2007-01-23, 20:26
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscene_Impulse
Förlåt att jag drar upp en gammal tråd men det är ju onödigt att
starta en ny.

Köpte 10 kilo kalksalpeter för en vecka sedan i god tro om att
extrahera kaliumsalpeter ur det.

Stötte på problem rätt fort...

Det jag gjorde var att ta 400 gram av kalksalpetern och tillsatte 6 dl varmt vatten för att lösa upp kornen. Alla korn löstes inte upp och eftersom jag inte ville utföra kokningen inomhus så tillsatte jag 2 dl med kall T-röd i smeten i hopp om att iallafall lite KNO3 skulle fällas ut men ingen framgång.
Så jag hällde av hälften av vätskan och körde i 2 dl T-röd igen, inget hände.
Jag bestämde mig för att bara tända eld på dom 3 dl kalksalpetersröran som var kvar och det som hände var att t-röden tog eld och jag fick tillslut ett pulver som var vitt men inte kristallartat.
Förmodligen var det kornen som inte löstes upp som blev kvar, jag mortlade
kornen och försökte tända eld på det med en högvärmes tändare där lågan är 1300 grader. Inget hände! det smälte och puttrade lite grann men sedan
ingenting.

Jag vet förresten att vätskan ska koka ner så att kristallvattnet och det tillsatta vattnet oxiderar men hur ska jag få bort AN:et ur lösningen, det kommer väl blandas med KNO3 när det fälls ut?

Förlåt om det blev lite luddigt.

MVH/ mr. T

Vart fick du ditt kalium ifrån? Luften?

Eller är det så att du missuppfattat hela saken och tror att Kalk/Kalcium och Kalium är samma sak? Vilket det ju givetvis inte är.

Köp en säck Krista K+ på Granngården istället. Det är ren (99.8%) Kaliumnitrat.

Edit: Och varför känns det som jag lästa exakt samma inlägg som detta tidigare? Det kan inte vara dejá vue...
2007-01-23, 22:54
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Förlåt att jag drar upp en gammal tråd men det är ju onödigt att
starta en ny.

Köpte 10 kilo kalksalpeter för en vecka sedan i god tro om att
extrahera kaliumsalpeter ur det.

Stötte på problem rätt fort...

Det jag gjorde var att ta 400 gram av kalksalpetern och tillsatte 6 dl varmt vatten för att lösa upp kornen. Alla korn löstes inte upp och eftersom jag inte ville utföra kokningen inomhus så tillsatte jag 2 dl med kall T-röd i smeten i hopp om att iallafall lite KNO3 skulle fällas ut men ingen framgång.
Så jag hällde av hälften av vätskan och körde i 2 dl T-röd igen, inget hände.
Jag bestämde mig för att bara tända eld på dom 3 dl kalksalpetersröran som var kvar och det som hände var att t-röden tog eld och jag fick tillslut ett pulver som var vitt men inte kristallartat.
Förmodligen var det kornen som inte löstes upp som blev kvar, jag mortlade
kornen och försökte tända eld på det med en högvärmes tändare där lågan är 1300 grader. Inget hände! det smälte och puttrade lite grann men sedan
ingenting.

Jag vet förresten att vätskan ska koka ner så att kristallvattnet och det tillsatta vattnet oxiderar men hur ska jag få bort AN:et ur lösningen, det kommer väl blandas med KNO3 när det fälls ut?

Förlåt om det blev lite luddigt.

MVH/ mr. T

Gör följande:
1. Införskaffa Kemi-A bok, blir inte så dyrt om du köper begagnad på närmsta komvux.

2. Läs i boken!

Hade du läst ursprungsinlägget så hade du inte postat ditt inlägg.
2007-01-24, 06:50
Medlem
Citat:
...jag mortlade kornen och försökte tända eld på det med en högvärmes tändare där lågan är 1300 grader. Inget hände! det smälte och puttrade lite grann men sedan ingenting...
Hur kommer det sig att du förväntade dig att något skulle hända? Nitrater brinner ju inte i sig själva!
2007-01-24, 10:44
Medlem
Läste fel, det står ju kalciumnitrat-dihydrat.
Dum man kan vara ibland

Ber om ursäkt.

MVH mr. T
2007-01-24, 16:36
Medlem
wääuus avatar
Och javisst det förändrar ju saken nåt suveränt mycket.
Hydrat = det finns vatten inbakat i saltet, kalium finns inte i vatten.
2007-12-27, 16:58
Medlem
xallies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssk
är du anarkiskt?
vadå? det är väll bara härligt om han e de =)
2007-12-28, 19:33
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
vadå? det är väll bara härligt om han e de =)

Nekrofiler får en arg gubbe!!!
LÅST!
//Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här