2010-11-20, 16:45
Medlem
Ponera att man under en längre tid (halvår) haft nedsatta blodvärden i samband med virus eller infektioner och man inte finner någon lösning på ökning av blodvärderna och inte riktigt vet vad det beror på.

pat. har en degenerativ sjukdom likt bra identisk med MS.

Blodvärderna

Vita: pendlar mellan 2.0 - 2.4
Röda: pendlar mellan 93 - 106
Blodplättar: ingen uppgift men de är inte som de ska.

Någon möjlighet till benmärgsprov vill man inte ta på grund av flera olika orsaker enligt läkarna.
Då det skulle visa sig vara någon form av cancer form så kommer pat inte kunna gå igenom en ev kemo behandling.

Just nu har pat en lunginflammation med vätska och sekret i vänster lunga.
pat har för några veckor sedan blivit behandlad för UVI.
Läget är stabilt och ej kritiskt. Andningssvårigheter finns eventuellt orsakad av lunginflammationen.
Pat har tidigare aldrig haft problem med lungorna eller andningen. Då muskulaturen är nedsatt hos pat så blir det svårt för pat att hosta.

Hur får man ut vätskan ur lungorna på en patient som inte kan hjälpa till speciellt mycket själv och som övrigt är rörelsehindrad.
Hur kan de höja blodvärderna, förhoppningsvis beror de sänka blodvärderna av ev medicinering.
Kinin recip och sinemet. det är nu vilande och intags inte mer. Dock endast läkemedlet sifrol.

Kan blodvärderna ev vara av medicinsk orsak, alt b12 brist?
Eller kan det vara så enkelt att benmärgen är helt ur funktion?

Besvaras och diskuteras gärna med människor som har kunskap.
Alla svar och inlägg som inte rör tråden eller dylikt undanbedes.
Citera
2010-11-20, 19:31
Medlem
EulerBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Ponera att man under en längre tid (halvår) haft nedsatta blodvärden i samband med virus eller infektioner och man inte finner någon lösning på ökning av blodvärderna och inte riktigt vet vad det beror på.

pat. har en degenerativ sjukdom likt bra identisk med MS.

Blodvärderna

Vita: pendlar mellan 2.0 - 2.4
Röda: pendlar mellan 93 - 106
Blodplättar: ingen uppgift men de är inte som de ska.

Någon möjlighet till benmärgsprov vill man inte ta på grund av flera olika orsaker enligt läkarna.
Då det skulle visa sig vara någon form av cancer form så kommer pat inte kunna gå igenom en ev kemo behandling.

Just nu har pat en lunginflammation med vätska och sekret i vänster lunga.
pat har för några veckor sedan blivit behandlad för UVI.
Läget är stabilt och ej kritiskt. Andningssvårigheter finns eventuellt orsakad av lunginflammationen.
Pat har tidigare aldrig haft problem med lungorna eller andningen. Då muskulaturen är nedsatt hos pat så blir det svårt för pat att hosta.

Hur får man ut vätskan ur lungorna på en patient som inte kan hjälpa till speciellt mycket själv och som övrigt är rörelsehindrad.

Låter tufft!

Finns någon riktig diagnos på den MS-liknande sjukdomen?

Vad gäller slem:
Slemlösande och bronkdilaterande medel som salbutamol kan hjälpa. Man kan läga pat i ett sådant läge att vätskan kan rinna ut. Jag såg på tv för inte så länge sen någon som hade en specialutformad väst för att med hjälp av vibrerationer underlätta att få upp slem och vätska.

Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Hur kan de höja blodvärderna, förhoppningsvis beror de sänka blodvärderna av ev medicinering.
Kinin recip och sinemet. det är nu vilande och intags inte mer. Dock endast läkemedlet sifrol.

Kan blodvärderna ev vara av medicinsk orsak, alt b12 brist?
Eller kan det vara så enkelt att benmärgen är helt ur funktion?

Besvaras och diskuteras gärna med människor som har kunskap.
Alla svar och inlägg som inte rör tråden eller dylikt undanbedes.

L-dopan i sig kan i sällsynta ge upphov till denna blodbild - men jag tolkar din text som att den inte längre tas. Hade den någon effekt?

