2010-11-24, 20:56
Medlem
Jag har fått ett litet problem, kommer inte åt nätet hemma. Då jag försöker ansluta till min thomson gateway står det bara nätverksadress erhålls, och sedan felmeddelandet "det går inte att förnya ip-adressenen" > begränsad anslutning. Har alltid funkat som ett smack, men nu går det inte och blir bara tilldelad microsoftts egna 102.254.xxx.xxx

Har gjort en hel del saker för att försöka lösa problemet, utan resultat;
*kört ipconfig/release
*Kontrollerat att kortet är inställt på att ta emot ip automatiskt
*Trippelkollat att lösenord stämmer
*Avinstallerat nätverkskortet och sedan startat om datorn
*Uppdaterat drivrutinen till nyaste

Då jag kör ipconfig får jag inget värde på standard gateway heller..

Dock har jag upptäckt en "logaritm" som tillfälligt löser problemet:
*Går in på routern (Thomson TG) via en annan dator, och väljer "inga nya stationer tillåts"
*Kör reset på routern och vips så funkar det igen

Går jag då in på routern står det mycket riktigt att ip adress tilldelas automatisk via DHCP, men efter att jag startat om datorn en gång (eller satt den i viloläge) uppkommer problemet igen och det står att tilldelning sker statiskt i routern (till just den enheten, inte till min andra dator)

Således vet jag inte ens om problemet sitter i routern eller i nätverkskortet, då routern lyckas dela ut ip adress till den andra datorn..

Någon som har någon finurlig idé på vad som kan vara knas?
Citera
2010-11-24, 20:58
Medlem
Låter klurigt, får du inte någon ip-adress över huvudtaget eller får du inte någon ip-adress till din default gateway.

Testat köra med statiskt ip?
Citera
2010-11-24, 21:07
Medlem
Dum fråga kanske, men har du testat att reseta routern?
Testa först att dra ut kontakten, vänta några sec, sen koppla in den igen.

EDIT: Ber om ursäkt! missade helt att du redan hade gjort det.
Citera
2010-11-24, 21:12
Medlem
när jag kör ipconfig får jag
autokonf. ip-adress: 169.254.xxx.xxx
standard gateway: *ingenting*

Ja jag testade att köra statisk, men lyckades inte få det att funka heller. Som jag förstår ska man då gärna kolla vad man får för värde på standard gateway för att kunna konfigurera en statisk gateway.

Min andra dator lyckas dock ansluta till routern. Så jag tog värdet på gateway därifrån, valde en ip-adress nära det värde som den datorn hade och testade. Jag blir ju ansluten till routern då, och under nätverksanslutningar på trådlös närverksanslutning står det "ansluten" och så, men jag kommer inte ut på nätet
Citera
2010-11-24, 21:52
Medlem
Tror jag löst det nu Med statisk ip-adress funkar det! (hade inte fyllt i DNS server-adress, när jag gjorde det hoppade det igång)
Citera
2010-11-24, 22:15
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i07jondu
Tror jag löst det nu Med statisk ip-adress funkar det! (hade inte fyllt i DNS server-adress, när jag gjorde det hoppade det igång)

Det som är av intresse är hur du ansluter till din ISP samt vilken ISP du har. Den statiska adressen löper ut efter en viss tid och då kommer det att sluta funka. Får du inte DHCP att funka maskerar du bara problemet.
Citera
2010-11-24, 23:01
Medlem
ok det var ju inte bra, hur länge borde jag kunna ha statisk?
Citera
2010-11-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det som är av intresse är hur du ansluter till din ISP samt vilken ISP du har. Den statiska adressen löper ut efter en viss tid och då kommer det att sluta funka. Får du inte DHCP att funka maskerar du bara problemet.

Han har ju inte en statisk adress mot ISPn, den statiska adressen är på hans lokala nät där mot routern.
Till TS: Det borde fungera med statisk felfritt. Av nyfikenhet, tog du en riktig dns-server eller routerns ip-adress?
Citera
2010-11-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mySIIG
Han har ju inte en statisk adress mot ISPn, den statiska adressen är på hans lokala nät där mot routern.
Till TS: Det borde fungera med statisk felfritt. Av nyfikenhet, tog du en riktig dns-server eller routerns ip-adress?

skönt vet inte riktigt vad en "riktig" dns server är, men jag tog standard-gateway värdet iaf och då funkade det fint
Citera
2010-11-25, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i07jondu
skönt vet inte riktigt vad en "riktig" dns server är, men jag tog standard-gateway värdet iaf och då funkade det fint

Okej, en "riktig" dns server är en server som omvandlar domänadresser (google.se) till ip-adresser (74.125.79.99) att göra som du gjorde och ta standard-gateway adressen funkar bra och är det vanligaste sättet att lösa det på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in