2010-12-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av You-got-clawed
Var vittnena påverkade av alkohol?

Jag skulle gissa på att rättegången tar 45-60 minuter.

Har inte en aning om vittnena var alkoholpåverkade.
Okej, vad rör det sig om för straff måntro om jag skulle bli dömd för brott?
Citera
2010-12-13, 19:51
Medlem
You-got-claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slickback
Har inte en aning om vittnena var alkoholpåverkade.
Okej, vad rör det sig om för straff måntro om jag skulle bli dömd för brott?

Om det bara var så att du knuffade personen, och han/hon inte fick några nämnvärda skador, så skulle jag gissa på en nätt summa dagsböter på ett par tusen.

Men så som du beskriver det verkar det stå ord mot ord vittnesmässigt, vilket ofta tyder på att åklagaren behöver ytterligare bevis för att fälla dig.
Citera
2010-12-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av You-got-clawed
Men så som du beskriver det verkar det stå ord mot ord vittnesmässigt, vilket ofta tyder på att åklagaren behöver ytterligare bevis för att fälla dig.

Vad jag har förstått så är det 2 vittnen som ska ställa upp i rättegången, det ena vittnet säger att jag slog honom på käften och det andra säger att jag knuffade honom. Målsägande säger att han inte minns någonting. Jag säger att jag har knuffat honom men det var i nödvärn för att han knuffade mig först. Vet inte om det gjorde saken något klarare
Citera
2010-12-13, 23:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Vad jag vet är det enbart "känsliga fall" som kan hållas bakom lyckta dörrar. Ditt räknas knappast dit och du får tåla att det kan komma dit folk pga ditt korkade uppträdande.

Hur vet vi att TS uppträdande var korkat? Om jag förstod saken rätt så är rättegången i februari.
Citera
2010-12-14, 00:13
Medlem
Be din advokat om att han ska prata med domarn innan rättegången börjar. Dock tror jag inte han kommer bevilja att rättegången kommer föras bakom "stängda" dörrar, då målet inte är av särskilt personligt slag.Det är faktist ganska sällan det händer, om t.ex någon misshandlat sin fru så beviljas nog det men du kanske förstår skillnaden mellan fallen. Om du läser förundersökningen du fått hemskickad kan du nog läsa och uppskatta vad det tar, det lär ligga runt 1-1,5h varierar ju dock.
Citera
2010-12-14, 00:19
Medlem
Du kan nog glömma lykta dörrar.

Anledningen till att det krävs ganska mycket för att få lykta dörrar är helt enkelt rättssäkerheten. Vem som helst är välkommen att titta på en rättegång, för att se att allt går rätt till.
Citera
2010-12-14, 00:25
Medlem
ALXALXs avatar
Bara hoppas att det inte är någon skolklass inbokad, men annars brukar rättegångar inte vara så välbesökta.. någon enstaka pensionerad domare eller någon annan "byidiot" på sin höjd.

45-60 minuter låter lågt, 2 timmar tippar jag på.
Citera
2010-12-14, 00:40
Medlem
Citat:
Vad jag har förstått så är det 2 vittnen som ska ställa upp i rättegången, det ena vittnet säger att jag slog honom på käften och det andra säger att jag knuffade honom. Målsägande säger att han inte minns någonting. Jag säger att jag har knuffat honom men det var i nödvärn för att han knuffade mig först. Vet inte om det gjorde saken något klarare
Det är inte nödvärn för att han knuffade först.
Citera
2010-12-14, 00:44
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det är inte nödvärn för att han knuffade först.
Exakt, det är en rätt till självförsvar inte självhämnd..
Citera
2010-12-14, 09:38
Medlem
You-got-claweds avatar
Citat:

Fick han några dokumenterade skador av 'knuffen'? Du kan bli dömd till ringa misshandel, givetvis om tingsrätten bedömer den orsaka tillräckligt mycket skada på målsägande. Om det bara är en tämligen harmlös knuff som inte resulterade i några fysiska skador har jag svårt att tro att du skulle bli dömd.
Citera
2010-12-14, 11:56
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Nu vet jag inte hur bevandrad du är inom det svenska språket, men vad som uttryckligen står där är hans önskan - alltså att han inte vill ha folk där. Han nämner aldrig sin anledning till detta.

TS har alltså på intet sätt besvarat jonthe12s fråga om varför han inte önskar det. Varken klart och tydligt eller otydligt.

TS: Jag förstår din ovilja, men såvitt jag förstått är inte skam eller ren ovilja att få sin byk tvättat offentligt skäl nog för lyckta dörrar. Jag är dock inte jurist, så jag tror endast, jag vet ej.
Jag är tydligen tillräckligt "bevandrad" utav de svenska språket för att kunna läsa mellan raderna att han är skamsen, vilket han också uttrycker med en skamsensmiley.
Citera
2010-12-14, 14:29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Hur vet vi att TS uppträdande var korkat? Om jag förstod saken rätt så är rättegången i februari.

Det vet vi därför att han skriver " Jag säger att jag har knuffat honom men det var i nödvärn för att han knuffade mig först".

Nu skall väl en knuff ovänner emellan kunna landa i ofredande (böter), om det inte uppstått styrkta skador. Men jag anar ju att det (som vanligt) har handlat om mycket mer än en knuff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in