2010-11-29, 21:35
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite råd av de som har lite insikt i skattelagstiftning. Det är så att jag är egen företagare i form av ett aktiebolag som gör närmare 1 msek i vinst före skatt under 2010. Företaget drivs från mitt privata hem. Nu har jag tänkt att bygga ett till hus på tomten där sommarstugan ligger och har fått bygglov för ett nytt fritidsboende. Går det på ett smart sätt använda en del av vinsten i mitt företag för att bygga det här huset och därmed undvika att betala iväg alltför mycket vinstskatt? Motiveringen skulle vara att det är en företagslokal som byggs men det rimmar ju lite illa med tanke på bygglovet som är för ett fritidshus. Om det inte går att kvitta hela byggnadskostnaden kanske man kan inreda en del av fritidshuset som "kontor"? Har tänkt bolla saken med revisorn men det är alltid svårt att veta var kompetensnivån och förmågan att hitta kreativa men fortfarande lagliga alternativ ligger, så därför mitt försök här.

Tacksam för insiktsfulla råd och reflektioner.

/Grayman
Citera
2010-11-30, 01:39
Medlem
Går det inte bara att ändra inriktning på firman delvis till t.ex byggande av hus eller att firman ska syssla med fastighetsinvesteringar då borde man kunna dra av en hel del.
Citera
2010-11-30, 13:25
Medlem
Jag kontaktade faktiskt skv i ungefär samma ärende. Jag driver företaget hemma i en separat byggnad på gården och behövde en till mindre lagerbyggnad, enbart avsedd för verksamheten. Men enligt skv fanns det inga möjligheter att ta några kostnader på min firma. De hänvisade till att värdet av byggnaden kvarstår i fastigheten, som jag äger privat. Eventuella kostnader kunde jag då först dra av vid reavinstberäkning efter fastighetsförsäljning.

Det krävs nog en hel del trixande för att få till ditt problem på laglig väg.

Dock vet jag andra företagare som struntat i, eller inte känt till, bestämmelserna och byggt för företagspengar på sina fastigheter... Så länge ingen revision sker, så går det väl bra.
Citera
2010-12-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Jag kontaktade faktiskt skv i ungefär samma ärende. Jag driver företaget hemma i en separat byggnad på gården och behövde en till mindre lagerbyggnad, enbart avsedd för verksamheten. Men enligt skv fanns det inga möjligheter att ta några kostnader på min firma. De hänvisade till att värdet av byggnaden kvarstår i fastigheten, som jag äger privat. Eventuella kostnader kunde jag då först dra av vid reavinstberäkning efter fastighetsförsäljning.

Det krävs nog en hel del trixande för att få till ditt problem på laglig väg.

Dock vet jag andra företagare som struntat i, eller inte känt till, bestämmelserna och byggt för företagspengar på sina fastigheter... Så länge ingen revision sker, så går det väl bra.

Ok. Tack för ditt svar. Kände på mig att det kunde bli halvknepigt.
Citera
2010-12-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Går det inte bara att ändra inriktning på firman delvis till t.ex byggande av hus eller att firman ska syssla med fastighetsinvesteringar då borde man kunna dra av en hel del.

Det skulle bli ett ganska stort sidospår mot kärnverksamheten. Men vem vet...jag skulle i alla fall inte längta till en skatterevision om jag hade ett dylikt upplägg.
Citera
2010-12-04, 01:51
Medlem
Privatpers0ns avatar
Finns det inte möjlighet att stycka av tomten och sälja en del till företaget då? För i så fall kommer ju byggnaden stå på mark som företaget äger. Kolla med kommunen om det är möjligt att stycka av tomten.
Citera
2010-12-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Finns det inte möjlighet att stycka av tomten och sälja en del till företaget då? För i så fall kommer ju byggnaden stå på mark som företaget äger. Kolla med kommunen om det är möjligt att stycka av tomten.

Japp, det kan vara värt att kolla upp. Visste väl att det fanns kreativa människor här.
Citera
2010-12-04, 13:29
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grayman
Japp, det kan vara värt att kolla upp. Visste väl att det fanns kreativa människor här.

De va så lite, hoppas det går vägen för dig. Bygglovet borde ju följa med en eventuell försäljning annars får du söka om det. Hur som helst lycka till och berätta sen hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in