2013-04-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har tittat lite på Rolex Datejust från Chrono24. Det diffar otroligt mycket i pris på olika datejust och de jag tittat på ligger runt 11-12 tusen. Hur kan det komma sig att dessa ligger så lågt i pris jämfört med vissa andra för 40-50 tusen? De saknar visserligen box och papper men minskar det verkligen värdet så mycket?
Är det en gammal risig begagnad eller rent av en falsking?
Citera
2013-04-14, 00:21
Medlem
Hej, är på jakt efter någon fräsch businessklocka och behöver er hjälp!

Om det är någon som har en idé om en clean metallisk/silvrig klocka, utan siffror, med tre stycken "avtryckare/knappar vid sidan av.

Tackar oerhört för tips!
Citera
2013-04-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Är det en gammal risig begagnad eller rent av en falsking?

http://www.chrono24.se/rolex/datejust-1601-stainless-steel-black-dial--id2108700.htm?dosearch=true&merchantLogin=alexpig& dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

http://www.chrono24.se/rolex/datejust-1601-stainless-steel-blue-dial--id2277739.htm

Här är två exempel. Säljaren är en "Trusted Seller" så det är väl inte troligt att det skulle vara kopior. De ser dessutom ut att vara i fint skick båda två.
Citera
2013-04-14, 14:08
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
http://www.chrono24.se/rolex/datejust-1601-stainless-steel-black-dial--id2108700.htm?dosearch=true&merchantLogin=alexpig& dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

http://www.chrono24.se/rolex/datejust-1601-stainless-steel-blue-dial--id2277739.htm

Här är två exempel. Säljaren är en "Trusted Seller" så det är väl inte troligt att det skulle vara kopior. De ser dessutom ut att vara i fint skick båda två.

Det där är franken. Avråder starkt från att handla då man inte kommer få cert utfärdat i Sverige.
Citera
2013-04-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Det där är franken. Avråder starkt från att handla då man inte kommer få cert utfärdat i Sverige.

Franken?
Citera
2013-04-14, 15:16
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Franken?

Alla delar är Rolex fast dinkorna ihopsatta av delar från olika klockor av olika anledningar. Franken= Frankenstein. På så sätt är det en äkta Rolex fast den får inte certifieras som äkta då det inte finns någon riktigt modell som ser ut så.
Citera
2013-04-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Alla delar är Rolex fast dinkorna ihopsatta av delar från olika klockor av olika anledningar. Franken= Frankenstein. På så sätt är det en äkta Rolex fast den får inte certifieras som äkta då det inte finns någon riktigt modell som ser ut så.

Oj, visste inte ens att detta begrepp fanns! Hur är det med värdebevaringen? Jag är student och har sparat ihop 15 000. Jag tror att både börsen och guldpriset kommer rasa inom en nära framtid och tänkte därför att det vore klokt att istället investera i en klocka som förhoppningsvis behåller sitt värde över några år, samtidigt som jag kan njuta av den under tiden.

Hur ser man på ett ur om det är ett hopplock av olika delar? Jag är någorlunda insatt i klockor, men detta hade jag aldrig hört talas om förrän idag.
Citera
2013-04-14, 18:01
Medlem
Aquaracers avatar
Citat:
Oj, visste inte ens att detta begrepp fanns! Hur är det med värdebevaringen? Jag är student och har sparat ihop 15 000. Jag tror att både börsen och guldpriset kommer rasa inom en nära framtid och tänkte därför att det vore klokt att istället investera i en klocka som förhoppningsvis behåller sitt värde över några år, samtidigt som jag kan njuta av den under tiden.

Hur ser man på ett ur om det är ett hopplock av olika delar? Jag är någorlunda insatt i klockor, men detta hade jag aldrig hört talas om förrän idag.

Är du ute efter Datejust så kan jag hjälpa dig, har haft en själv och håller ständig uppsikt över den Svenska marknaden.

Angående franken så är det relativt enkelt: Om t.e.x en Rolex inte innehåller delar som ska sitta där i originalet (bortsett från servicedelar) så är det en franken. Om du har en 1603 från år X som ska ha tavla Y men har tavla Z från år X2 så är den en frankenklocka.

Allt är äkta men inte korrekt.
Citera
2013-04-14, 20:45
Medlem
Overtures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denzolio
Hej, är på jakt efter någon fräsch businessklocka och behöver er hjälp!

Om det är någon som har en idé om en clean metallisk/silvrig klocka, utan siffror, med tre stycken "avtryckare/knappar vid sidan av.

Tackar oerhört för tips!

Tissot T-Lord Automatic verkar tillfredsställa dina krav. Jag har en sådan själv, aldrig haft några problem och den fungerar till de flesta sorters kläder. Går på runt 5000.
Citera
2013-04-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overture
Tissot T-Lord Automatic verkar tillfredsställa dina krav. Jag har en sådan själv, aldrig haft några problem och den fungerar till de flesta sorters kläder. Går på runt 5000.
tackar för svaret!

men jag hade tänkt mig metallband icke läder samt att de tre "avtryckarna" ska sticka ut lite mer, vara lite längre. Men tack för tipset hur som!
Citera
2013-04-15, 03:23
Medlem
När min bror tog studenten fick han en klocka, och snart är det min tur. Budgeten ligger runt 5000, jag hittade den här och tyckte verkligen om utseendet http://www.victorinox.com/ch/product/Timepieces/Category/Collections/AirBoss/AirBoss-Mechanical/241505, men tyvärr är den lite utanför min prisklass. Någon som kan tipsa på en liknande klocka runt 5000?
Citera
2013-04-15, 16:39
Medlem
Random-Walks avatar
Hej. Jag städade gamla lådor idag och hittade då ett armbandsur av märket Longines som jag fått av en släkting en gång i tiden. På baksidan står det "För lång och trogen tjänst", 1972, samt företagets och min släktings namn. Bifogar en bild på framsidan. Någon som vet något om klockan och vad den kan vara värd? Uret fungerar utmärkt.

http://s2.postimg.org/s4cmexsbd/IMG_1660.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in