Blodbild med lågt antal av såvål blodplättar som röda och vita blodkroppar kan ha många orsaker. Det jag kommer att tänka på just nu är

Lupus (men det är aldrig lupus)
Aplastisk anemi
Leukemi
HIV
Brist B12 el. folat

Behandlingen beror helt och hållet på vad som orsakar pancytopenin. Effekterna av lågt antal vita blodkroppar är nedsatt immunförsvar som i fallet med pat ovan.
Citera
2010-11-20, 19:54
Medlem
Heller78s avatar
Vätskan brukar försvinna efter behandling men är det stora mängder som påverkar andningen rejält kan man dränera lungan med en slang. En vibrerande väst (som CF-patienter ofta med gott resultat använder) skulle nog hjälpa och det finns sjukgymnastprogram utformade för att få ut slem från lungorna. Frågan är då om vi pratar om vätska i pleuran eller slem i luftrören. Utan en diff (och gärna punktion) vill jag inget säga om benmärgens funktion. Det intressanta är om blodbilden ändrats sedan Sinemet sattes ut. Till EulerBoy's lista vill jag addera alkoholism, steatos och olika läkemedel.

En fråga om saken, med vita på dryga 2,0 undrar jag om det inte är lite prematurt att utpeka leukopenin som infektionsorsak när man saknar en diff? Petigt kanske, men det är först vid neutrofila <1,0 som man pratar om en förhöjd infektionsrisk, om jag inte missminner mig.
Citera
2010-11-20, 20:04
Medlem
EulerBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Vätskan brukar försvinna efter behandling men är det stora mängder som påverkar andningen rejält kan man dränera lungan med en slang. En vibrerande väst (som CF-patienter ofta med gott resultat använder) skulle nog hjälpa och det finns sjukgymnastprogram utformade för att få ut slem från lungorna. Frågan är då om vi pratar om vätska i pleuran eller slem i luftrören. Utan en diff (och gärna punktion) vill jag inget säga om benmärgens funktion. Det intressanta är om blodbilden ändrats sedan Sinemet sattes ut. Till EulerBoy's lista vill jag addera alkoholism, steatos och olika läkemedel.

En fråga om saken, med vita på dryga 2,0 undrar jag om det inte är lite prematurt att utpeka leukopenin som infektionsorsak när man saknar en diff? Petigt kanske, men det är först vid neutrofila <1,0 som man pratar om en förhöjd infektionsrisk, om jag inte missminner mig.

Jag håller med. En differentialräkning m.m. hade varit ett gott komplement till ovan siffror, och jag menar inte att leukopenin är den orsakande faktorn men jag håller det för sannolikt att det är en bidragande faktor.

Citera
2010-11-20, 20:30
Medlem
Den ända dopaminagonisten som intages idag är Sifrol.
Med misstanke om att Kinin (som för övrigt studier visar att den kan ha en påverkan på blodet efter längre intag) och sinemet skulle påverka blodet så avslutade man behandling.

Sinemet har gett det effekten som den skulle i ett tidigt skede, just nu är man tveksam till detta.
Kinin intogs för att motverka att musklerna drar ihop sig - nu mera ersatt med botox injektioner.
Sifrol har dock effekt.

Diagnosen är inte 100% men enligt journaler är sjukdomen diagnostiserad progressive supranuclear pares som innehåller stora parkinson symptomer i tidigt skede.

HIV är helt uteslutet, det vet man.
Mycket tyder också på att övriga symtomen är någon form av cancer, exempelvis lymfom eller leukemi, men det är man väldigt tveksam till och relaterar ev till huvudsjukdomen.

Brist på B12 låter enligt mig troligast. hematolog är inkopplad och vi får se vad de har att säga.
Tackar för information av er bägge gällande tömning på vätska.
Svaret på din fråga är Vätska i Pleuran.

Alkoholism och narkotika är inget som pat har beblandat sig med tidigare, så det kan vi också utesluta. Pat får även idag levaxin för sköldkörtel problem sedan fem år tillbaka, en medicin som jag glömde tillägga likaså Norspan.

Tack för att ni kollade in tråden och deltog!
Citera
2011-01-06, 22:21
Medlem
Tack för att ni bidrog med info i tråden. Pat avled två dagar efter att tråden startades.
Orsak: hjärtstopp.
Citera
2011-01-06, 22:44
Medlem
DRPOEs avatar
Jag skulle tro att blodbilden är associerad till långvarig inflammationsproblematik. Det är ofta så, vad gäller slemmobilisering, så finns det en del hjälp att få via sjukgymnast. Anticholinergika inhalationer, men även vanliga koksaltinhalationer, kan hjälpa till vid mucösproblematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in