det för mig ett tecken på att du anser motparten ovärdig och därmed mindre kunnig/mänsklig o.s.v....välj ord själv....)

Citat:
Det beror väl på. Om du inte vill umgås med en människa från en annan kultur just p.g.a att personen är en människa från en annan kultur så anser jag att du är rasist, ja. Är det däremot för att du genom att tala med läst vad personen skrivit eller något liknade och därigenom bildat dig en uppfattning om att personen är t.ex osympatisk eller inte passar in i ditt umgänge då skulle jag inte kalla dig rasistisk. Det jag har tjatat om i mina inlägg är när någon drar ett helt folk, by, stad, land, kontinent över en kam.

Mn du drar då inte alla som inte vill beblanda sig med andra över en kam....?
Vad som menas med beblanda kan ju dock diskuteras,jag kan prata med folk av annan ras såsom vilken jobbarpolare som helst....däremot är det ingen jag åker hem till.....
Att flytta ihop med en kvinna av icke-vitt ursprung är dock än mer något jag ifrånsäger mig.....
Du har rätten att anse detta vara rasism,men då jag aldrig framhäver min ras över den andra rasen så är det ju i sin beteckning ingen rasism.(då detta innebär att man anser/framhäver sin egna ras över andra....)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in