2010-12-20, 11:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukspartiet
Enorm publicitet, inte överraskad om hans utställningar drar stora skaror nu, men självklart kan vara som piratebay, alla ser och vet men de tjänar inte precis.*

*Kass jämförelse men får duga

Ja. Publicitet i sig ger ju inga inkomster. Och att stora skaror ser ens utställningar ger ju inte heller några inkomster. Det finns inga inträdesavgifter på gallerier, och jag är osäker om Vilks ens medverkar i några utställningar fn. Det finns kanske en efterfrågan för Vilks som föreläsare, men att ta in honom är ju förenat med risker också. Och att föreläsa på universitet och högskolor ger inga monstergager.

I förlängningen finns det nog ett ökat intresse för de verk som Vilks producerar, men det kommer inte att göra honom till en förmögen man.
Citera
2010-12-20, 12:17
Medlem
Vad gnäller ni om? Han är konstnär, som konstnär får man göra vad fan man vill.

Han är inte kung eller statsminister, även om han säkerligen hade gjort båda jobben bättre - samtidigt.
Citera
2010-12-20, 12:25
Medlem
UAAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronhallonpaj
Jag gillar inte heller att någon som Vilks, ska manifestera sin konst i något som får oss andra att hamna i situationer som kan ha en dödlig utgång.
Du får det att framstå som att det är Vilks fel att folk spränger sig.
Citera
2010-12-20, 13:52
Medlem
Citat:
Jag är inte förtjust i att folk spränger sig på gator och torg, i parti och minut. Såklart inte. Jag gillar inte heller att någon som Vilks, ska manifestera sin konst i något som får oss andra att hamna i situationer som kan ha en dödlig utgång. Jag tror inte på fundamentalism på något sätt, men jag tror inte heller på att sänka det som många människor ser som deras levnadsregler till en myr-nivå. Det kommer ingen till gagn.

Men om denne skåning inom konstnärsvärlden fortfarande vill prova/testa/få feed-back på sina verk, så föreslår jag att han tar emot alla (press, allmänhet, militanta) i sin förhoppningsvis avsides belägna atelje.

Dra inte in oss alla i ditt lilla konstnärliga försök. Vi "vanliga svenskar" har aldrig bett om det.

Du vanliga mattbindare har inte ett rätt i det här taffliga försöket till inlägg.
Citera
2010-12-20, 13:57
Medlem
Citat:
Men du, kolla lite mer på Lars Vilks konstverk, avsedda för att ifrågasätta den muslimska världen. Har du sett något av dessa verk? Om så: tycker du att de är en bra grund för en framtida seriös diskussion? Vem gillar att bli förlöjligad, på vilka grunder de än månde vara? INGEN. Vad det än gäller: familj, arbete, dina vänner, dina semesterplaner. Eller din övertygelse. Skulle inte tro att du var öppen för en förlöjligande diskussion.

Återigen: klart att jag är emot sprängdåd riktade mot vemsomhelst, men jag blir ändå förbannad när konstnärliga pajaser som Vilks ska diktera agendan. Jag vill gärna debattera, men på ett nyanserat sätt.

Du vill tysta ned och hjälpa mullorna, det är vad du vill. Och du vill ha en klapp på axeln från din framtida diktator. Vilks är Sveriges enda konstnär. Han är, tvärtemot ditt skitsnack, bildad, smart och rolig. Han ritade en blyertsteckning och när denna censurerades blev detta till en medial följetong som till slut nådde stenåldersmänniskorna du ömmar för. De kände igen sin profet i denna blyertsteckning och reagerade precis som alltid när de blir kränkta. De mördar, tystar och hotar. Nazister och islamister är samma pack med mycket liknande värdegrund och fiende.
Citera
2010-12-21, 08:21
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja. Publicitet i sig ger ju inga inkomster. Och att stora skaror ser ens utställningar ger ju inte heller några inkomster. Det finns inga inträdesavgifter på gallerier, och jag är osäker om Vilks ens medverkar i några utställningar fn. Det finns kanske en efterfrågan för Vilks som föreläsare, men att ta in honom är ju förenat med risker också. Och att föreläsa på universitet och högskolor ger inga monstergager.

I förlängningen finns det nog ett ökat intresse för de verk som Vilks producerar, men det kommer inte att göra honom till en förmögen man.

Att "tjäna en skaplig hacka" är väl ett relativt begrepp, och behöver ej betyda detsamma
som att tjäna en förmögenhet.
Jag tror ej heller att hans dygnet-runt-bevakning, för lång tid framöver (livstid?)
kommer att tömma statskassan.
Däremot så tror jag, att om det vedervärdiga bombdådet "lyckats", så hade många
svenska medborgare fått sätta livet till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in