Citat:
Ursprungligen postat av jaketheamazingsnake
Har funderat mycket på detta. tänkte höra med er lite mer kunniga.
Citat:
Är det möjligt att skapa ett virus som förstör hårdvaran i en dator?
Möjligt ja. Troligt, nej.
Det fanns en maskin på 80-talet som dock gick att bränna.
Överhettning är ett alternativ. Men det är svårflörtat. I större skala är detta extremt svårt.
Däremot så kan man attackera robotsystem med mera, som i attacken mot Iran.
Citat:
Är det möjligt att sprida ett virus som inte börjar verka förens efter ett bra tag, då på alla datorer samtidigt?
Ja. Räcker väl med en intro-programmeringskurs på gymnasiet för att man ska lyckas koda ihop ett program som gör A vid tidpunkt B. Att synka datorerna är inget större problem. Och någon avvikelse vore väl försumbar.
Citat:
Tänk då om man organiserade detta lite och någon fick anställning på tex. Microsoft på uppdateringssidan och lyckas pilla in detta lilla virus och sen när alla persondatorer och servrar är uppdaterade så slår viruset på ett specifikt datum och boom! Allt krashar!
Praktiskt möjligt. Dock så gör ingen en sån grej. Det är ett antal barriärer du måste ta dig igenom dessutom för att lyckas, även om du är anställd och är fan på att du ska genomföra detta.
Väldigt svårt kan jag tänka mig. Man jobbar i team, och efter planering. Saker genomförs gemensamt. Ja, då ska du vara väldigt högt uppsatt. Dit kommer nog bara allvarsamma människor.
Citat:
Och kan inte någon göra detta, så det blir lita action i samhället. Tack på förhand...
Om det finns något vettigt syfte så skulle jag kunna göra det.