2010-11-27, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Hur skulle det frontkriget gå till? Först ska de ta sig över hela långa fina minfältet och först därefter nå sydkoreanskt pansar, samtidigt som flyget gör kaffeved utav ungefär allt de har att sätta emot.

De har ju sina tunnlar, jag tror det är största hotet efter artillieri.
Citera
2010-11-27, 20:36
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Frågan är hur tunnlarna ska användas offensivt mot Sydkorea. Gerillakrig i all ära, men det är svårt att hålla sin regering intakt då. Det enda man egentligen kan göra är att motarbeta ockupationen.
Citera
2010-11-27, 21:19
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Även i de mest äventyrliga av scenarion så kan tunnlarna aldrig göra någon avgörande skada - de är alla gångar för få och för små för det.

Visst kan själva vetskapen om att tunnlar existerar resultera i att resurser splittras upp vilket försvagar "fronten" men ju mer arbete NK lägger på sådana tunnlar, desto större är risken att de blir upptäckta genom kanske främst satellitspaning.
Citera
2010-11-27, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Även i de mest äventyrliga av scenarion så kan tunnlarna aldrig göra någon avgörande skada - de är alla gångar för få och för små för det.

Visst kan själva vetskapen om att tunnlar existerar resultera i att resurser splittras upp vilket försvagar "fronten" men ju mer arbete NK lägger på sådana tunnlar, desto större är risken att de blir upptäckta genom kanske främst satellitspaning.

Nej, det tror jag inte på. SK har upptäckt ett antal tunnlar, med ganska lång tid mellan upptäcker, det tyder på att det finns ett antal som ännu inte upptäckts, något som militärvetare också uppskattat. Jag skulle vilja hävda att tunnlarna är väldigt viktiga, självklart kan de inte åstadkomma en vinst för NK, det finns ingenting som kan, men de kan bidra till att SK får stora skador på sina städer vid konflikt. Det är inga små tunnlar, vissa av dem klarar att frakta fordon.
Citera
2010-11-28, 02:29
Medlem
Tror ni nordkoreanerna har förberett tunnlar för en gerilla krigsföring?
Kan det bli ett nytt vietnam eller tillåter inte den nordkoreanska terrängen det?
Citera
2010-11-28, 07:09
Medlem
Jag tycker sverige kan skänka lite krigsmatriel till NK. Typ några jas och lite leksaker från bofors så det blir en lite jämnare fight och vi kan testa vår utrustning.

Tveksam till att det blir något Vietnamkrig med tunnlar etc. Korea är väll ett rätt bergit land. Fast dom har ju byggt flera invationstunnlar till syd. (en del har upptäckts men man tror att det finns många fler)
Senast redigerad av getz 2010-11-28 kl. 07:49.
Citera
2010-11-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Jag tycker sverige kan skänka lite krigsmatriel till NK. Typ några jas och lite leksaker från bofors så det blir en lite jämnare fight och vi kan testa vår utrustning.

Tveksam till att det blir något Vietnamkrig med tunnlar etc. Korea är väll ett rätt bergit land. Fast dom har ju byggt flera invationstunnlar till syd. (en del har upptäckts men man tror att det finns många fler)
Fan vad sjukt. Var kan de invasionstunnlarna leda? Hur stora är dom?
Citera
2010-11-28, 19:37
Medlem
magnificos avatar
Tror det blir samma som när USA bombade sönder Irak. Skulle dock Kina blanda sig kan situationen bli annorlunda, helt annorlunda. Skönt man bor långt ifrån Korea halvön...
Citera
2010-11-28, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hamsterns
Fan vad sjukt. Var kan de invasionstunnlarna leda? Hur stora är dom?

De största som hittats hittills sägs rymma en stridsvagn.

Width 3.27 m[1]
Height 2.59 m[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Type_59

Så kanske 3 meter höga, 4 meter breda är de största tunnlarna.
Citera
2010-11-28, 20:41
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Width 3.27 m[1]
Height 2.59 m[1]

De största tunnlarna man hittat har varit 2x2 meter, d.v.s. på tok för små för stridsvagnar.
Längdmässigt når de ut strax bakom de nordligaste Sydkoreanska höjderna.
Citera
2010-11-28, 20:48
Medlem
Tror fan också att Kina kommer lägga sig i, troligtvis ifrom av att gömma regeringsmedlemmar... möjligt att de får/fått blivit sponsrade med nå lättare handvapen i stora mängder..
Citera
2010-11-28, 21:41
Medlem
Citat:

Width 3.27 m[1]
Height 2.59 m[1]

Varför vill man köra ner en stridsvagn i ett litet hål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in