Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-21, 12:38
Medlem
Hej!

Har en Macbook Pro 13". Har tidigare alltid varit PC-användare. Nu är det så att jag, då jag använder USB-minnen samt externa hårddiskar, inte lyckas ta bort filerna från ett USB permanent, utan det lägger sig i en dold mapp (som jag bara ser då jag kopplar in minnet till en PC). Problemet blir då att filerna fortfarande tar upp plats på minnet.

Så min fråga är helt enkelt: Hur tar man bort filer permanent på Macen, alternativt hur visar man dolda filer och mappar på macen?

Tack på förhand
Citera
2010-11-21, 12:47
Medlem
StyleWarss avatar
Ändra partition i "skivverktyg" till 1 st istället, då får du ett "rent" minne.

Formaterar du sedan i filformatet FAT så borde det fungera att dela mellan mac->PC, men nu så vill PC:n använda de inbyggda drivrutinerna som ligger på den där lilla partitionen som är dold, den andra partitionen blir inte läsbar för en PC utan drivisarna. Moment 22.

Lycka till
Citera
2010-11-21, 12:54
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasblom
Hej!

Har en Macbook Pro 13". Har tidigare alltid varit PC-användare. Nu är det så att jag, då jag använder USB-minnen samt externa hårddiskar, inte lyckas ta bort filerna från ett USB permanent, utan det lägger sig i en dold mapp (som jag bara ser då jag kopplar in minnet till en PC). Problemet blir då att filerna fortfarande tar upp plats på minnet.

Den dolda mappen innehåller bara information om position och inställningar för filen, och tar inte upp mer än 1kb.
Citera
2010-11-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Den dolda mappen innehåller bara information om position och inställningar för filen, och tar inte upp mer än 1kb.

Nej, filen ligger kvar i den dolda mappen "trashes" på USB, och tar upp exakt lika stor plats som innan. Detta innebär att jag måste ansluta USB till PC varje gång jag ska ta bort en fil permanent från USB:t. Finns det någon funktion på Macen som gör att man kan se dolda mappar?
Citera
2010-11-21, 13:16
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasblom
Nej, filen ligger kvar i den dolda mappen "trashes" på USB, och tar upp exakt lika stor plats som innan. Detta innebär att jag måste ansluta USB till PC varje gång jag ska ta bort en fil permanent från USB:t. Finns det någon funktion på Macen som gör att man kan se dolda mappar?
När du kastar filer i papperskorgen från USB:t så måste du tömma papperskorgen också.
Citera
2010-11-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
När du kastar filer i papperskorgen från USB:t så måste du tömma papperskorgen också.

Men om filerna redan är i den dolda mappen trashes går de inte att flytta till papperskorgen. Då kan man inte tömma den med filerna
Citera
2010-11-22, 22:19
Medlem
Ksprs avatar
Efter det att du har tagit bort filerna på USB-minnet måste du tömma papperskorgen på datorn.
Citera
2010-11-23, 21:05
Medlem
va korkad jag är, det är bara att dra de filerna i mappen trashes till huvudmappen av usb minnet, ta bort dem och tömma papperskorgen
Citera
2010-11-23, 21:37
Medlem
AggressivIllers avatar
Varje gång du tar bort en fil placeras den i en dold mapp .Trashes (som du påträffat) på den lagringsenhet som filen ligger på. Papperskorgen på Mac letar igenom .Trashes-mappen på alla anslutna lagringsenheter och samlar innehållet i papperskorgen. Med andra ord räcker det med att tömma papperskorgen medans USB-minnet är anslutet för att radera filerna permanent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in