2010-11-10, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av efterna
Här är bevisen att katten MÅSTE laga maten innan

http://fineartamerica.com/images-medium/chef-charles-the-cat-carol-wilson.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du kan till och med ge katter rått råttkött...

hahahaha
Citera
2010-11-10, 14:56
Medlem
AbuserUsers avatar
Mors katt kan inte äta rått kött .. men råttkött går utmärkt
Citera
2010-11-10, 14:57
Medlem
Emptyhandeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
En vild katt kokar inte sin råtta dock riskerar din katt att få ett stort problem med inälvsparasiter
om den käkar rått kött. Avmaskar du katten regelbundet så kan den äta lite rått kött ibland.

Om jag steker det är det väl inga problem?
Citera
2010-11-10, 14:59
Medlem
Självklart kan man det, det är tillochmed helt hysteriskt nyttigt för dem. Katten är naturligt motståndskraftig mot sådana där tråkigheter som salmonella och liknande. BARF heter en kattdietmetod som går ut på att ge katten naturlig föda, alltså rått kött och ben. Det sägs förebygga njur och urinvägsproblem och håller tänderna glada.
Citera
2010-11-10, 15:04
Medlem
Emptyhandeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Självklart kan man det, det är tillochmed helt hysteriskt nyttigt för dem. Katten är naturligt motståndskraftig mot sådana där tråkigheter som salmonella och liknande. BARF heter en kattdietmetod som går ut på att ge katten naturlig föda, alltså rått kött och ben. Det sägs förebygga njur och urinvägsproblem och håller tänderna glada.

Men vad är grejen med inälvsparasiter? kan dom få det?
Citera
2010-11-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emptyhanded

Njae, katten får mask genom att äta infekterade byten. Så om de äter vilda möss och fåglar är chansen stor, men kött från butik är det en försvinnande liten risk med. Jag kan inte svära på att det är helt omöjligt dock. Man bör kolla sin katt för mask minst en gång om året oavsett.
Citera
2010-11-10, 17:04
Medlem
Du kan ge allt kött rått utom fisk som man kan koka.
Kycklingvingar är perfekt för tänderna.

Dock ska man inte bara ge kött utan blanda så allt kommer med.. sök på BARF katt så hittar du.

Svenskt kött är helt ok.

Akta för tillagade ben .. det är farligt, råa köttben ä helt ok såsom kycklingvingar trex
Citera
2010-11-10, 17:10
Medlem
jag de är klart atman jag ge en katt rått kött i från andra djur, för de har alltid min familj gjort i min familj långt tillbax och även nu gör vi de, och de är inge fel på våra djur så däså
Citera
2010-11-10, 17:12
Medlem
xeroc81s avatar
Ja det går utmärkt, men du kanske ska undvika kött som kyckling (salmonellarisk).
Citera
2010-11-10, 18:56
Avstängd
sossesuspensoars avatar
HAHA, otroligt begåvad fråga.

För att enkelt svara på din fråga: Ja, katter kan äta rått kött.
Antar att det ingår i varje mänsklig individs (räknar med att du inte är förståndshandikappad) allmänbildning att man någon gång har sett/hört talas om katter som äter möss.

EDIT: Men katter äter sällan möss, då de helt enkelt inte klarar av att smälta mus-köttet (kött överhuvudtaget). Du måste väl sett en katt spy upp en hårboll? Hårboll är egentligen fel ord, då katten egentligen spyr upp hela kadavret.
Senast redigerad av sossesuspensoar 2010-11-10 kl. 19:04.
Citera
2010-11-10, 19:00
Avstängd
sossesuspensoars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emptyhanded
Självklart kan dom få det! Teoretiskt sätt så kan en katt äta rått kött, men jag avråder dig starkt från (om du någon gång fått tanken) att mata din katt med något annat än torr-foder. Katter är oerhört svaga mot parasiter av alla dess slag, speciellt inälvsparasiter som förekommer i stor utsträckning bland rått kött.
Citera
2010-11-10, 19:33
Medlem
Eliza CTs avatar
Det är faktiskt hälsosamt för en katt att få rått kött ibland.
Är man orolig för parasiter och smitta så går det bra att frysa och tina upp före serveringen.
Vad beträffar fisk så är rå strömming en favoriträtt. Enl veterinärer mår katten bäst om man serverar den orensad (vilket inte jag gjort då jag inte vill riskera kräkande katt och är en curlingmatte)
Men benen i strömming är hälsosamt då katten får extra kalk i sej (källa föreläsning av veterinär)
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in