Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-12-13, 13:55
Medlem
Beställde en ny dator med 2 hårddiskar, men den ena, där Windows ligger, var väldigt långsam, så jag formaterade båda två och installera OS på den snabbare. Tyvärr är jag lite klantig och okunnig, så nu är allt inte riktigt som det ska:

Windows är installerat på den snabba hdd:n, men den långsamma syns inte i windows, måste den partitioneras?

Enligt verktyget "Windows Experience Index" har hårddisken ett värde på 5.9, vilket är samma som den långsamma hårddisken fick, vilket gör att jag antar att det trots allt är den lågsamma hårddisken som på nåt sätt är den "primära" disken.

Om nån skulle kunna säga hur jag ska göra för att dels kunna använda båda diskarna+ att få windows att se rätt hårddisk som huvudhårddisk, skulle jag bli väldigt tacksam!
Citera
2010-12-13, 13:59
Medlem
granitblocks avatar
Gå in i kontrollpanelen/administrationsverktyg/datorhantering/lagring-diskhantering och titta om de finns där. i sådant fall är det bara att göra en formatering på den som inte syns. Den andra frågan du ställde med index är jag osäker på, men jag vet att värdet visar den långsammaste hårddisken och utgår ifrån den.

MVH
Granitblock

EDIT:den hårddisken jag har som FREE DISK kallas också för primär partition, alltså den där inte windows ligger.
Citera
2010-12-13, 14:18
Medlem
Jag kollade där och båda diskarna dyker upp.
Visste inte att den utgick från långsammaste hårddisken, men i så fall är ju allt som det ska. Hur tycker du/ni att man ska formatera? Med Windows-skivan eller direkt i OS?

Så här ser det ut om nån undrar. Den på 1TB är den snabba disken, där Windows nu ligger.

http://img707.imageshack.us/img707/714/diskar.jpg
Citera
2010-12-13, 15:38
Medlem
fonzos avatar
Vilken passande tråd. Har samma problem. Installerade just Windows 7 efter att ha kört ubuntu ett tag och dessförinnan windows xp (som blev infekterat med virus)

vill gärna ta bort både ubuntu och windows xp från datorn nu.

såhär ser min ut för tillfället
http://img692.imageshack.us/img692/1398/hdsp.png

disk 1 är alltså den jag inte kan se annars och den som har ubuntu installerat på sig. ska jag helt enkelt ta bort partionerna? hur ska jag göra för att få den andra hårddisken att synas samt få bort Ubuntu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in