Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-22, 22:20
Medlem
KemperBoyds avatar
Jag har sen länge tillbaka haft en användare, X, på min Mac. Nu har jag skapat en till, Y.

Jag vill ha tillgång till samma filer på båda användarna. Dvs. dokumentmappen, musik, filmer, program osv. och problemet är att det inte riktigt fungerar.

Går jag in på Finder och väljer Y så har jag de vanliga mapparna där (Bibliotek, bilder osv.) men om jag går in under Macintosh HD under Enheter har jag bland annat mappar som heter Desktop, My Documents, My Music, My Pictures och My Videos. Samtliga av dessa mappar har en liten "Genvägspil" på dem samt en röd stoppskylt. "Mappen XXX kan inte öppnas eftersom du inte har behörighet att se dess innehåll" står det när jag försöker gå in i någon av ovan nämnda mappar.

Kan jag "dela ut" dessa mappar på något sätt, så att båda användarna får tillgång till dem?
Citera
2010-11-22, 22:29
Medlem
xdrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemperBoyd
Jag har sen länge tillbaka haft en användare, X, på min Mac. Nu har jag skapat en till, Y.

Jag vill ha tillgång till samma filer på båda användarna. Dvs. dokumentmappen, musik, filmer, program osv. och problemet är att det inte riktigt fungerar.

Går jag in på Finder och väljer Y så har jag de vanliga mapparna där (Bibliotek, bilder osv.) men om jag går in under Macintosh HD under Enheter har jag bland annat mappar som heter Desktop, My Documents, My Music, My Pictures och My Videos. Samtliga av dessa mappar har en liten "Genvägspil" på dem samt en röd stoppskylt. "Mappen XXX kan inte öppnas eftersom du inte har behörighet att se dess innehåll" står det när jag försöker gå in i någon av ovan nämnda mappar.

Kan jag "dela ut" dessa mappar på något sätt, så att båda användarna får tillgång till dem?

Efter som det är ett *nix system så borde det funka att lägga till båda i users och chmod:a katalogen till 775
Citera
2010-11-22, 22:33
Medlem
KemperBoyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Efter som det är ett *nix system så borde det funka att lägga till båda i users och chmod:a katalogen till 775

Okej det där sa mig ingenting tyvärr. Finns det ingen lösning som ej kräver kunskaper om terminalen?
Citera
2010-11-22, 22:37
Medlem
Citat:
Okej det där sa mig ingenting tyvärr. Finns det ingen lösning som ej kräver kunskaper om terminalen?
Högerklicka, visa info/behörighet
Citera
2010-11-22, 22:40
Medlem
xdrs avatar
Citat:

Jag vet faktiskt inte, jag använder inte mac själv, försökte bara vara hjälpsam.
Citera
2010-11-22, 22:44
Medlem
KemperBoyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Högerklicka, visa info/behörighet

Ska pröva. Måste jag göra det på varje mapp?

Citat:
Ursprungligen postat av xdr
Jag vet faktiskt inte, jag använder inte mac själv, försökte bara vara hjälpsam.

Det tackar jag för! Men det förstod inget av det egentligen.
Citera
2010-11-22, 22:50
Medlem
KemperBoyds avatar
Fungerade inte. Fan då
Senast redigerad av KemperBoyd 2010-11-22 kl. 23:00. Anledning: lösning som en fungerade
Citera
2010-11-23, 06:57
Moderator
Rassas avatar
Det bästa är att lägga dokument i mappen /Användare/Delat/ som alla användare på datorn har läs- och skrivrättigheter till Att ändra rättigheter på användarnas mappar är givetvis fullt möjligt, men inte att rekommendera. Eftersom OS X är tänkt att kunna hantera flera användare som inte ska ha rättigheter till varandras mappar så kan det bli problem om man mixtrar med detta.

Ett bra program för att ändra rättigheter på mappar och filer är Batchmod: http://www.macchampion.com/arbysoft/BatchMod/Welcome.html

Hur man delar ett gemensamt iTunes-bibliotek mellan flera användare: http://support.apple.com/kb/HT1203
Citera
2010-11-23, 15:10
Medlem
KemperBoyds avatar
Tack. Det löste några problem.

Men det här var ett jävla helvete. Trots att Program-mappen är identisk på de två användarna, dvs samma filer finns för spel/program, så måste jag installera spelet igen på användare Y för att det ska fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in