Har lite skoluppgifter som jag behöver göra i Windows Server 2008.
Det är alltså en stor uppgift med lite olika delar i.
En del som jag har fastnat på nu lyder såhär:
"Skapa en mapp i roten på din NTFS partition, den skall heta Testmapp
Mappen Testmapp skall ha behörigheten Allow - Modify för grupperna Marknadsavdelningen
och Ekonomiavdelningen, dessutom behörigheten Allow - Full Control för Domain Admins".
Problemet jag har är den översta raden, jag vet inte vart roten på min NTFS partition är jag har en gissning dock, för jag har bara en partition på min Virtuella Server så det är väl längst bak i den bland "Users, Program files osv"??
Är jag ute och surrar? Man vill inte gärna göra fel..
Hjälp mig någon!
har klarat av det första problemet nu,
har ett NYTT problem!
När jag loggar in med ett konto på min vistamaskin (som är med i domänen) så kan jag inte hitta Testmappen någonstans! :O
Det är meningen att jag ska hitta mappen och kolla så att behörighetsinställningarna fungerar som dem ska, men jag vet inte vart den är..
jag gjorde ju mappen på serverns hårddisk på den enda partitionen den har, vistamaskinen har en egen hårddisk och en partition.
Hjälp någon!?
Senast redigerad av Retardation1337 2010-11-27 kl. 13:44.
Självklart kommer inte klienten åt mappen när den ligger på servern, en annan dator. Du måste dela ut katalogen på servern och antingen navigera till den manuellt på klienten eller använda dig av ett skript för att montera kataloger automatiskt vid inloggning.