2010-11-24, 20:56
Jag har fått ett litet problem, kommer inte åt nätet hemma. Då jag försöker ansluta till min thomson gateway står det bara nätverksadress erhålls, och sedan felmeddelandet "det går inte att förnya ip-adressenen" > begränsad anslutning. Har alltid funkat som ett smack, men nu går det inte och blir bara tilldelad microsoftts egna 102.254.xxx.xxx
Har gjort en hel del saker för att försöka lösa problemet, utan resultat;
*kört ipconfig/release
*Kontrollerat att kortet är inställt på att ta emot ip automatiskt
*Trippelkollat att lösenord stämmer
*Avinstallerat nätverkskortet och sedan startat om datorn
*Uppdaterat drivrutinen till nyaste
Då jag kör ipconfig får jag inget värde på standard gateway heller..
Dock har jag upptäckt en "logaritm" som tillfälligt löser problemet:
*Går in på routern (Thomson TG) via en annan dator, och väljer "inga nya stationer tillåts"
*Kör reset på routern och vips så funkar det igen
Går jag då in på routern står det mycket riktigt att ip adress tilldelas automatisk via DHCP, men efter att jag startat om datorn en gång (eller satt den i viloläge) uppkommer problemet igen och det står att tilldelning sker statiskt i routern (till just den enheten, inte till min andra dator)
Således vet jag inte ens om problemet sitter i routern eller i nätverkskortet, då routern lyckas dela ut ip adress till den andra datorn..
Någon som har någon finurlig idé på vad som kan vara knas?
Har gjort en hel del saker för att försöka lösa problemet, utan resultat;
*kört ipconfig/release
*Kontrollerat att kortet är inställt på att ta emot ip automatiskt
*Trippelkollat att lösenord stämmer
*Avinstallerat nätverkskortet och sedan startat om datorn
*Uppdaterat drivrutinen till nyaste
Då jag kör ipconfig får jag inget värde på standard gateway heller..
Dock har jag upptäckt en "logaritm" som tillfälligt löser problemet:
*Går in på routern (Thomson TG) via en annan dator, och väljer "inga nya stationer tillåts"
*Kör reset på routern och vips så funkar det igen
Går jag då in på routern står det mycket riktigt att ip adress tilldelas automatisk via DHCP, men efter att jag startat om datorn en gång (eller satt den i viloläge) uppkommer problemet igen och det står att tilldelning sker statiskt i routern (till just den enheten, inte till min andra dator)
Således vet jag inte ens om problemet sitter i routern eller i nätverkskortet, då routern lyckas dela ut ip adress till den andra datorn..
Någon som har någon finurlig idé på vad som kan vara knas?