Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-23, 16:35
Bannlyst
Hejsan. Jag har precis köpt mig en MacBook men jag har lite problem..

#1. Mushastigheten är jättekonstig. Eller ptja, snarare musaccelerationen - som inte heller verkar gå att ställa in. Om jag pluggar in min mus i MacBooken och rör musen väldigt lite så rör sig knappt muspekaren, den rör sig bara lite och hackigt.. Om jag däremot rör musen fort så bara flyger muspekaren iväg fort som fan. Hur kan jag få musen att bete sig på samma vis som den gör i Windows XP för mig?

#2. Hur packar man upp zip-, rar- och 7z-filer?

#3. När jag laddar ner OS X-versionen av TrueCrypt och installerar det så går det ändå inte att köra. Jag får något felmeddelande och en förfrågning om jag vill skicka en felrapport till Apple. Varför är det på det här viset för?
Citera
2010-11-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunEmpire

#1. Mushastigheten är jättekonstig. Eller ptja, snarare musaccelerationen - som inte heller verkar gå att ställa in. Om jag pluggar in min mus i MacBooken och rör musen väldigt lite så rör sig knappt muspekaren, den rör sig bara lite och hackigt.. Om jag däremot rör musen fort så bara flyger muspekaren iväg fort som fan. Hur kan jag få musen att bete sig på samma vis som den gör i Windows XP för mig?
Använd USB Overdrive eller Steermouse, eller helt enkelt vänj dig.

Citat:
The Unarchiver, Stuffit Expander, UnrarX, etc
Citera
2010-11-23, 16:47
Medlem
Sllones avatar
Citat:

#3. När jag laddar ner OS X-versionen av TrueCrypt och installerar det så går det ändå inte att köra. Jag får något felmeddelande och en förfrågning om jag vill skicka en felrapport till Apple. Varför är det på det här viset för?

Okej.. vad har du för mus?
Har du prövat ställa in den i Systeminställningar -> Mus eller behövs det drivrutiner för den?

Vad är TrueCrypt? ^^ Släng skiten om du har laddat ner den ifrån nån skum hemsida.
För att packa upp zip filer och annat sånt, ladda ner UnrarX
Vilket är som WinZip för Windows.
http://unrarx.com/
Citera
2010-11-23, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Använd USB Overdrive eller Steermouse, eller helt enkelt vänj dig.

The Unarchiver, Stuffit Expander, UnrarX, etc

Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Okej.. vad har du för mus?
Har du prövat ställa in den i Systeminställningar -> Mus eller behövs det drivrutiner för den?

Vad är TrueCrypt? ^^ Släng skiten om du har laddat ner den ifrån nån skum hemsida.
För att packa upp zip filer och annat sånt, ladda ner UnrarX
Vilket är som WinZip för Windows.
http://unrarx.com/

Jag har en Microsoft IntelliMouse 3.0 som inte kräver några drivrutiner. Vad gör "USB Overdrive" och "Steermouse"? Jag vill bli av med allt vad musacceleration heter, precis som jag har det i Windows.

TrueCrypt används för att kryptera och dekryptera filer. Jag behöver det verkligen så det är extremt störande att deras version för OS X inte fungerar för mig. Aja, jag har laddat hem ganska mycket uppdateringar till min MacBook den senaste timmen, ska kolla lite senare om det kanske fungerar då.

Två andra frågor:
När jag öppnar ett .txt-dokument, som är skapat i Windows XP, som innehåller Å, Ä eller Ö så blir de endast till skumma tecken. Hur undviker jag detta nästa gång jag öppnar ett sådant här textdokument? Det har någonting med teckenkodningen att göra antar jag.

Och jag har hört att CS 1.6 ska fungera till Mac men det verkar det inte göra. Någon som vet om det ska fungera med Mac eller om jag måste använda mig av något program i stil med Crossover för att kunna spela CS 1.6 på min MacBook?

