Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-12-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
nej men en sak du kan försöka lista ut är på vilket sätt beepen låter. tex, beep. beep. beep-beep-beep. exemplet är ett cmos problem.
jag skulle även ringa nån lokal butik och luska lite vad dom tror att det är för fel/fråga om det går att reparera.
det här är inte mycket att hurra för men kanske värt att köpa om man vet att det är mk som är problemet, du har väl nåt liknade nu
http://www.webhallen.com/hardvara/111547-asrock-socket_775-micro_atx_intel_g41-ddr3-vga

Tack för tipsen, ska nog försöka ringa nån för att se om de vet..
Angående moderkortet så är jag inte så sugen på att punga ut dom pengarna.

Jag har dock en update:

Får inga "beep" längre, förutom det korta när den väl startar.

När jag startar datorn första gången från att den varit avstängd, så låter jag den vara på (utan att den startar) i runt 20minuter. Sedan startar jag om den 1 gång och då startar den på direkten.

Detta funkar varje gång.

Men jag måste alltså först sätta på den för att sedan låta den stå i 20minuter innan jag startar om den för att den ska starta.
Citera
2010-12-11, 01:29
Medlem
927s avatar
visas nåt på skärmen när den tuggar?
möjligt att det kan va nätdelen. en lokal butik kan ju felsöka för typ 350 kr

när du har fått igång den så kolla i windows loggbok under system, inte säkert att nåt problem är loggat för första starten
Citera
2010-12-11, 17:56
Medlem
Citat:
visas nåt på skärmen när den tuggar?
möjligt att det kan va nätdelen. en lokal butik kan ju felsöka för typ 350 kr

när du har fått igång den så kolla i windows loggbok under system, inte säkert att nåt problem är loggat för första starten

Nej har no signal på skärmen medan den tuggar.

Jag kan iofs testa med ett annat nätagg för det har ju andra.
Testar det imorgon så kan jag ju utesluta det om samma fel skulle uppstå.

Men det känns seriöst som det är något fel på moderkortet, att det är någonting på det som börjat strula som gör det här.

"Symptomen" ändras hela tiden känns det som, det eskalerar skulle jag vilja säga.

Nu så när jag startar den (första ggn) så börjar den ladda om cd-stationen gång på gång, det är som att den startar den (den låter lite och sen blinkar lampan på cd-stationen) efter det så upprepar den detta, det har aldrig hänt så förut.

Spelar ingen roll om det sitter en skiva i eller inte.

Idag när jag skulle starta datorn så stod den och gjorde precis sådär, sen helt plötsligt hör jag "beep" och den startar. Utan att jag startade om den! Den stod bara och rebootade cd-stationen circus 10ggr sen startade den.

Blir inte klok på det här...
Citera
2010-12-11, 22:15
Medlem
Lever sitt eget lilla liv då med andra ord.. Ja, du hade testat cleara CMOS? Testat att skruva lös alla komponenter, och sätta dit dom igen? Hoppas moderkortet ditt börjar fungera iaf.
Citera
2010-12-12, 10:54
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakerintesnelhest
Nej har no signal på skärmen medan den tuggar.

Jag kan iofs testa med ett annat nätagg för det har ju andra.
Testar det imorgon så kan jag ju utesluta det om samma fel skulle uppstå.

Men det känns seriöst som det är något fel på moderkortet, att det är någonting på det som börjat strula som gör det här.

"Symptomen" ändras hela tiden känns det som, det eskalerar skulle jag vilja säga.

Nu så när jag startar den (första ggn) så börjar den ladda om cd-stationen gång på gång, det är som att den startar den (den låter lite och sen blinkar lampan på cd-stationen) efter det så upprepar den detta, det har aldrig hänt så förut.

Spelar ingen roll om det sitter en skiva i eller inte.

Idag när jag skulle starta datorn så stod den och gjorde precis sådär, sen helt plötsligt hör jag "beep" och den startar. Utan att jag startade om den! Den stod bara och rebootade cd-stationen circus 10ggr sen startade den.

Blir inte klok på det här...

kolla bootorder i bios och sätt C: som första (på en ok dator kan man ha cd först).
är det redan så stäng av datorn och ryck ur data och strömkabel för cd

cd och disk är kopplade via sata kontakterna?
Citera
2010-12-12, 13:16
Medlem
om datorn är beroende av värme kan det inte vara någon lödning som är kass och att metallen expanderar efter de 20 minutrarna nog för att allt ska få kontakt?
Citera
2010-12-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoxFlaez
om datorn är beroende av värme kan det inte vara någon lödning som är kass och att metallen expanderar efter de 20 minutrarna nog för att allt ska få kontakt?
Kolla så at CMOS batteriet sitter ordentligt (och att det är nytt) att den meddelar felet som den gör indikerar att batteriet inte sitter fast ordenltigt eller är slut...
Citera
2010-12-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googlah
Lever sitt eget lilla liv då med andra ord.. Ja, du hade testat cleara CMOS? Testat att skruva lös alla komponenter, och sätta dit dom igen? Hoppas moderkortet ditt börjar fungera iaf.

Hej, har clearat cmos 3ggr senaste veckorna och testat med att ta ut allt som inte behövs för att den ska starta 2ggr senaste veckorna, så det kan jag utesluta.

Citat:
kolla bootorder i bios och sätt C: som första (på en ok dator kan man ha cd först).
är det redan så stäng av datorn och ryck ur data och strömkabel för cd

cd och disk är kopplade via sata kontakterna?

Sätter alltid min boot-disk till första prio bland hårddiskarna och sedan harddrive som första alternativ.

Jag ska testa att koppla ur cdstationen återkommer med resultat när jag testat detta.
Har 3st satadiskar, 2st IDEdiskar och cd'n är kopplad till IDE också (inte den nyaste, men NEC så det är ju kvalitet iaf) men ska testa med en annan istället.

Citat:
Ursprungligen postat av NoxFlaez

Kolla så at CMOS batteriet sitter ordentligt (och att det är nytt) att den meddelar felet som den gör indikerar att batteriet inte sitter fast ordenltigt eller är slut...

Att datorn är beroende av värme är nåt helt nytt för mig, vet du hur jag kollar detta?

Batteriet är helt nybytt och brukar se till att det sitter ordentligt efter en clear cmos men jag ska kolla det med när jag kopplar ur cdstationen.

Tack för tipsen har ni fler så dela med er! Det hjälper mig mkt i min felsökning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in