Jag har haft en cysta på vänstra äggstock sedan tidigt i somras som vägrar ge med sig.
Har varit på gynkontroll 2 gånger och den har inte slutat växa så nu är den ca 4cm i diameter.
Jag har nästan alltid ont av den speciellt när jag har sex.
Även runt ägglossning är det riktigt jobbigt och ibland kan jag inte göra annat än ligga i fosterställning.
För några år sedan hade jag en cysta på andra äggstocken som opererades ut via titthål.
Jag är otroligt trött på att gå omkring och ha ont och käka smärtstillande hela tiden.
Gynekologen säger bara att jag ska gå var 10:e vecka på kontroll och att den kommer ge med sig av sig själv..
Hur mycket ska man behöva tåla innan man kan kräva att dem opererar ut den?
Och kan man ens kräva en operation?
Kanske inte genomförbart i praktiken, men cystor ska ju kunna gå sönder av milt våld då de är vätskefyllda. Om du hittar någon rörelse som gör extra ont skulle det kunna vara en idé att förstärka det för att bli av med cystan, men det krävs ju att du är bra desperat (vilket jag skulle bli av att gå runt med en sån grej utan att få läkarhjälp). Det gör tydligen förbannat ont när de går sönder, så ont att folk brukar uppsöka akutvård.
min syster hade också en cysta på samma ställe fanns hennes var något större..
hon blev också trött på skiten så hon ringde ambulansen så tog dom ut den.
vene om de funkar så riktigt i ditt fall men i hennes gjorde de det