2010-12-04, 19:54
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Den där myten är fan äldre än gatan. Alkohol tär på levern, ja. Ett långvarigt missbruk av paracetamol (läs: alvedon) tär på levern, mycket riktigt. Att kombinationen skulle på något sätt vara extra farligt gentemot levern är falskt. Står för fan till och med förklarat på landstingets hemsida, kan ni inte bara låta myten dö?

så du menar att det är totalt ofarligt att kombinera alkohol och paracetamol i åratal? vad grundar du det på? det finns studier som säger att det är farligt. jag personligen skulle inte riskera det.
2010-12-04, 20:11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
så du menar att det är totalt ofarligt att kombinera alkohol och paracetamol i åratal? vad grundar du det på?

Återigen bevisar du din okunskap. Jag skrev klart och tydligt att bägge substanser tär på levern. Att överdosera och/eller missbruka paracetamol tär på levern och med alkohol i ekvationen ökar risken, det har jag inte argumenterat emot. TS efterfrågade om han kunde blanda paracetamol med alkohol under en kvälls krök.

Citat:
Ursprungligen postat av FASS
En överdosering med det smärtstillande medlet paracetamol ger en ökad risk för leverskador. Alkoholintag ökar ytterligare denna risk.

Källa: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp?articleID=18363

Citat:
det finns studier som säger att det är farligt

Nästa gång du påstår något, hänvisa till en källa.

Citat:
jag personligen skulle inte riskera det.

Tur att det inte handlar om vad du skulle göra, då...
2010-12-04, 20:16
Moderator
Gromguttens avatar
Trådar finns i rätt delforum, "Medicin och Hälsa".

/mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in