Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Jag letar också efter ett sätt att ändra character encoding över hela systemet, men tills vidare kan du gå in i inställningarna för Textedit och ändra vilken encoding den ska läsa och skriva till.
Det är tyvärr upp till varje programtillverkare att hantera teckentabellerna. Mac OS X jobbar visserligen med UTF-8 nuförtiden, men programmen du använder gör inte nödvändigtvis det. Det är tyvärr många program som inte hanterar teckentabeller på ett bra sätt, och de enklaste textredigerarna (notepad i Windows, och textredigeraren i Mac OS X) har väldigt begränsade funktioner för detta.
Man kan ställa in i textredigeraren vilken teckentabell som skall användas när man öppnar filer, men öppnar man då en fil som har en annan teckentabell så blir det fel, och automatisk avkänning fungerar inte så värst bra heller.
För notepad i Windows kan man endast välja teckentabell när man sparar filen, i spara-rutan (kanske har ändrats i Windows 7. Har inte kört notepad på många år), så stödet är inte så värst bra där heller.
Ett tips är att skaffa en riktig texteditor som kan tolka om och konvertera textfiler mellan de olika teckentabellerna. Jag föreslår "Fraise", som är en gratis texteditor för Mac OS X som kan allt detta, och lite till.
Ett annat problem du eventuellt kan råka ut för är att radbrytningar inte fungerar som du vill när du öppnar textfiler mellan operativsystemen. Windows har sitt eget sätt att skriva radbrytningar, och Mac OS X, och de andra UNIX-/Linux-varianterna har sitt eget sätt. Har man dessutom gamla macfiler från Classic-eran så har man ett tredje sätt att hantera radbrytningar.
Fraise kan konvertera radbrytningar också. Vill man ha en motsvarighet till Fraise i Windows så rekommenderar jag notepad++