Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-20, 19:36
Medlem
mbois avatar
När jag höll på att göra min smoothie hade jag i frysta köpta bär och fick tanken om dom fortfarande innehöll lika mycket vitaminer, mineraler osv som i färska bär.

Någon som vet ifall dom tappar näringsämnen när dom har varit frysta? Isåfall hur mycket? Tänker mest på frysta bär som jordgubbar, hallon och blåbär.
Citera
2010-11-20, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mboi
När jag höll på att göra min smoothie hade jag i frysta köpta bär och fick tanken om dom fortfarande innehöll lika mycket vitaminer, mineraler osv som i färska bär.

Någon som vet ifall dom tappar näringsämnen när dom har varit frysta? Isåfall hur mycket? Tänker mest på frysta bär som jordgubbar, hallon och blåbär.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article4689440.ab
Citera
2010-11-20, 20:02
Bannlyst
Det finns absolut inget som talar för att frysta bär ska vara mindre näringrika.

Ditt virrvarr är oroväckande. Tipset är att söka dig till närmastee sverigedemorkat som kan få dig på rätt kälke!
Citera
2010-11-20, 22:53
Medlem
acerblazerlols avatar
knappast att nån vitamin magiskt skulle flyga iväg ut genom plastpåsen för att du stoppade de i frysen?
Citera
2010-11-21, 01:06
Medlem
Harkeleights avatar
Frysta är ofta - nyttigare - än färska då de "stannar upp" i frysningen medans färska hela tiden förlorar nyttigheter.
Citera
2010-11-21, 01:39
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Frysta är ofta - nyttigare - än färska då de "stannar upp" i frysningen medans färska hela tiden förlorar nyttigheter.

This. Frukt och grönsaker som fryses ner så snabbt som möjligt efter skördning har högre näringsinnehåll än "färska" grönsaker som fraktats långa vägar under långa tider och så vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in