Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-13, 13:40
Medlem
Spiderwebs avatar
Hej!

Försökte för ca ett år sedan ansluta till en router som jag köpt och det gick åt skogen. Trots att jag hade hjälp av en person som kan mycket om datorer samt nätverk. Igår försökte jag koppla in ett xbox 360 åt brorsbarnen till xbox live. Problemet är att jag får en felaktig ip - adress. Då ställde jag in den manuellt på xbox:en samt att jag sedan ställde om den på automatisk vilket gjorde att jag kunde komma in på live. Sedan spelades det vilt och alla parter var nöjda. Sedan gjorde de ett nytt försök idag, och det gick åt skogen. Trodde de hade gjort något galet. Visade sig att jag fick ännu en 162. Ip-adress. Efter lite troubleshooting fick jag fram detta.

http://pawst.com/post/105794-mac-os-how-to-release-and-renew-a-dhcp-lease

Addresses in the self-assigned range (such as 169.x.x.x) are not routed for traffic on the public Internet. A 169 address indicates that your DHCP server is not assigning you a valid IP address or that you cannot connect to the network to receive the address.

Nu har jag försökt att på min mac att komma underfund med hur jag ska frigöra DHCP men trots anvisningar så funkar inte detta. Jag har fiber som går direkt via cat4 kabel till datorn.
Kan någon hjälpa mig?
Citera
2010-12-13, 14:40
Medlem
Du behöver inte frigöra ip-nummer. Ditt problem är att du inte FÅR något ip-nummer (och då ger dig datorn ett eget ip-nummer).

Aningen har routern inte DHCP aktiverat. Eller så är datorn inte inställt på DHCP.
Citera
2010-12-13, 15:02
Medlem
Spiderwebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heyerdahl
Du behöver inte frigöra ip-nummer. Ditt problem är att du inte FÅR något ip-nummer (och då ger dig datorn ett eget ip-nummer).

Aningen har routern inte DHCP aktiverat. Eller så är datorn inte inställt på DHCP.

Okej, men jag har ingen router. Går direkt från väggen. Datorn är inställd på "Using DHCP".
Citera
2010-12-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderweb
Okej, men jag har ingen router. Går direkt från väggen. Datorn är inställd på "Using DHCP".

Vad exakt är det i väggen? Ett nätverksuttag? Du säger att du har fiber, men var är fiberkonvertern? När du satte fast ip - vilket ip satte du det till då? Vad har du mer inkopplat/uppkopplat till nätet? Vilken internetoperatör har du?
Senast redigerad av Heyerdahl 2010-12-13 kl. 15:29. Anledning: läste lite mer noga
Citera
2010-12-13, 15:41
Medlem
Spiderwebs avatar
Ett nätverksuttag, en vit dosa där jag sätter min ethernet kabel (cat4) och direkt till datorn.
Eftersom jag använder DCHP så satte jag den till min autentiska IP som jag hittar i mina nätverksinställningar. Så långt är allt bra och jag har ett riktigt IP. Men sedan när jag placerar min kabel i xbox:et, sätter nätverkskonfigurationen (på xbox) till automatisk, då får den ett 162.000 IP.
Det är det som är problemet. Och när jag gör en felsökning säger den åt mig att "release your DHCP".
Som du inser är jag inte direkt van med datorer och nätverk.
Citera
2010-12-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderweb
Ett nätverksuttag, en vit dosa där jag sätter min ethernet kabel (cat4) och direkt till datorn.
Eftersom jag använder DCHP så satte jag den till min autentiska IP som jag hittar i mina nätverksinställningar. Så långt är allt bra och jag har ett riktigt IP. Men sedan när jag placerar min kabel i xbox:et, sätter nätverkskonfigurationen (på xbox) till automatisk, då får den ett 162.000 IP.
Det är det som är problemet. Och när jag gör en felsökning säger den åt mig att "release your DHCP".
Som du inser är jag inte direkt van med datorer och nätverk.

Ok, fattar. Du hade alltså rätt från början... Det verkar som om du bara får bara max ett IP tilldelat. Du måste mao släppa ett ip-nummer för att få ett nytt. Så datorn som har det dynamiska ip-numret tilldelat ska "släppa" det. Gå in under systeminställningar, tcp/ip och välj "release dhcp lease".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in