2010-12-03, 14:58
Medlem
bernad_laws avatar
En ideal stridsvagn för Tyskland 1940 skulle behöva följande attiraljer:

-Riktigt tunt pansar för att begränsa vikten, britterna har inte nog med 2-pundare ändå.
-Rejät tilltagen form med hög profil, stridsvagnens uppgift är att skrämmas
-20mm kanon, finns inga tanks som står emot detta ändå. Bara onödigt med bättre.
-Rörliga torn är meningslösa, målet är framåt
-Svag men bränsletörstig motor, krig vinns inte med hjälp av hastighet.
-Radio är onödig, samordning kan ske med flaggsystem
-Gärna en besättning på minst 7-8 man för att alla betjäna kulsprutorna.

En sådan vagn tror jag hade varit det bästa för Tyskland år 1940. Sluppit undan ett från början dömt krig.
Citera
2010-12-09, 12:53
Medlem
Tyskarna skulle behöva en simpel vagn, men med förödande kraft.

Med simpel menar jag att den ska vara lätt att masstillverka, samt lätt att laga i fält och underhålla.

För att uppnå det så bör man bygga vagnen i moduler. Motor och växellåda i ett paket som lätt kan bytas ut. Det var ju trots allt motorn och lådan som gjorde att tyskarna förlorade vagnar, inte dom allierade.

Med förödande kraft menar jag att den ska ha en 88/L71 kanon, då den kunde slå ut vilken vagn som helst. Tornet skulle vara ergonomiskt och mycket välbepansrat, med bra sluttning av pansaret. 180 mm i fronten och 100mm på sidorna och den bakre delen av tornet borde duga. Tornet skulle även ha varit utrustat med ett såkallat "wet ammo rack".

Kanonen skulle man kunna byta ut lätt om behovet skulle komma, tex mot en 105/L68.

Chassiet skulle man kunna modifiera lätt till tex bärgningsvagnar eller artellerivagnar. Pansaret skulle vara sluttande med mycket tjockt pansar som kunde stå emot alla kononer dom allierade hade.

Där har vi den ultimata general purpose-vagnen för tyskarna.
Citera
2010-12-09, 16:22
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pattskaft
Tyskarna skulle behöva en simpel vagn, men med förödande kraft.

Med simpel menar jag att den ska vara lätt att masstillverka, samt lätt att laga i fält och underhålla.

För att uppnå det så bör man bygga vagnen i moduler. Motor och växellåda i ett paket som lätt kan bytas ut. Det var ju trots allt motorn och lådan som gjorde att tyskarna förlorade vagnar, inte dom allierade.

Med förödande kraft menar jag att den ska ha en 88/L71 kanon, då den kunde slå ut vilken vagn som helst. Tornet skulle vara ergonomiskt och mycket välbepansrat, med bra sluttning av pansaret. 180 mm i fronten och 100mm på sidorna och den bakre delen av tornet borde duga. Tornet skulle även ha varit utrustat med ett såkallat "wet ammo rack".

Kanonen skulle man kunna byta ut lätt om behovet skulle komma, tex mot en 105/L68.

Chassiet skulle man kunna modifiera lätt till tex bärgningsvagnar eller artellerivagnar. Pansaret skulle vara sluttande med mycket tjockt pansar som kunde stå emot alla kononer dom allierade hade.

Där har vi den ultimata general purpose-vagnen för tyskarna.
Du vill ha en gigantisk kanon ( i sammanhanget), med stora krav på tornring och konstruktion för att klara storlek och rekyl, och till detta tjockt pansar.
Du har beskrivit kanon och pansar till en Tiger II (king tiger).
Och sedan vill du ha den enklare, och med motor och växellåda som lätt kan bytas ut.

Jo, för det lär behövas, då Tiger II, som du beskrev, är alldelles för tung för de motorer man hade tillgång till, och därmed gick sönder jämnt och ständigt.

Du vill ha en Tiger II, fast förenklad, och med modern ammunitionsförvaring och modern motor och transmission (som alltså inte är förenklade på något sätt jämfört med vad Tiger II hade).
Kort sagt, du vill ha en Tiger II som är mer komplicerad än till och med originalet.
Citera
2010-12-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
En ideal stridsvagn för Tyskland 1940 skulle behöva följande attiraljer:

-Riktigt tunt pansar för att begränsa vikten, britterna har inte nog med 2-pundare ändå.
-Rejät tilltagen form med hög profil, stridsvagnens uppgift är att skrämmas
-20mm kanon, finns inga tanks som står emot detta ändå. Bara onödigt med bättre.
-Rörliga torn är meningslösa, målet är framåt
-Svag men bränsletörstig motor, krig vinns inte med hjälp av hastighet.
-Radio är onödig, samordning kan ske med flaggsystem
-Gärna en besättning på minst 7-8 man för att alla betjäna kulsprutorna.

En sådan vagn tror jag hade varit det bästa för Tyskland år 1940. Sluppit undan ett från början dömt krig.

För det gick så bra med sovjets och frankrikes monstervagnar, 20mm är inte vidare mycket att börja mucka med när fienden (UK & FRA) och i synnerhet Frankrike hade många vagnar som står emot 20mm utan problem.
När du försvarar så är tornlösa vagnar inget negativt men att anfalla med tornlösa vagnar var och är ingen bra ide.
Varför vill du ha en svag men bränsletörstig motor, ett av Tysklands största problem var brist på oljeprodukter och är du snabbare än fienden så kan du givetvis ringa in honom och slå bakifrån och från sidan.
För att det gick så bra för sovjets vagnar att samordna med flaggsystem, jag tycker du mer beskriver en vagn från I vk istället för II vk.
Citera
2010-12-09, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffe89
För det gick så bra med sovjets och frankrikes monstervagnar, 20mm är inte vidare mycket att börja mucka med när fienden (UK & FRA) och i synnerhet Frankrike hade många vagnar som står emot 20mm utan problem.
När du försvarar så är tornlösa vagnar inget negativt men att anfalla med tornlösa vagnar var och är ingen bra ide.
Varför vill du ha en svag men bränsletörstig motor, ett av Tysklands största problem var brist på oljeprodukter och är du snabbare än fienden så kan du givetvis ringa in honom och slå bakifrån och från sidan.
För att det gick så bra för sovjets vagnar att samordna med flaggsystem, jag tycker du mer beskriver en vagn från I vk istället för II vk.
Läs vad han skrev. I slutet.
Citera
2010-12-10, 14:41
Medlem
borrizs avatar
Jag säger som gamle Josef:
"Kvantitet är en kvalitet i sig"!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera