Citat:
Ursprungligen postat av jaha.blaha
Jag skulle önska att människor kunde visa sån respekt för varandra utan någon lagstiftning, men det får jag väl inte skriva här utan att någon kallar mig för ännu mer nedsättande saker för att gillar empati. Det är ju inte riktigt coolt.
Varför ska man sträva efter att få folk att bli så upprörda att dom spränger sig själva i luften? Förstår verkligen inte poängen.. tycker att yttrandefrihet kan användas till vettigare saker än att håna en religion med teckningar.
Nej, du förstår inte poängen. Yttrandefriheten är till just för att säkerställa att man har rätt att t.ex göra teckningar av en religiös figur. Eller säga att man tycker Mohammed var en pedofil....eller att Jesus nog var bög, jag menar kom igen ränna runt med 12 snubbar....eller att Reinfeldt är en idiot...eller att Mona är ....you get the point?
Det du föreslår är att man inte skall ha den rätten. Att det är emot lagen att säga något som kan såra någon annan.
Att folk i en perfekt värld skulle kunna avstå frivilligt från att säga sånt som sårar, ja det är en vacker dröm. Men så länge vi inte lever i en perfekt värld så måste vi ha lagar som faktiskt skyddar oss från att stater och kyrkor skall kunna diktera vad vi får säga, tycka och tänka.
Och du....yttrandefriheten används dagligen till mycket vettigare saker än att håna en religion med teckningar. Jag lovar.