2010-11-12, 20:33
Medlem
ei96byods avatar
Det här är en så vanlig och grundläggande fråga att jag bara måste förklara lite.

Detta är ett tvådelat problem.

Först måste du deklarera vilken teckentabell du vill använda, och då är det bra att välja utf-8, eftersom det är "unicode" och innehåller alla tecken du någonsin kan behöva.
Välj alltså hellre utf-8 över ISO-8859-1

Del två av problemet är att du också måste SKRIVA med utf-8. Om du deklarerar att du använt utf-8, men din textredigerare är inställd på att skriva med ISO-8859-1 eller ANSI eller något liknande, så blir det garanterat fel.

I alla avancerade textredigerare har man möjlighet att välja vilken teckentabell man vill skriva med. Se till att den matchar det du skriver i deklarationen. Om du redan skrivit texten med fel teckentabell så måste du konvertera alla tecken. Konvertera mellan teckentabeller kan också de flesta lite mer avancerade textredigeringsprogrammen.

I många fall dyker problemen upp när man redigerar filer i olika textredigeringsprogram. Om man har en deklaration så skall ett bra program känna av det automatiskt, och ställa programmet på rätt teckentabell när du öppnar filen. Vissa program gör inte det dock, utan öppnar filerna med en default-tabell aktiverad. Det är då det blir fel.

Se alltså till att du ställer in rätt teckentabell på filen INNAN du skriver, och deklarera sedan precis som du gjort, vilken teckentabell du använt, men använd helst utf-8.

Hoppas du blev klokare av mitt babbel.

EDIT: Äsch, var för långsam. Jag måste lära mig skriva kortare.
Citera
2010-11-12, 21:11
Bannlyst
Jag har nu ändrat i notepad i Encoding Convert to UTF-8 och sedan character set till ISO 8859-1
Funkar fortf inte
Citera
2010-11-12, 21:32
Bannlyst
Funkar tack
Citera
2010-11-12, 21:48
Medlem
treeflows avatar
jag skriver å ä samt ö hela tiden, inte så jobbigt
Citera
2010-11-12, 22:00
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niklas62
Jag har nu ändrat i notepad i Encoding Convert to UTF-8 och sedan character set till ISO 8859-1
Funkar fortf inte
Sparar du dokumentet som UTF-8 ska du också ange UTF-8 som charset (eftersom du talar om just det för webbläsaren)...
Senast redigerad av Chevron 2010-11-12 kl. 22:03.
Citera
2016-09-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Det här är en så vanlig och grundläggande fråga att jag bara måste förklara lite.

Detta är ett tvådelat problem.

Först måste du deklarera vilken teckentabell du vill använda, och då är det bra att välja utf-8, eftersom det är "unicode" och innehåller alla tecken du någonsin kan behöva.
Välj alltså hellre utf-8 över ISO-8859-1

Del två av problemet är att du också måste SKRIVA med utf-8. Om du deklarerar att du använt utf-8, men din textredigerare är inställd på att skriva med ISO-8859-1 eller ANSI eller något liknande, så blir det garanterat fel.

I alla avancerade textredigerare har man möjlighet att välja vilken teckentabell man vill skriva med. Se till att den matchar det du skriver i deklarationen. Om du redan skrivit texten med fel teckentabell så måste du konvertera alla tecken. Konvertera mellan teckentabeller kan också de flesta lite mer avancerade textredigeringsprogrammen.

I många fall dyker problemen upp när man redigerar filer i olika textredigeringsprogram. Om man har en deklaration så skall ett bra program känna av det automatiskt, och ställa programmet på rätt teckentabell när du öppnar filen. Vissa program gör inte det dock, utan öppnar filerna med en default-tabell aktiverad. Det är då det blir fel.

Se alltså till att du ställer in rätt teckentabell på filen INNAN du skriver, och deklarera sedan precis som du gjort, vilken teckentabell du använt, men använd helst utf-8.

Hoppas du blev klokare av mitt babbel.

EDIT: Äsch, var för långsam. Jag måste lära mig skriva kortare.

Detta var nog det vettigaste jag hittade på typ 25minuters sökande efter lösning på problemet. Tack, såhär 6 år senare!
Citera
2016-09-13, 07:02
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasch
Detta var nog det vettigaste jag hittade på typ 25minuters sökande efter lösning på problemet. Tack, såhär 6 år senare!

Trevligt att du hade användning för informationen. Det är det som är bra med flashback, alla gamla trådar med matnyttig information.
Citera
2016-09-13, 13:04
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlasch

Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Trevligt att du hade användning för informationen. Det är det som är bra med flashback, alla gamla trådar med matnyttig information.

Ja det är en bra text över ett rätt vanligt problem. För att lägga till ett laget till kan det vara bra att kolla så att systemet som skall läsa filen klarar av att hantera (eller är inställt på att hantera) UTF-8. Inte så troligt problem just när det kommer till HTML filer men har vid fler tillfällen än en slitit hår för att mina svenska bokstäver försvinner och det sen visar sig vara en wrapper som är felaktigt inställd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in