Tack på förhand.
Citera
2010-11-23, 18:45
Medlem
Citat:
Två andra frågor:
När jag öppnar ett .txt-dokument, som är skapat i Windows XP, som innehåller Å, Ä eller Ö så blir de endast till skumma tecken. Hur undviker jag detta nästa gång jag öppnar ett sådant här textdokument? Det har någonting med teckenkodningen att göra antar jag.

Och jag har hört att CS 1.6 ska fungera till Mac men det verkar det inte göra. Någon som vet om det ska fungera med Mac eller om jag måste använda mig av något program i stil med Crossover för att kunna spela CS 1.6 på min MacBook?

Tack på förhand.
Tanka ner Steam and you're good to go
Citera
2010-11-23, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teoljungberg
Tanka ner Steam and you're good to go

"Counter-Strike is not available on your current platform"

Gör jag någonting fel? Fungerar det endast med Crossover?
Citera
2010-11-23, 19:02
Medlem
Sllones avatar
Bara CS-Source finns i Steam till Mac.
Citera
2010-11-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sllone
Bara CS-Source finns i Steam till Mac.
jag som hade för mig att 1.6 fanns till mac osså, men där ser man..

Prova crossover eller någon annan wineliknnande build. Jag kör HL2 via crossover och det funkar prima.
Citera
2010-11-24, 05:45
Bannlyst
Citat:
Två andra frågor:

Jag letar också efter ett sätt att ändra character encoding över hela systemet, men tills vidare kan du gå in i inställningarna för Textedit och ändra vilken encoding den ska läsa och skriva till.
Citera
2010-11-24, 09:18
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Jag letar också efter ett sätt att ändra character encoding över hela systemet, men tills vidare kan du gå in i inställningarna för Textedit och ändra vilken encoding den ska läsa och skriva till.

Det är tyvärr upp till varje programtillverkare att hantera teckentabellerna. Mac OS X jobbar visserligen med UTF-8 nuförtiden, men programmen du använder gör inte nödvändigtvis det. Det är tyvärr många program som inte hanterar teckentabeller på ett bra sätt, och de enklaste textredigerarna (notepad i Windows, och textredigeraren i Mac OS X) har väldigt begränsade funktioner för detta.

Man kan ställa in i textredigeraren vilken teckentabell som skall användas när man öppnar filer, men öppnar man då en fil som har en annan teckentabell så blir det fel, och automatisk avkänning fungerar inte så värst bra heller.

För notepad i Windows kan man endast välja teckentabell när man sparar filen, i spara-rutan (kanske har ändrats i Windows 7. Har inte kört notepad på många år), så stödet är inte så värst bra där heller.

Ett tips är att skaffa en riktig texteditor som kan tolka om och konvertera textfiler mellan de olika teckentabellerna. Jag föreslår "Fraise", som är en gratis texteditor för Mac OS X som kan allt detta, och lite till.

Ett annat problem du eventuellt kan råka ut för är att radbrytningar inte fungerar som du vill när du öppnar textfiler mellan operativsystemen. Windows har sitt eget sätt att skriva radbrytningar, och Mac OS X, och de andra UNIX-/Linux-varianterna har sitt eget sätt. Har man dessutom gamla macfiler från Classic-eran så har man ett tredje sätt att hantera radbrytningar.

Fraise kan konvertera radbrytningar också. Vill man ha en motsvarighet till Fraise i Windows så rekommenderar jag notepad++
Citera
2010-11-24, 09:34
Bannlyst
Tack så mycket för ditt utförliga svar, ei96byod. Jag ska kolla upp om Fraise är någonting att ha, men det låter lovande då du jämför det med Notepad++.
Citera
2010-11-24, 09:41
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Tack så mycket för ditt utförliga svar, ei96byod. Jag ska kolla upp om Fraise är någonting att ha, men det låter lovande då du jämför det med Notepad++.

Kan tillägga att om du skall koda (html, css, javascript, php m.m.) så kan programmet Coda (jag vet, fyndigt namn) vara värt att köpa. Det är helt klart det bästa programmet för enkel webbprogrammering i Mac-miljö, och jag tycker det är värt varenda öre det kostar.

Vill du inte betala finns ju alltid TPB

Fraise duger ganska långt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in