2010-12-01, 18:26
Medlem
Min dag som hantverkare.
Går upp 05:00 sätter mig i bilen 05:20 framme på arbets platsen 06:15 och dricker en kopp kaffe med kollegorna och sen ut och arbeta 06:30, åker sen hem 16:00. Kommer hem ca 17:00 styr lite käk och däckar i sängen runt 22:30.

Jobbar in 30 minuter varje dag (1 timme på fredagar) för att sen sluta kl 13:00 på fredagar.
Då jag oftast är på nybyggnation så "Stör" jag nästan aldrig någon om jag börjar borra direkt på morgon kvisten. Men det har ju hänt att man har varit hem till någon privat person och fixat och trixat lite. Men då tar jag alltid hänsyn till kunden och frågar vilken tid som passar kunden bäst. Inte direkt att jag knackar på hos kunden 06:30 och börjar föra massa oväsen så tidigt på morgonen.
Jag är dock medveten om att det finns firmor där dem inte tar hänsyn till folks privat liv. Hade hantverkare i min trapp uppgång för ett tag sen. Dem började bila klockan 07 på en söndag.

Vi hantverkare är inte elaka. Men vi behandlar som vi behandlas. Grinig kund = Grinig hantverkare.
Säg att vi ska fixa med några vägguttag och att ni har blivit ombedda att flytta undan saker som står i vägen, men låter skiten stå kvar då kan du få en grinig hantverkare.

Anledning för att vi vanligt vis klampar in med skyddsskor i era hem är för att vi måste ha dem på. Om vi skulle tappa något på foten och skada oss så täcker inte våran försäkring eventuella kostnader på sjuk vård osv.

Orsaken till att vi skräpar ner är mest för att dem flesta av oss är lata, eller så har ni förtjänat det!
Citera
2010-12-01, 18:27
Medlem
FORSVARETSHUDSALVAs avatar
Trodde inte man fick göra sysslor som kan störa allmänheten innan klockan 9? Typ klippa gräset om man bor i tätbebyggt område, slagborr i lägenhet osv?

Kanske är helt ute och cyklar nu men...
Citera
2010-12-01, 18:36
Medlem
hesten303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Kl 6? Är ju rena sovmorgonen för mig som har ett skift på Posten som börjar 3:45. Iofs så brukar jag vända på dygnet då.
Kl 3.45? Var ju rena sovmorgonen för mig som jobbade som tidningsbud på Premo som började 01.00. Iofs så brukade jag inte sova så mycket under den delen av mitt liv.
Citera
2010-12-01, 18:40
Medlem
pellegretas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTaste
Fan, folk verkar ju helt dumma i huvudet.
Om vi tar en VVS-Montör (rörpulare, rörmockare, rörmontör, rörläggare, röris eller vad fan du vill kalla det) så arbetar vi så fan mycket mer än andra "kontorsnissar". Det är folk på kontor som får betalt för att gå runt och snacka skit och dricka kaffe, även betalt lunchrast är vanligt förekommande.
Vi VVS-Montörer börjar tidigt (kl.7) så att vi ska ha tid om något går snett. Det finns så otroligt mycket som kan gå fel, och det är oftast inte vårat fel (tillverkningsfel, andra idioter som pillar på våra grejer osv).

Det är många som har fördomar att rörmockare myglar och bara snackar skit, det är rent bullshit. Myglar man har man inget i rörbranchen att göra, och ryktet sprider sig väldigt fort vilka som är bra resp. dåliga.

Jag har gjort jobb på flera kontor, där sitter nissarna och surfar, kollar nyheter, tittar på youtube, hänger vid kaffeautomaten och snackar skit. När chefen kommer förbi spelar dem upptagna, vilka jävla lirare.. man blir lika förvånad varje gång, 0 effektivitet.

Sen är det kul att vi ofta tjänar bra också, runt 34 är mycket vanligt, finns till och med de som sliter upp till 45+ varje månad.

finns värre än 45+
Citera
2010-12-01, 19:00
Medlem
kristoes avatar
Går man på ackord så är man ibland illa tvungen att dra igång slipmaskinen eller dylikt kl 07.00.
Sucks to be you ifall du ligger och sover i rummet bredvid men pappa måste tjäna deg.
Citera
2010-12-01, 19:11
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt-ett
Mmm.. jo. Okej.

Ni knegare är bara trötta på livet. Ta inte ut det över annat folk, och speciellt inte med så billiga anklagelser som att andra ser på nyheter på jobbet. Hur berör det ditt liv om jag får fråga?
Menar du att statsplaneraren som sitter och ritar på ditt kommande jobb inte har rätt till att surfa in lite på Aftonbladet om han känner för det? Tänk på det nästa gång du byter hans avloppsrör.

