2010-11-25, 11:47
Medlem
(Min kunskap inom ämnet ligger ganska långt ifrån för att förstå teorin bakom men jag kan ju alltid spekulera!)
Jag visste att man hade lyckats bygga kvanttransportörer (dvs teleportera en liten partikel) men en tidsmaskin låter ganska avlägset, sådär spontant. Skummade igenom länkarna lite och det verkar som mackapären på något sätt skulle manipulera sträckan/rumtiden mha den där "kvantkanonen" för att färdas snabbare. Men jag lyckas inte hitta något konkret ang tidsresor. Hur avgör man om partikeln har gjort en tidsresa istället för att bara förflyttas?

Är inte riktigt med på hur de menar att de har lyckats göra en tidsmaskin faktiskt.
Citera
2010-11-25, 19:31
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Jag visste att man hade lyckats bygga kvanttransportörer (dvs teleportera en liten partikel)p

Nej, man har aldrig lyckats teleportera ens en liten partikel. Vad man lyckats "teleportera" är någon utmärkande egenskap hos en partikel till en annan, t.ex. spinn, då dessa två partiklar vart sammanflätande innan och således, rent matematiskt, inte kan beskrivas var för sig utan att ta med den andra partikeln. Själva förflyttningen av partiklarna kan fortfarande endast ske i max ljushastigheten, medans avläsningen "påverkar bägge samtidigt". Ungefär.
Citera
2010-11-25, 19:53
Medlem
Men om dem hade lyckats med projektet så borde vi redan vetat om det eftersom då hade det stått i historieböckerna att framtidsmänniskor besökt dem?
Citera
2010-11-25, 23:14
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Men om dem hade lyckats med projektet så borde vi redan vetat om det eftersom då hade det stått i historieböckerna att framtidsmänniskor besökt dem?

Nej. Medan det mesta om det här experimentet är obegripligt för mig, så fastnade iallafall detta:

"Moreover, the closed timelike curves have to obey to the Hawking's chronology protection, which prevents the appearance of such curves, thus saving the causality. As Hawking said: "There is also strong experimental evidence in favour of the conjecture - from the fact that we have not been invaded by hordes of tourists from the future""

http://spacetimesingularity.blogspot.com/2010/08/time-machine.html

Det här är bara ett exempel på ett mycket envist fenomen i fysik: kausaliteten bevaras och vi är skyddade från absurditeter. Horisonter, frånvaron av nakna singulariteter, ljushastigheten med mera... Ett liknande skydd finns i kvant-teleportering så att den eg. inte kan användas för star trek-teleportering (och, enligt pessimister, gör att den inte ens kan användas för att skicka meddelanden snabbare än ljuset!).
Citera
2010-11-26, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Nej, man har aldrig lyckats teleportera ens en liten partikel. Vad man lyckats "teleportera" är någon utmärkande egenskap hos en partikel till en annan, t.ex. spinn, då dessa två partiklar vart sammanflätande innan och således, rent matematiskt, inte kan beskrivas var för sig utan att ta med den andra partikeln. Själva förflyttningen av partiklarna kan fortfarande endast ske i max ljushastigheten, medans avläsningen "påverkar bägge samtidigt". Ungefär.

Där ser man, men måste teleportering strängt vara över ljusets hastighet?
Så det "enda" man har lyckats föra över är ens partikel egenskap, tex spinn till en annan?

Vad menar du med sammanflätade? Syftar du på kvantmekanisk sammanflätning?
Citera
2010-11-26, 18:50
Medlem
Även jag är lekman, men jag tror inte på tidsmaskiner då tid är ett begrepp skapat av människan själv, det är endast ett sätt att få perspektiv på vardagen.
Citera
2010-11-26, 18:55
Medlem
DeckardCains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lil_farny
Även jag är lekman, men jag tror inte på tidsmaskiner då tid är ett begrepp skapat av människan själv, det är endast ett sätt att få perspektiv på vardagen.
Det där finns det däremot väldigt delade meningar om. Även om själv tidsenheterna och klockan är något som är uppfunnet av människan så fanns tid även innan det.

För att citera från Wikipedia:

Liksom en sträcka anger avståndet mellan två platser i rummet, anger ett tidsintervall "avståndet" mellan två händelser i tiden, alternativt ett händelseförlopps varaktighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in