Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Nu är det ju inte omöjligt att de skiter i den trans-atlantiska tunneln för tillfället, idé:n med vakuum och mag-lev är gammal och det är det enda sättet att komma upp i de otroliga hastigheter som behövs.
Allting är dyrt i början, betänk nu att Concorde kom -69 så det är klart att det var dyrt att flyga med det flyget, det byggdes ett väldigt få antal Concorde även om man räknar in ryssarnas kopia, men precis som med allting annat så sjunker priser ju fler som åker och ju vanligare tekniken blir i början är det alltid rika och företag som tar emot den första och största smällen.
Om man tex. tar sk. platta skärmar så var det ingen som hade en sådan hemma för ett par år sen, men nästan varenda arbetsplats köpte in dem och på så sätt fick tillverkarna igen en stor del av de pengar de satsat på konceptet vilket i sin tur betyder mindre risk att tillverka större mängder mm.
Allting är dyrt i början, betänk nu att Concorde kom -69 så det är klart att det var dyrt att flyga med det flyget, det byggdes ett väldigt få antal Concorde även om man räknar in ryssarnas kopia, men precis som med allting annat så sjunker priser ju fler som åker och ju vanligare tekniken blir i början är det alltid rika och företag som tar emot den första och största smällen.
Om man tex. tar sk. platta skärmar så var det ingen som hade en sådan hemma för ett par år sen, men nästan varenda arbetsplats köpte in dem och på så sätt fick tillverkarna igen en stor del av de pengar de satsat på konceptet vilket i sin tur betyder mindre risk att tillverka större mängder mm.
Jo, du har så rätt. Nu vet jag inte exakt vad det kostade att flyga med Concorde när konceptet var nytt på 70-talet, men jag vet att en biljett var pissdyr in i det sista. För en normal människa, inte miljonärer och stora företag som var Concordes största kunder. Och som du säger, det är ju rika och företag som tar den största smällen, vad jag tänkte var att i mag-lev fallet med en tunnel under atlanten skulle det bli en ovanligt stor smäll så att säga.
Förresten, vad hände med de där gigantiska flygplanen som skulle flyga precis ovanför vattenytan med minimal bränsleförbrukning? Illustrerad Vetenskap har ju haft hundratals lösningar på transporter genom åren men det är inte många vi har fått se i verkligheten. Det där flygplanet var rätt coolt iallafall...