2004-07-04, 01:15
Medlem
M2ks avatar
3 juli 2004
Av: TT-Reuters

Saturnus berömda ringar tycks vara på väg att upplösas och kan vara borta om cirka 100 miljoner år. Den varningen framför USA:s rymdstyrelse Nasa efter nya rapporter från rymdsonden Cassini-Huygens, som nu kretsar kring den gigantiska gasplaneten.

PASADENA. Forskarna grundar sin teori på de spår av syre som rymdsonden har påträffat runt Saturnus. Syret kan vara bevis för kollisioner mellan föremål i Saturnus så kallade E-ring, som mestadels består av is. Syret kan ha frigjorts när ispartiklarna slagits sönder.
- Implikationen är att denna process om 100 miljoner år kan ha eroderat hela E-ringen, om man antar att det inte sker någon återuppbyggnad, säger forskaren Donald Shemansky.
- Det är verkligen spektakulärt att bevittna, tillägger han.

Shemansky påpekar dock att forskarna inte är säkra på att syret verkligen frigjorts på detta sätt. Det kan också till exempel ha varit en meteor som störtat in i E-ringen, som är en av Saturnus sju huvudringar.

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10088062&imagelist=9&textlist= 10

Hualigen, hur skall vi klara oss utan...?
Citera
2004-07-04, 11:55
Medlem
Croatons avatar
Om jag inte missminner mig såg jag på en dokumentär-pryttel på tv för ett tag sedan om månens uppkomst.

Där gjorde de klart att liknande ringar runt planeter har två livsöden, under förutsättning att de stannar kvar i omloppsbana runt planeten, och dessa var att antingen kollapsa in i planeten eller samlas och skapa en större kropp t.ex. en måne...

Sen är det ju som du påpekar relativt ointressant om Saturnus har ringar eller inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in