Låt mig vända på det:

Ni tjänstemän är bara trötta på livet. Ta inte ut det över hantverkare, och speciellt inte med så billiga anklagelser som att vi bara fikar på jobbet. Hur berör det ditt liv om jag får fråga?
Menar du att hantverkaren som sliter med ditt avloppsrör inte har rätt att ta en kopp kaffe om han känner för det? Tänk på det nästa gång han byter ditt avloppsrör.
Citera
2010-12-01, 19:19
Medlem
ekwohos avatar
Ja klart som fan man börjar i tid på mornar, är väll inget konstigt att börja 07,00 och sluta runt 16,00 Blir allså 40 timmars veckor. Vilket är helt jävla normalt i sverige.
Men att börja vid 09,00 eller senare skulle ju fan inte funka. Man vill väll ha ett liv efter jobbet ochså istället för att jobba till 18,00 på kvällen. Ne bättre att gå upp i tid o dra igång..
Citera
2010-12-01, 19:26
Medlem
brianmolkos avatar
när de borrar eller byter stammar är det mest fruktansvärda ljud som finns
De räknar väl med att börjar jobba kl 7 ..

f ö hade det vart bättre om man haft allt det under trädbräda men man trodde väl det skulle hålla för evigt

f ö tycker jag det är konstigt att inte butiker har kortare öppettider på t ex onsdagar och öppet mer på söndagar då många andra är lediga och kan köpa ?
Citera
2010-12-01, 19:29
Medlem
buddahsmokins avatar
VVS-Montör här med !!

Vi börjar 06.45 på byggen och 07.00 på service på vårat företag.
alla slutar 16.00, ibland får service killen köra längre om det hopat sig med tiden o problem uppstått..
Det är inte som för er kontorsnissar som kan dra fingret ur örat på koppen o släppa den andre från musen när ni slutar erat jobb, vi har en plikt och ett pressat tidsplan att följa, är det inte färdigt kan vi inte bara skita i det vi måste göra färdigt om det så blir 16h pass

Det suger som fan att klampa in kvart i sju hos människor om man gör stam-renoveringar, men det måste ju göras och ofta är det erat bostadbolag som beställt jobbet till den tiden, thats that.

Jag vill inte komma hem klockan sex och inte ha min eftermiddag, jag slutar hellre fyra och börjar tidigt. Men är ni villiga att paya upp 150 extra i timmen efter fyra, be my guest jag skiter fullkommligt i vad ni vill lägga era pengar på.

På service funkar det annorlunda, där har montören ofta kontakt med kunder innan man beger sig till platsen där jobbet ska utföras, om du då gått o lagt dig igen efter samtalet, skyll dig själv om du inte tar vara på dagen direkt från start.

Ofta är boende jävligt pissiga och tror man gör allt för o jävlas, vi vill inte heller ha er där på vår arbetsplats, med era ofta dumma frågor, som ni sen står som frågetecken till när ni får ett dumt svar tillbaks..

men som sagt den 25e varje månad så njuter vi med för våra VÄL förtjänta pengar.. Vi bygger upp samhället som ni kontorsnissar sen raserar med att bara existera. (läs: knullar upp er på aktier,kollar barnporr,dricker kaffe hela tiden, facebookar osv osv)

Vi har en yrkesstolthet som inte många andra yrken längre besitter...läkare och brandmän kan väl räknas in där med..
Citera
2010-12-01, 19:30
Medlem
Allt-etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PacmanSwe
Låt mig vända på det:

Ni tjänstemän är bara trötta på livet. Ta inte ut det över hantverkare, och speciellt inte med så billiga anklagelser som att vi bara fikar på jobbet. Hur berör det ditt liv om jag får fråga?
Menar du att hantverkaren som sliter med ditt avloppsrör inte har rätt att ta en kopp kaffe om han känner för det? Tänk på det nästa gång han byter ditt avloppsrör.

Ja det var ju väldigt klyftigt av dig. Fast vänta nu, jag klagade aldrig på att ni dricker ert kaffe, utan det var någon knegare som klagade. Sedan så om du tänker till lite på vad du just skrev så kanske du till inser att - nej, han borde inte ta en kaffe mitt under bytet av mitt rör. Varför skulle han göra det? Det gör man på rasten, inte mitt i. Sedan sliter man inte särskilt mycket när man byter ett rör, men du kan ju inbilla dig det. För övrigt sköter jag det mesta av sådat på egen hand nu för tiden. Vem som helst som inte har tummen mitt i handen klarar ju av det om man har de rätta verktygen.
Citera
2010-12-01, 19:31
Medlem
sparv3ns avatar
Ibland så är jag "hantverkare" i mitt jobb. Då åker vi oftast till kunden så att vi är där 07.30 men då drar försöker vi göra allt förutom oljudet först. Vilket ofta går bra.

Vid 08.30 så vaknar 14mm slagborr och då är det inte många i huset som sover sen.

Men problemet är väl att man alltid börjar en viss tid, har man något som gör oljud så har man inte så mycket val. Man kan inte direkt sitta och pilla sig i navel tills klockan blir 09.00 och sedan börja borra/bila eller vad man nu ska göra.

Men varför äter folk lunch så jävla tidigt? typ 09.30 - 10.30 så har alla hantverkare käkat lunch på närmaste restaurang.
Citera
2010-12-01, 19:36
Medlem
Allt-etts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddahsmokin
men som sagt den 25e varje månad så njuter vi med för våra VÄL förtjänta pengar.. Vi bygger upp samhället som ni kontorsnissar sen raserar med att bara existera. (läs: knullar upp er på aktier,kollar barnporr,dricker kaffe hela tiden, facebookar osv osv)

Vi har en yrkesstolthet som inte många andra yrken längre besitter...läkare och brandmän kan väl räknas in där med..

Hahaha! Detta ska jag definitivt printa ut och hänga upp på kontoret! Tack som fan, kommer ge oss ett par skratt vid kaffeautomaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in